- 1357
- 1000
- 1000
- 1000
جنگ روایتها، جلسه دهم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «جنگ روایتها»، جلسه دهم، سال 1399
«غفلت» جهان را گرفته است، زرق و برقِ خیلی چیزها دلها را ربوده است، اولویت و اصل چیزهایی شده است که بیاصل است و ناچیز است، فکر و ذکرِ ما را درگیر کرده است، عمرِ ما را به خود مشغول کرده است، ساعتها، عمرِ ما را چندین ساعت در روز میگیرد، مانندِ بخشی از گردشهای مجازی در بعضی از فضاها، برای ما اولویت میسازد، سبکِ زندگی درست میکند، ادبیات تولید میکند، محورِ گفتگو، محورِ طنز، محورِ واکنش، موضوع برای واکنش میسازد، اگر بخواهد یک چیزی را برای ما جدّی میکند و اگر بخواهد چیزِ دیگری را برای ما بیارزش میکند.
دیگران تصمیم میگیرند که شما به چه چیزی توجّه کنید، به چه میزان توجّه کنید و چه واکنشی نشان بدهید، به چه چیزی اهمیّت ندهید، به چه میزان اهمیّت ندهید.
ما هزار و چهارصد سال است که، بلکه بیشتر، دیگران با فضاسازیِ رسانهای، درست یا غلط، یعنی چه درست و چه غلط، در حالِ اداره کردنِ ما هستند، و نوعِ باورِ ما نسبت به فضای رسانهای است که واکنشها و اولویتهای ما را میسازد.
شناختِ ما از هر چیزی بستگی به فضای رسانهای دارد که به او اعتماد داریم، پشتِ آن کیست؟ آیا پیغمبر است یا متنبّی؟ راستگو است یا دروغگو؟ ممکن است هر کدام باشد.
بحثِ مبسوطی به نام «جنگ روایتها» داشتیم و از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این زمینه گفتگو کردیم، این بحث را از یک زاویهی دیگری مطرح کنم، چون این بحث بحثِ مهمِ دامنهداری است.
اگر فاطمیّه نبود، اگر این حرکتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رخ نداده بود، ما امروز چطور فکر میکردیم؟
وزنِ همهی گردهماییهای ما و حوادثی که در تاریخ رُخ داده است به اندازهی اتّفاقی که برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتاده است نیست، مباهله، غدیر، کربلا، آتشبسِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، همهی این موضوعات را بطورِ وحشتناکی تحریف کردهاند، و جمعِ زیادی را با خودشان همراه کردهاند.
امروز در جهان اسلام، آخرین خاکریزی که هنوز از بین نرفته است «فاطمیّه» است.
تمامِ آکادمیهای علمیِ جهان غرب، مطالعاتِ دینشناسی، همه به دنبالِ این موضوع هستند که خدشهای به ماجرای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد کنند، این خیلی جالب است، یعنی آنچه نوشته میشود، یک سرِ آن به این موضوع ربط دارد که این مسئله ار از اهمیّت بیندازند، چون روحِ فاطمیّه یعنی علیرغمِ اعتبار در اوج، علیرغمِ محبوبیتِ در نهایت، علیرغمِ جایگاهِ عظیم و تقدّسِ بزرگ، شخصیت برجسته نسبت به انحراف در جامعه بیتفاوت نباشید، ولو اینکه همه بگویند رها کنید و سکوت کنید. روح معنای سکولاریزم «بیتفات باش» است.
به دنبالِ این موضوع هستند که به فاطمیّه خدشه وارد کنند، لذا وحدتی که در زدنِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از وهابی تا لائیکِ بیدین و بیخدا، همهی اینها وقتی به فاطمیّه میرسند همگی رگبار میبندند، چرا؟ به این علّت که فاطمیّه مقابلِ همهی اینها ایستاده است، حقیقتِ اسلام در برابرِ همهی هجمهها ایستاده است، این موضوع فقط دعوای شیعه و سنّی نیست، اتّفاقاً فاطمیّه فصلِ برادری با جهانِ اسلام است، چه برادریای بالاتر از اینکه من چشمِ دیگران را به گوهرِ ولایت روشن کنم؟ چه برادری بالاتر از اینکه من به او نشان بدهم که تا بحال چقدر او را فریب دادهاند؟ الآن اگر شما به تک فاطمیه فصلِ دعوا نیت، بلکه فصلِ برادری است، فصلِ خدمتِ شیعه به جهان اسلام و بلکه به عالَم است، چون میخواهم بگویم که چه بلایی بر سرِ واقع آمده است، چه بلایی بر سرِ حقیقت آمده است.
اسلامِ بدونِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه معنی دارد؟ چه شکلی دارد؟
خیلی از دعواهای تاریخی دیگر در ظاهر تمام شدهاند، مثلاً دشمنیِ رسمی با حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خیلی کمرنگ شده است، نمیگویم نیست، هست، ولی کمرنگ شده است، توهینِ صریح به حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خیلی کم شده است، دیگر احتیاط میکنند، ولی در موردِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اینطور نیست، و بدترین توهین به کسی است که همان فکرِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را داشته باشد.
ما یک وظیفهای داریم که باید حرفهای خود را به جهان اسلام بزنیم، باید حجّت تمام بشود، از طرفی هم نباید یک کاری کنیم که تحریک کنیم، چون اگر تحریک کنیم دیگر طرفِ مقابل گوشِ خود را میبندد.
ما هم یک وظیفهای داریم که باید این حرف را بزنیم که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در میانِ کسانی رفتهاند که آنها حقِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را خورده بودند صحبت کردهاند. کما اینکه حضرت سیّدالسّاجدین صلوات الله علیه و حضرت زینب کبری سلام الله علیها در میانِ شام صحبت کردهاند. بالاخره شما باید بروید و حق را بگویید، اصلاً اگر دلِ شما برای کسی میسوزد…
اگر الآن کسی به یک روستایی برود که اصلاً خبر ندارند، بگوید یک بیماری هست که واگیردار است و این دردسرها را دارد، درواقع در حالِ خدمت کردن و روشنگری است، شما اگر میخواهید روشنگری کنید اولاً باید حواستان جمع باشد که تا آنجا که میتوانید تحریک نکنید، ثانیاً بدانید که آستانهی تحریکِ آنها کجاست، ثالثاً خودمان بدانیم که چه اتّفاقی در حالِ رخ دادن است، رابعاً این کار رسماً حضور در سپاهِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
مسئلهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ناموسیترین مسئلهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، هیچ امامی از این موضوع عبور نکرده است، اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین به خودشان سختی دادهاند که خبرِ این مسئله به دیگران برسد.
وظیفهی هر شیعهای است که در جایی که میتواند بدونِ درگیری و ایجاد تنش و یقهکشی از حق دفاع کند.
فاطمیّه عزاداری برای یک امرِ مُردهی تمام شده نیست، ما فاطمیّه جمع نمیشویم که ثواب ببریم، ثواب هم میبریم ولی مسئه تمام نشده است چون جنگ روایت که تمام نمیشود، از صبح تا شب روایت تولید میشود.
الآن در ظاهر دستی بالا نمیرود که به صورت مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سیلی بزند ولی لحظه به لحظه به صورتِ شخصیتِ ایشان سیلی میزنند.
ببینید جهاد علمی چقدر سخت است، امروز برای اینکه ما بتوانیم با جهان اسلام گفتگو کنیم به صدها علامه امینی نیاز داریم، علامه امینی با علمای مصر گفتگو داشتند، امروز اصلاً خبری از این حرفها نیست، درِ بحث را بستهاند.
موضوع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که خیلی سنگین است.
یکی از خطرات بزرگ ما این است که چون یک مرزی دستِ ماست، نیروی نظامی داریم، یک زمینی در این کرهی زمین دست ماست، و در رسانههای خود راحت حرف میزنیم، توجّه نمیکنیم که ما نسبت به جهان اسلام و نسبتمان با جهان اسلام وظایفی داریم، بهترین چیز برای مستکبران این است که تصویرِ محبّانِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را مانندِ تصویرِ داعشی در ذهنِ شما خراب کنند، یا بگویند یهوی هستند، یا بگویند اینها صهیونیست هستند، دیگر شما از چنین شخصی حرف نمیشنوید، ارتباطمان قطع میشود. بگویند اینها کسانی هستند که با نفاق به اسلام گرویدند.
«غفلت» جهان را گرفته است، زرق و برقِ خیلی چیزها دلها را ربوده است، اولویت و اصل چیزهایی شده است که بیاصل است و ناچیز است، فکر و ذکرِ ما را درگیر کرده است، عمرِ ما را به خود مشغول کرده است، ساعتها، عمرِ ما را چندین ساعت در روز میگیرد، مانندِ بخشی از گردشهای مجازی در بعضی از فضاها، برای ما اولویت میسازد، سبکِ زندگی درست میکند، ادبیات تولید میکند، محورِ گفتگو، محورِ طنز، محورِ واکنش، موضوع برای واکنش میسازد، اگر بخواهد یک چیزی را برای ما جدّی میکند و اگر بخواهد چیزِ دیگری را برای ما بیارزش میکند.
دیگران تصمیم میگیرند که شما به چه چیزی توجّه کنید، به چه میزان توجّه کنید و چه واکنشی نشان بدهید، به چه چیزی اهمیّت ندهید، به چه میزان اهمیّت ندهید.
ما هزار و چهارصد سال است که، بلکه بیشتر، دیگران با فضاسازیِ رسانهای، درست یا غلط، یعنی چه درست و چه غلط، در حالِ اداره کردنِ ما هستند، و نوعِ باورِ ما نسبت به فضای رسانهای است که واکنشها و اولویتهای ما را میسازد.
شناختِ ما از هر چیزی بستگی به فضای رسانهای دارد که به او اعتماد داریم، پشتِ آن کیست؟ آیا پیغمبر است یا متنبّی؟ راستگو است یا دروغگو؟ ممکن است هر کدام باشد.
بحثِ مبسوطی به نام «جنگ روایتها» داشتیم و از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در این زمینه گفتگو کردیم، این بحث را از یک زاویهی دیگری مطرح کنم، چون این بحث بحثِ مهمِ دامنهداری است.
اگر فاطمیّه نبود، اگر این حرکتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رخ نداده بود، ما امروز چطور فکر میکردیم؟
وزنِ همهی گردهماییهای ما و حوادثی که در تاریخ رُخ داده است به اندازهی اتّفاقی که برای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها افتاده است نیست، مباهله، غدیر، کربلا، آتشبسِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، همهی این موضوعات را بطورِ وحشتناکی تحریف کردهاند، و جمعِ زیادی را با خودشان همراه کردهاند.
امروز در جهان اسلام، آخرین خاکریزی که هنوز از بین نرفته است «فاطمیّه» است.
تمامِ آکادمیهای علمیِ جهان غرب، مطالعاتِ دینشناسی، همه به دنبالِ این موضوع هستند که خدشهای به ماجرای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد کنند، این خیلی جالب است، یعنی آنچه نوشته میشود، یک سرِ آن به این موضوع ربط دارد که این مسئله ار از اهمیّت بیندازند، چون روحِ فاطمیّه یعنی علیرغمِ اعتبار در اوج، علیرغمِ محبوبیتِ در نهایت، علیرغمِ جایگاهِ عظیم و تقدّسِ بزرگ، شخصیت برجسته نسبت به انحراف در جامعه بیتفاوت نباشید، ولو اینکه همه بگویند رها کنید و سکوت کنید. روح معنای سکولاریزم «بیتفات باش» است.
به دنبالِ این موضوع هستند که به فاطمیّه خدشه وارد کنند، لذا وحدتی که در زدنِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از وهابی تا لائیکِ بیدین و بیخدا، همهی اینها وقتی به فاطمیّه میرسند همگی رگبار میبندند، چرا؟ به این علّت که فاطمیّه مقابلِ همهی اینها ایستاده است، حقیقتِ اسلام در برابرِ همهی هجمهها ایستاده است، این موضوع فقط دعوای شیعه و سنّی نیست، اتّفاقاً فاطمیّه فصلِ برادری با جهانِ اسلام است، چه برادریای بالاتر از اینکه من چشمِ دیگران را به گوهرِ ولایت روشن کنم؟ چه برادری بالاتر از اینکه من به او نشان بدهم که تا بحال چقدر او را فریب دادهاند؟ الآن اگر شما به تک فاطمیه فصلِ دعوا نیت، بلکه فصلِ برادری است، فصلِ خدمتِ شیعه به جهان اسلام و بلکه به عالَم است، چون میخواهم بگویم که چه بلایی بر سرِ واقع آمده است، چه بلایی بر سرِ حقیقت آمده است.
اسلامِ بدونِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه معنی دارد؟ چه شکلی دارد؟
خیلی از دعواهای تاریخی دیگر در ظاهر تمام شدهاند، مثلاً دشمنیِ رسمی با حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خیلی کمرنگ شده است، نمیگویم نیست، هست، ولی کمرنگ شده است، توهینِ صریح به حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه خیلی کم شده است، دیگر احتیاط میکنند، ولی در موردِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اینطور نیست، و بدترین توهین به کسی است که همان فکرِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را داشته باشد.
ما یک وظیفهای داریم که باید حرفهای خود را به جهان اسلام بزنیم، باید حجّت تمام بشود، از طرفی هم نباید یک کاری کنیم که تحریک کنیم، چون اگر تحریک کنیم دیگر طرفِ مقابل گوشِ خود را میبندد.
ما هم یک وظیفهای داریم که باید این حرف را بزنیم که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در میانِ کسانی رفتهاند که آنها حقِ حضرت امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه را خورده بودند صحبت کردهاند. کما اینکه حضرت سیّدالسّاجدین صلوات الله علیه و حضرت زینب کبری سلام الله علیها در میانِ شام صحبت کردهاند. بالاخره شما باید بروید و حق را بگویید، اصلاً اگر دلِ شما برای کسی میسوزد…
اگر الآن کسی به یک روستایی برود که اصلاً خبر ندارند، بگوید یک بیماری هست که واگیردار است و این دردسرها را دارد، درواقع در حالِ خدمت کردن و روشنگری است، شما اگر میخواهید روشنگری کنید اولاً باید حواستان جمع باشد که تا آنجا که میتوانید تحریک نکنید، ثانیاً بدانید که آستانهی تحریکِ آنها کجاست، ثالثاً خودمان بدانیم که چه اتّفاقی در حالِ رخ دادن است، رابعاً این کار رسماً حضور در سپاهِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.
مسئلهی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ناموسیترین مسئلهی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، هیچ امامی از این موضوع عبور نکرده است، اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین به خودشان سختی دادهاند که خبرِ این مسئله به دیگران برسد.
وظیفهی هر شیعهای است که در جایی که میتواند بدونِ درگیری و ایجاد تنش و یقهکشی از حق دفاع کند.
فاطمیّه عزاداری برای یک امرِ مُردهی تمام شده نیست، ما فاطمیّه جمع نمیشویم که ثواب ببریم، ثواب هم میبریم ولی مسئه تمام نشده است چون جنگ روایت که تمام نمیشود، از صبح تا شب روایت تولید میشود.
الآن در ظاهر دستی بالا نمیرود که به صورت مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سیلی بزند ولی لحظه به لحظه به صورتِ شخصیتِ ایشان سیلی میزنند.
ببینید جهاد علمی چقدر سخت است، امروز برای اینکه ما بتوانیم با جهان اسلام گفتگو کنیم به صدها علامه امینی نیاز داریم، علامه امینی با علمای مصر گفتگو داشتند، امروز اصلاً خبری از این حرفها نیست، درِ بحث را بستهاند.
موضوع حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که خیلی سنگین است.
یکی از خطرات بزرگ ما این است که چون یک مرزی دستِ ماست، نیروی نظامی داریم، یک زمینی در این کرهی زمین دست ماست، و در رسانههای خود راحت حرف میزنیم، توجّه نمیکنیم که ما نسبت به جهان اسلام و نسبتمان با جهان اسلام وظایفی داریم، بهترین چیز برای مستکبران این است که تصویرِ محبّانِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را مانندِ تصویرِ داعشی در ذهنِ شما خراب کنند، یا بگویند یهوی هستند، یا بگویند اینها صهیونیست هستند، دیگر شما از چنین شخصی حرف نمیشنوید، ارتباطمان قطع میشود. بگویند اینها کسانی هستند که با نفاق به اسلام گرویدند.
کاربر مهمان
کاربر مهمان