- 1074
- 1000
- 1000
- 1000
خطابات قرآن به مومنین، جلسه بیست و سوم
سخنرانی از حجت الاسلام حسینی قمی با موضوع «خطابات قرآن به مومنین»، جلسه بیست و سوم، سال 1400
از اینکه ما ماه رمضان دیگر را درک کردیم باید از خدا شاکر باشیم. شیخ صدوق در کتاب خود نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "خداوند در اولین شب ماه مبارک رمضان همه مومنین را می آمرزد." در واقع خدا می آمرزد تا ما قابلیت ورود به این ضیافت الله را پیدا کنیم. بله آمرزش در شب های رمضان و شب های قدر هم هست ولی آنها اوج مغفرت و آمرزش است.
اگر دین در متن زندگی ما باشد عبادت و روزه گرفتن برای کسی مشکلی ایجاد نمی کند و به آن رغبت دارد. باید انسان عظمت و فضیلت این ماه را درک کند. حتی سفر در ماه مبارک رمضان کراهت دارد.
خطاب های قرآن متفاوت است؛ گاهی خطاب به همه مردم، گاهی خطاب به کفار، گاهی خطاب به اهل کتاب، گاهی به افراد خاص و گاهی هم خطاب به مومنین دارد که محور بحث است. آیه 6 سوره تحریم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» که خطاب به مومنین است می فرماید: "ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دلسخت کافر) و سنگ (خارا) آتشافروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشتخو و دلسخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند."
قرآن کریم هم بشارت و هم انذار دارد. اگر انذار به گوش ما نرسد طغیان می کنیم. اسامی قیامت در قرآن کریم است. در قرآن قریب 70 نام برای قیامت بیان شده است. یکی از آن اسامی "یوم التناد" یعنی روز صدا زدن و نداد دادن. سه ندا در قرآن آمده که اهل جهنم صدا می زنند: ندای اول در ایه 50 سوره اعراف است.
«وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ» "و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که ما را از آبهای گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهرهمند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است." اهل نار با تشنگی می میرند، با تشنگی وارد قبر می شوند، با تشنگی محشور می شوند و با تشنگی وارد جهنم می شوند. رسول خدا فرمود: ای روزه دار وقتی تشنه و گرسنه می شوی به یاد بیاور تشنگی و گرسنگی روز قیامت را. بهشتیان بعد از 40 سال پاسخ جهنمیان می دهند که خدا آب و نعمت های بهشتی را بر کافران و کسانی که دین را بازیچه گرفته و آن را مسخره کرده اند حرام کرده است.
ندای بعد در آیه 49 سوره غافر است. «وَقَالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ » و اهل دوزخ به خازنان جهنم گویند: از خدای خود بخواهید که روزی عذاب ما را تخفیف دهد.
ندای بعد در آیه 77 سوره زخرف است. « وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ ۖ قَالَ إِنَّکُمْ مَاکِثُونَ » و (آن دوزخیان، مالک دوزخ را) ندا کنند که ای مالک، از خدای خود بخواه که ما را بمیراند (تا از عذاب برهیم). جواب دهد: شما (در این عذاب) همیشه خواهید بود.
علامه طباطبایی این سوال را مطرح می کند که چرا اهل دوزخ به صورت مستقیم از خدا سوال و درخواستی ندارند؟ اینها اجازه ندارند تا از خدا سوال و درخواستی داشته باشند. در قیامت بین آنها و خدا حجاب ایجاد می شود. خداوند قبلا در آیه 107 و 108 سوره مومنون جواب آنها را داده است. هیچ راه بازگشتی برای آنها نیست. قیامت روز عمل نیست، روز حسابرسی است. در قیامت عذر و حرفی برای گفتن نیست. خدا عادل است.
از اینکه ما ماه رمضان دیگر را درک کردیم باید از خدا شاکر باشیم. شیخ صدوق در کتاب خود نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: "خداوند در اولین شب ماه مبارک رمضان همه مومنین را می آمرزد." در واقع خدا می آمرزد تا ما قابلیت ورود به این ضیافت الله را پیدا کنیم. بله آمرزش در شب های رمضان و شب های قدر هم هست ولی آنها اوج مغفرت و آمرزش است.
اگر دین در متن زندگی ما باشد عبادت و روزه گرفتن برای کسی مشکلی ایجاد نمی کند و به آن رغبت دارد. باید انسان عظمت و فضیلت این ماه را درک کند. حتی سفر در ماه مبارک رمضان کراهت دارد.
خطاب های قرآن متفاوت است؛ گاهی خطاب به همه مردم، گاهی خطاب به کفار، گاهی خطاب به اهل کتاب، گاهی به افراد خاص و گاهی هم خطاب به مومنین دارد که محور بحث است. آیه 6 سوره تحریم «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» که خطاب به مومنین است می فرماید: "ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دلسخت کافر) و سنگ (خارا) آتشافروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشتخو و دلسخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند."
قرآن کریم هم بشارت و هم انذار دارد. اگر انذار به گوش ما نرسد طغیان می کنیم. اسامی قیامت در قرآن کریم است. در قرآن قریب 70 نام برای قیامت بیان شده است. یکی از آن اسامی "یوم التناد" یعنی روز صدا زدن و نداد دادن. سه ندا در قرآن آمده که اهل جهنم صدا می زنند: ندای اول در ایه 50 سوره اعراف است.
«وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ» "و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که ما را از آبهای گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهرهمند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است." اهل نار با تشنگی می میرند، با تشنگی وارد قبر می شوند، با تشنگی محشور می شوند و با تشنگی وارد جهنم می شوند. رسول خدا فرمود: ای روزه دار وقتی تشنه و گرسنه می شوی به یاد بیاور تشنگی و گرسنگی روز قیامت را. بهشتیان بعد از 40 سال پاسخ جهنمیان می دهند که خدا آب و نعمت های بهشتی را بر کافران و کسانی که دین را بازیچه گرفته و آن را مسخره کرده اند حرام کرده است.
ندای بعد در آیه 49 سوره غافر است. «وَقَالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ » و اهل دوزخ به خازنان جهنم گویند: از خدای خود بخواهید که روزی عذاب ما را تخفیف دهد.
ندای بعد در آیه 77 سوره زخرف است. « وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ ۖ قَالَ إِنَّکُمْ مَاکِثُونَ » و (آن دوزخیان، مالک دوزخ را) ندا کنند که ای مالک، از خدای خود بخواه که ما را بمیراند (تا از عذاب برهیم). جواب دهد: شما (در این عذاب) همیشه خواهید بود.
علامه طباطبایی این سوال را مطرح می کند که چرا اهل دوزخ به صورت مستقیم از خدا سوال و درخواستی ندارند؟ اینها اجازه ندارند تا از خدا سوال و درخواستی داشته باشند. در قیامت بین آنها و خدا حجاب ایجاد می شود. خداوند قبلا در آیه 107 و 108 سوره مومنون جواب آنها را داده است. هیچ راه بازگشتی برای آنها نیست. قیامت روز عمل نیست، روز حسابرسی است. در قیامت عذر و حرفی برای گفتن نیست. خدا عادل است.
تاکنون نظری ثبت نشده است