- 940
- 1000
- 1000
- 1000
شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه، جلسه چهارم، سال 1396
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی با موضوع شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه، جلسه چهارم، سال 1396
در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام بخشی از آسیب ها و مهلکات اخلاقی را به عنوان خطرهای جدی که باید پناه به خدا برد و اعتصام به حبل الله کرد را بیان می فرماید. عمده خطرها، خطرهای درونی است.
اگر ما مشکلات درونی خود را درست کنیم قدرتمند می شویم.
یکی از این مشکلات درونی هیجان حرص است.
مرحوم نراقی بین حرص و طمع تفاوتی را مطرح کرده است. ایشان در کتاب جامع السعاده می گوید حرص افزون طلبی است مازاد بر ضرورت های زندگی و نیازهای لازم بدون حد و مرز. اما طمع این است که انسان چشم نیاز به دست دیگران دارد. هر طمع کاری حریص است ولی هر حریصی ممکن است طمع کار نباشد.
یک جامعه به منزله یک پیکر است. باید اندامش به هم بخوره. یک جایی خیلی چاق نباشد و جای دیگر لاغر و پژمرده. این نیاز به معالجه دارد و علاج آن در تشکیل حکومت عدلی است که زمینه به افراد ضعیف جهت رشد بدهد و در آنها روحیه ما می توانیم را تزریق کند. آرام آرام با فرهنگ سازی جلو حرام خواری انسان های زالو صفت را بگیرد. این سبب می شود اخلاقیات جامعه اصلاح شود و از جمله بیماری حرص.
حضرت امیر علیه السلام فرمود اگر انسان دنبال این باشد که به آن چیزی که کفایتش می کند قناعت کند، کم دنیا او را هم کفایت می کند ولی اگر اهل قناعت نباشد، زیادش هم برای او کفایت نمی کند.
در دعای هشتم صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام بخشی از آسیب ها و مهلکات اخلاقی را به عنوان خطرهای جدی که باید پناه به خدا برد و اعتصام به حبل الله کرد را بیان می فرماید. عمده خطرها، خطرهای درونی است.
اگر ما مشکلات درونی خود را درست کنیم قدرتمند می شویم.
یکی از این مشکلات درونی هیجان حرص است.
مرحوم نراقی بین حرص و طمع تفاوتی را مطرح کرده است. ایشان در کتاب جامع السعاده می گوید حرص افزون طلبی است مازاد بر ضرورت های زندگی و نیازهای لازم بدون حد و مرز. اما طمع این است که انسان چشم نیاز به دست دیگران دارد. هر طمع کاری حریص است ولی هر حریصی ممکن است طمع کار نباشد.
یک جامعه به منزله یک پیکر است. باید اندامش به هم بخوره. یک جایی خیلی چاق نباشد و جای دیگر لاغر و پژمرده. این نیاز به معالجه دارد و علاج آن در تشکیل حکومت عدلی است که زمینه به افراد ضعیف جهت رشد بدهد و در آنها روحیه ما می توانیم را تزریق کند. آرام آرام با فرهنگ سازی جلو حرام خواری انسان های زالو صفت را بگیرد. این سبب می شود اخلاقیات جامعه اصلاح شود و از جمله بیماری حرص.
حضرت امیر علیه السلام فرمود اگر انسان دنبال این باشد که به آن چیزی که کفایتش می کند قناعت کند، کم دنیا او را هم کفایت می کند ولی اگر اهل قناعت نباشد، زیادش هم برای او کفایت نمی کند.
تاکنون نظری ثبت نشده است