- 1232
- 1000
- 1000
- 1000
اهمیت فکر و اندیشه در اسلام، جلسه اول
سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع «اهمیت فکر و اندیشه در اسلام»، جلسه اول، سال 1400
از اساسی ترین مسائلی که انبیاء خدا و قرآن مجید و ائمه طاهرین مطرح و نسبت به آن اصرار داشته اند مسئله با عظمت و مفید اندیشه و تفکر بوده است. فضای اندیشه را به گستردگی عالم هستی قرار داده اند. چنانچه در آیات پایانی سوره آل عمران در قرآن مجید درباره خرمندان واقعی بیان می خوانیم که «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» «آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریدهای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار»
درباره اشیاء و عناصر عالم دستور به اندیشه و تفکر داده شده است. «أَفَلَا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» «آیا مردم در خلقت شتر نمینگرند که چگونه (به انواع حکمت و منفعت برای بشر) خلق شده است؟»
نظر به معنای توجه عقلی و سفر اندیشه ای و فکری است که در پایان سفر انسان حقیقت را مشاهده کند. انسان با فکر کردن درباره عالم خلقت و آفریننده او به وصال و لقای خدا می رسد و با او عشق ورزی می کند. آیا هدف از خلقت عالم و انسان، شهوترانی و نافرمانی خدا و ناسپاسی نعمت های او بوده است. اگر با این بیگانگی به عالم بعد وارد شوید بیگانه از حقایق الهی می مانید و لیاقت اجر و پاداش الهی را نخواهید داشت.
از اساسی ترین مسائلی که انبیاء خدا و قرآن مجید و ائمه طاهرین مطرح و نسبت به آن اصرار داشته اند مسئله با عظمت و مفید اندیشه و تفکر بوده است. فضای اندیشه را به گستردگی عالم هستی قرار داده اند. چنانچه در آیات پایانی سوره آل عمران در قرآن مجید درباره خرمندان واقعی بیان می خوانیم که «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» «آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریدهای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار»
درباره اشیاء و عناصر عالم دستور به اندیشه و تفکر داده شده است. «أَفَلَا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» «آیا مردم در خلقت شتر نمینگرند که چگونه (به انواع حکمت و منفعت برای بشر) خلق شده است؟»
نظر به معنای توجه عقلی و سفر اندیشه ای و فکری است که در پایان سفر انسان حقیقت را مشاهده کند. انسان با فکر کردن درباره عالم خلقت و آفریننده او به وصال و لقای خدا می رسد و با او عشق ورزی می کند. آیا هدف از خلقت عالم و انسان، شهوترانی و نافرمانی خدا و ناسپاسی نعمت های او بوده است. اگر با این بیگانگی به عالم بعد وارد شوید بیگانه از حقایق الهی می مانید و لیاقت اجر و پاداش الهی را نخواهید داشت.
تاکنون نظری ثبت نشده است