- 1092
- 1000
- 1000
- 1000
مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی، جلسه هجدهم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی»، جلسه هجدهم، سال 1400
هرگز دیده نمی شود که ائمه اطهار علیهم السلام از مدار مکارم اخلاق فاصله گرفته باشند و از جامعیت به تک بعدی بودن رسیده باشند. این حرف ها به معنای اینکه در جای خود، اهلبیت اگر لازم بود ابراز، اعلام و یا اعمال خشونت حقیقی شرعی نمی کردند نیست چون این کار را می کردند. هم نسبت به کارگزاران دزد و هم کارگزاران ضد حکومت با تندی برخورد می کردند.
اینکه ما خیال کنیم ائمه مجبور هستند به آن مسیری که ما می گوییم حرکت کنند این روی دیگر سقیفه است. اینکه خیال کنیم ولی فقیه هم باید هر روز، شمشیر به دست با استکبار بجنگد، این وظیفه واضح واجب قطعی او نیست. ممکن است مصلحت را در آتش بس، عقب نشینی و عقبگرد ببیند.
آن چیزی که مسلم است طاغوت مؤدب و باهوش و مهربان نمی شود. بیزاری طاغوت هرگز از دل کسی بیرون نباید برود. اما در برخورد با طاغوت، امام مسلمین باید مصلحت مسلمین را ملاحظه کند. حتما اگر امکان داشته باشد یکی از موارد، موارد جهاد است که انتخاب می کند.
اهلبیت اگر ببیند مردم آنها را نمی خواهند، به زور مردم را به سمت بهشت نمی برند. این به این معنا نیست که نباید حکومت ها مردم را به سمت بهشت ببرند، باید ببرند. گوهر دین و هدایت اختیاری است.
کسی که حقیقت را نفهمیده و انکار می کند، کافر نمی گویند. این مستضعف است. و با مستعف برخورد اهل نجات خواهد شد. دعوا بر سر آن است که حق را فهمیده است ولی آن را پوشانده است. به نسبت حقیقتی که کسی انکار کند کافر است و کافر اهل نجات نیست.
هرگز دیده نمی شود که ائمه اطهار علیهم السلام از مدار مکارم اخلاق فاصله گرفته باشند و از جامعیت به تک بعدی بودن رسیده باشند. این حرف ها به معنای اینکه در جای خود، اهلبیت اگر لازم بود ابراز، اعلام و یا اعمال خشونت حقیقی شرعی نمی کردند نیست چون این کار را می کردند. هم نسبت به کارگزاران دزد و هم کارگزاران ضد حکومت با تندی برخورد می کردند.
اینکه ما خیال کنیم ائمه مجبور هستند به آن مسیری که ما می گوییم حرکت کنند این روی دیگر سقیفه است. اینکه خیال کنیم ولی فقیه هم باید هر روز، شمشیر به دست با استکبار بجنگد، این وظیفه واضح واجب قطعی او نیست. ممکن است مصلحت را در آتش بس، عقب نشینی و عقبگرد ببیند.
آن چیزی که مسلم است طاغوت مؤدب و باهوش و مهربان نمی شود. بیزاری طاغوت هرگز از دل کسی بیرون نباید برود. اما در برخورد با طاغوت، امام مسلمین باید مصلحت مسلمین را ملاحظه کند. حتما اگر امکان داشته باشد یکی از موارد، موارد جهاد است که انتخاب می کند.
اهلبیت اگر ببیند مردم آنها را نمی خواهند، به زور مردم را به سمت بهشت نمی برند. این به این معنا نیست که نباید حکومت ها مردم را به سمت بهشت ببرند، باید ببرند. گوهر دین و هدایت اختیاری است.
کسی که حقیقت را نفهمیده و انکار می کند، کافر نمی گویند. این مستضعف است. و با مستعف برخورد اهل نجات خواهد شد. دعوا بر سر آن است که حق را فهمیده است ولی آن را پوشانده است. به نسبت حقیقتی که کسی انکار کند کافر است و کافر اهل نجات نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است