- 985
- 1000
- 1000
- 1000
رازهای عاشورا؛ راه سلوک، رمز ظهور - جلسه نهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "رازهای عاشورا؛ راه سلوک، رمز ظهور"، جلسه نهم، سال 1391
اساسا این زمان، زمان باز گشت به فطرت است و هنگامی که به فطرت مراجعه می کنیم، فطرت ما جدای از مهر امام حسین (ع) نیست. عشق امام حسین (ع) در هر دلی غوغا به پا می کند و هرکسی ذره ای صفای باطن داشته باشد، نسبت به امام حسین (ع) حزن پیدا میکند و این راه میانبر برای رسیدن به سعادت است.
وقتی به سراغ فطرت می رویم و می خواهیم فطرت را به نوعی شکوفا کنیم، اولین و گرانبهاترین گوهری که در فطرت می یابیم، عبودیت است. اولین آیات قرآن هم دعوت به توحید و عبودیت پروردگار کرده اند و همه انبیاء هم برای تحقق این امر یعنی عبودیت آمده اند. پس پایگاه اول، فطرت است. کسی اگر به حرف کسی گوش کند، بنده او می شود. با این نگاه بسیاری از عوامل در واقع مانع عبادت پروردگار است. نهی از بندگی غیرخدا، امری ضروری است. معنای بندگی و پرستش کردن را باید به صورت عمیق درک کنیم. اگر ما فطرت هایمان را آماده کنیم، در عالم تحول رخ می دهد. خاصیت حق این است که اگر بیاید باطل را نابود می کند و این از اعجاز الهی است. در جریان تبلیغ دین هم باید به تشویق و هم به تخویف بپردازیم. در مفهوم عبد دو وجه اساسی داریم یکی وابستگی است و دیگری امرپذیری است.
اساسا این زمان، زمان باز گشت به فطرت است و هنگامی که به فطرت مراجعه می کنیم، فطرت ما جدای از مهر امام حسین (ع) نیست. عشق امام حسین (ع) در هر دلی غوغا به پا می کند و هرکسی ذره ای صفای باطن داشته باشد، نسبت به امام حسین (ع) حزن پیدا میکند و این راه میانبر برای رسیدن به سعادت است.
وقتی به سراغ فطرت می رویم و می خواهیم فطرت را به نوعی شکوفا کنیم، اولین و گرانبهاترین گوهری که در فطرت می یابیم، عبودیت است. اولین آیات قرآن هم دعوت به توحید و عبودیت پروردگار کرده اند و همه انبیاء هم برای تحقق این امر یعنی عبودیت آمده اند. پس پایگاه اول، فطرت است. کسی اگر به حرف کسی گوش کند، بنده او می شود. با این نگاه بسیاری از عوامل در واقع مانع عبادت پروردگار است. نهی از بندگی غیرخدا، امری ضروری است. معنای بندگی و پرستش کردن را باید به صورت عمیق درک کنیم. اگر ما فطرت هایمان را آماده کنیم، در عالم تحول رخ می دهد. خاصیت حق این است که اگر بیاید باطل را نابود می کند و این از اعجاز الهی است. در جریان تبلیغ دین هم باید به تشویق و هم به تخویف بپردازیم. در مفهوم عبد دو وجه اساسی داریم یکی وابستگی است و دیگری امرپذیری است.
تاکنون نظری ثبت نشده است