display result search
منو
جنگ روایتها، جلسه پنجم

جنگ روایتها، جلسه پنجم

  • 1 تعداد قطعات
  • 55 دقیقه مدت قطعه
  • 496 دریافت شده
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «جنگ روایتها»، جلسه پنجم، سال 1399

جنگ جمل، کربلا، صفین و... تمام نشده است. الآن هم می توان انتخاب کرد و به حضرات معصومین علیهم السلام خدمت کرد. این مجازی نیست. این واقعا ادامه آنها است.
ما دو جنگ داریم. چون دستگاه معرفتی ما را دستکاری کرده اند، فکر می کنیم که یک جنگ داریم. در حالی که دو جنگ است.
در زیارت ائمه اطهار علیهم السلام به ائمه می گوییم شما حق جهاد را به جا آوردید. حضرت سجاد علیه السلام چه جهادی کرده؟ یا حضرت باقر علیه السلام چه جهادی کرده؟ مجازی بوده؟ آن چه جهادی بوده که همه ائمه انجام داده اند؟
ما دو جنگ داریم. یک جنگ داریم که با توپ و تفنگ و ... مجروحیت و کشته و خونریزی و یتیمی و... دارد. این نوع جنگ محدودیت زمانی و مکانی و نیرویی دارد. مثلا در جنوب غرب ایران و جنگ هشت ساله با تعداد مشخص رزمنده. اما جنگ دیگر بسیار گسترده تر از این جنگ است و اصلا عامل و مسبب جنگ های خون دار است. قبل و حین و بعد هر جنگی هست و تمام هم نمی شود. کی تمام می شود؟ وقتی موضوع از اهمیت بیفتد، آن جنگ هم تمام می شود. تا وقتی مسأله اهمیت دارد این نوع جنگ تمام نمی شود. این جنگ جنگ روایت هاست و سیدالشهدا علیه السلام به یک تعبیر شهید جنگ روایت ها است. سیدالشهدا هم برای جنگ شمشیر و نیزه نیاز به نیرو داشت و هم برای جنگ روایت ها. برای همین است که علاوه بر اصحاب و یاران، زنان و بچه ها و... رو هم با خود به کربلا آورد.
جنگ روایت ها کجا به وجود آمد؟ در اتباطات می خواستند یک حادثه ای را وصف کنند. نگاه کردند دیدند گزارش خبرنگاران مختلف با هم متفاوت است و هرکدام روایت و برداشتی از یک واقعه دارند.
کدام درست گفته اند؟ جمع اینها مانند قطعات یک پازل درست هست یا نه، یک یا چند گزارش قلابی و اشتباهی است یا اینکه دچار خطای انسانی بوده و... اینجا بود که جنگ شد. اینجا انگیزه های مختلفی مانند درگیری و اختلاف ایجاد کردن، انگیزه وارونه نشان دادن و... وجود دارد.
حالا ربط این نوع جنگ با ما چیست؟ رابطه ما با وقایع مختلف از طریق روایت و گزارش است. این رابطه ارتباط مستقیم با باورها و اعتقادات ما دارند. ما هستیم و روایت عاشورا، ما هستیم و روایت فاطمیه و... این روایت به معنای حدیث نیست. حدیث هم می تواند روایت ساز باشد.
اگر خدای نکرده روایتی غلط را مبنای باورها و اعتقادهایمان قرار دهیم، کلا مسیر زندگی و عبودیت ما عوض می شود و دچار گمراهی و بیراهه می شویم.
جنگ روایت ها زمان و مکان و محدودیت ندارد. در جنگ روایت ها مرده زنده، و زنده مرده می شود. شهید جلاد می شود جلاد شهید. حق باطل، و باطل حق می شود. سیاه سفید می شود و سفید سیاه. حالا در این جنگ چه کسی برنده است؟ کسی که روایتش برنده است. تا کی؟ تا وقتی که روایت او برنده است؟ موقتی هم هست.
اگر بتوانند در دستگاه معرفتی ما خلل ایجاد کنند، جنگ روایت ها را برده اند. رادار رو زده اند، اعلام خطری حس نمی کنیم و اگر موشکی بیاید و اعلام خطری نباشد، موشک مستقیم در قلب هدف فرود می آید. اگر اعلام خطر بشود، فرد به پناهگاه می رود و یا اینکه به وسیله سپر دفاعی مقابله مستقیم می کند. جنگ جمل تمام شده است؟ ابدا. چه کسانی درگیر این جنگ هستند؟ تمام مسلمین. یک عده از مسلمین در طرف حقانیت امیرالمومنین علی علیه السلام هستند و یک عده در طرف دیگر بر عدالت همه صحابه. دو طرف روایت در جمل با یکدیگر درگیر شدند و هستند. چرا؟ چون بسته به همه باورها و اعتقاداتشان هست. ما وسط یک جنگ هزار و چهارصد ساله هستیم و اگر از آنها غفلت کنیم، ضربه های سختی خواهیم خورد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 55:01

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    خطیب محترم لطفا جنگ صفین و عمار را که در برنامه سمت خدا گفتید در لیست سخنرانی هایتان قرار دهید.
  • کاربر مهمان
    سلام لطفاسخنرانی سمت خدا امام حسن ع رادر سخنرانی ها قرار دهید .
  • کاربر مهمان
    عااااااااااااااای التماس دعا

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی