- 1365
- 1000
- 1000
- 1000
شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه، جلسه دهم، سال 1396
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی با موضوع شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه، جلسه دهم، سال 1396
در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام بخشی از آسیب ها و مهلکات اخلاقی را به عنوان خطرهای جدی که باید پناه به خدا برد و اعتصام به حبل الله کرد را بیان می فرماید. عمده خطرها، خطرهای درونی است.
حرص و آز و غضب از خطرات بزرگی است که جامعه گرفتارش بوده و هست.
اول همه انواع بدبختی هایی که مردم گرفتارند همین شهوات و جاذبه های حرص بی حساب است.
در غضب به دلیل حاکم نبودن عقل و منطق در انسان، ممکن است انسان دست به هر کاری بزند. تندی و تیزی شعبه ای از جنون است.
انسان در دفع مشکلات چند حالت برایش متصور است:
برای رفع مشکل تامل کرده، فکر و مشورت کرده و به رهنمون های اهلبیت علیهم السلام توجه کرده و حساب شده با مشکل برخورد می کند.(شجاعت)
گاهی فکر نکرده به آب می زند.(تحور)
گاهی هم تا مانعی نیست حرکت می کند و وقتی به مانع برخورد کرد متوقف شده یا عقب نشینی می کند.(جبن و ترس)
ایمان شیرینی زندگی است. ایمان تکیه به رحمت الهی است و... لذا انسان مومن، مشکلات هم برایش شیرین است.
کنترل خشم و مسلط بر خود در برخورد با مشکلات دلیل حاکمیت عقل و دین است.
در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام بخشی از آسیب ها و مهلکات اخلاقی را به عنوان خطرهای جدی که باید پناه به خدا برد و اعتصام به حبل الله کرد را بیان می فرماید. عمده خطرها، خطرهای درونی است.
حرص و آز و غضب از خطرات بزرگی است که جامعه گرفتارش بوده و هست.
اول همه انواع بدبختی هایی که مردم گرفتارند همین شهوات و جاذبه های حرص بی حساب است.
در غضب به دلیل حاکم نبودن عقل و منطق در انسان، ممکن است انسان دست به هر کاری بزند. تندی و تیزی شعبه ای از جنون است.
انسان در دفع مشکلات چند حالت برایش متصور است:
برای رفع مشکل تامل کرده، فکر و مشورت کرده و به رهنمون های اهلبیت علیهم السلام توجه کرده و حساب شده با مشکل برخورد می کند.(شجاعت)
گاهی فکر نکرده به آب می زند.(تحور)
گاهی هم تا مانعی نیست حرکت می کند و وقتی به مانع برخورد کرد متوقف شده یا عقب نشینی می کند.(جبن و ترس)
ایمان شیرینی زندگی است. ایمان تکیه به رحمت الهی است و... لذا انسان مومن، مشکلات هم برایش شیرین است.
کنترل خشم و مسلط بر خود در برخورد با مشکلات دلیل حاکمیت عقل و دین است.
تاکنون نظری ثبت نشده است