- 1143
- 1000
- 1000
- 1000
ما و استمرار فرهنگ سقیفه، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «ما و استمرار فرهنگ سقیفه»، جلسه سوم، سال 1399
مسئله «سقیفه» یک رخدادِ تمام شده نیست. سقیفه، 11 سپتامبر نیست که یک روزی جهان را تکان داد و خبرِ یک عالم شد ولیکن امروز دیگر اهمیت چندانی ندارد و قاعدتاً 300 سال دیگر کسی جز متخصصانِ تاریخ آمریکا نمیداند که اصلاً این دو برج چه بودند. خیلی از رخدادها در عالم اینطور است. یک زمانی مهم است.
یک زمانی حمله افغان به اصفهان در زمان صفویه، خیلی مهم بود ولیکن الآن اصلاً نمیدانیم که سالگرد آن واقعه چه تاریخی است و برای ما مهم نیست.
ولیکن بعضی از چیزها، رخداد نیست و ریشه در فرهنگ، سبک زندگی و نفس کشیدن ما دارد بسان همین عزاداری برای حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه که ما قبل از ماه محرم منتظر و دلتنگ هستیم، وارد ماه محرم که میشویم؛ دلشوره اربعین را داریم
عنقریب ماه صفر تمام شود و یک یا دو ماهی که بگذرد؛ باز هم دلتنگ میشویم چون عزاداری برای حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه در وجود ما بسان نفس کشیدن ساری و جاری است.
«سقیفه» در جهت منفی همینطور است. سقیفه؛ یک فکرِ منضبطِ جاری در زندگی تمام مسلمین حتی زندگیِ ما شیعیان (البته قدری کمتر) است. اصلاً این جریان تمام، خنک و سرد نشده و از بین نرفته است بلکه روز به روز تقویت شده است و تا ظهورِ حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی له الفداء هم تمام نخواهد شد لذا ابلهانهترین سخنی که بنده در طول عمر خود شنیدیم این است: مسئله سقیفه یک مسئله تاریخ مصرف گذشته است لذا آن را رها کنید!!!
یزید بن معاویه لعنه الله علیهما تقریباً هیچ کارِ جدیدی نکرد. یزید لعنه الله علیه مرتکب چه بدعتی شد که حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه لاجرم از مدینه خارج شدند؛ تقیه، مدارا و به هیچ وجه بیعت نکردند؟! چرا ناموس خویش را به خطر انداختند؟!
پاسخ میدهند: «یزید لعنه الله علیه قصد داشت که از امام حسین صلوات الله علیه بیعت اجباری بگیرد»! خب چرا به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حمله شد؟!
اصلاً «سقیفه» تمام نشده است بلکه وجود دارد. هم سنی و هم شیعه گفته است که حسین بن علی صلوات الله علیه در کربلا کشته نشد بلکه در سقیفه کشته شد.
یک فرهنگ استمراری از روز اول تا الآن هیچ کمرنگ نشده است. یک اتفاقی در روز اول رخ داد و همینطور ادامه پیدا کرد. فرهنگ سقیفه گفت: اگر کسی در مقابل حاکمِ اسلامی بیعت نکند؛ مهدور الدم است!!!
مسئله «سقیفه» یک رخدادِ تمام شده نیست. سقیفه، 11 سپتامبر نیست که یک روزی جهان را تکان داد و خبرِ یک عالم شد ولیکن امروز دیگر اهمیت چندانی ندارد و قاعدتاً 300 سال دیگر کسی جز متخصصانِ تاریخ آمریکا نمیداند که اصلاً این دو برج چه بودند. خیلی از رخدادها در عالم اینطور است. یک زمانی مهم است.
یک زمانی حمله افغان به اصفهان در زمان صفویه، خیلی مهم بود ولیکن الآن اصلاً نمیدانیم که سالگرد آن واقعه چه تاریخی است و برای ما مهم نیست.
ولیکن بعضی از چیزها، رخداد نیست و ریشه در فرهنگ، سبک زندگی و نفس کشیدن ما دارد بسان همین عزاداری برای حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه که ما قبل از ماه محرم منتظر و دلتنگ هستیم، وارد ماه محرم که میشویم؛ دلشوره اربعین را داریم
عنقریب ماه صفر تمام شود و یک یا دو ماهی که بگذرد؛ باز هم دلتنگ میشویم چون عزاداری برای حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه در وجود ما بسان نفس کشیدن ساری و جاری است.
«سقیفه» در جهت منفی همینطور است. سقیفه؛ یک فکرِ منضبطِ جاری در زندگی تمام مسلمین حتی زندگیِ ما شیعیان (البته قدری کمتر) است. اصلاً این جریان تمام، خنک و سرد نشده و از بین نرفته است بلکه روز به روز تقویت شده است و تا ظهورِ حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و روحی له الفداء هم تمام نخواهد شد لذا ابلهانهترین سخنی که بنده در طول عمر خود شنیدیم این است: مسئله سقیفه یک مسئله تاریخ مصرف گذشته است لذا آن را رها کنید!!!
یزید بن معاویه لعنه الله علیهما تقریباً هیچ کارِ جدیدی نکرد. یزید لعنه الله علیه مرتکب چه بدعتی شد که حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه لاجرم از مدینه خارج شدند؛ تقیه، مدارا و به هیچ وجه بیعت نکردند؟! چرا ناموس خویش را به خطر انداختند؟!
پاسخ میدهند: «یزید لعنه الله علیه قصد داشت که از امام حسین صلوات الله علیه بیعت اجباری بگیرد»! خب چرا به خانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حمله شد؟!
اصلاً «سقیفه» تمام نشده است بلکه وجود دارد. هم سنی و هم شیعه گفته است که حسین بن علی صلوات الله علیه در کربلا کشته نشد بلکه در سقیفه کشته شد.
یک فرهنگ استمراری از روز اول تا الآن هیچ کمرنگ نشده است. یک اتفاقی در روز اول رخ داد و همینطور ادامه پیدا کرد. فرهنگ سقیفه گفت: اگر کسی در مقابل حاکمِ اسلامی بیعت نکند؛ مهدور الدم است!!!
کاربر مهمان