- 3185
- 1000
- 1000
- 1000
تقابل اسلام علوی و اسلام اموی - جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع "تقابل اسلام علوی و اسلام اموی"، جلسه چهارم، هیئت حضرت عبدالله بن الحسن (ع)، سال 1398
عنوان بحث «تقابل اسلام علوی و اسلام اموی» یا «جنگ بین دو اسلام و جنگ روایت ها» است که در نتیجه آن می خواهیم اتصال و ارتباط قیام اباعبدالله (ع) و حق خواهی حضرت زهرا (س) را کشف کنیم.
اگر بخواهیم یک تحلیل جامعه شناختی از دوره پیامبر (ص) داشته باشیم، سوالی که مطرح می شود این است که چگونه شد که امّت پیامبر پس از وفات او به طور ناگهانی برگشتند؟ همه که سران نفاق نبودند. پیغمبر اکرم یک انگیزش و جوّ اجتماعی ایجاد کرد. جوّ گاهی به شکل موهوم است و گاهی به شکل واقعی و صحیح است و برای ترغیب و تحریک افراد به سوی کارهای خیر است. از اشکالات جوّ این است که موقت و سطحی است، پایدار نیست و عمق ندارد؛ به این معنا که افراد در مواقع سخت همچون جنگ از این فضا خارج می شوند و استقامت ندارند. این افراد دنباله رو هستند و نمی توانند رهبری کنند. بنابراین فاطمه زهرا (س) با سخنرانی خود و طرح سوالات انکاری در صدد تحریک افکار عمومی برآمدند تا وجدان مردم را بیدار کنند.
دشمنان اهل بیت مردم را به سوی جوّ موهوم تحریک می کردند در حالی که اهل بیت (ع) مردم را در جهت فضای تبلیغاتی که بر اساس حقیقت است سوق می دادند. پیامبر (ص) در مدت 15 سال اجازه جنگ نمی دادند، زیرا می دانستند که این افراد بر اساس جوّ و فضا در لشگر اسلام حضور دارند و در فضای جنگ استقامت ندارند.
عنوان بحث «تقابل اسلام علوی و اسلام اموی» یا «جنگ بین دو اسلام و جنگ روایت ها» است که در نتیجه آن می خواهیم اتصال و ارتباط قیام اباعبدالله (ع) و حق خواهی حضرت زهرا (س) را کشف کنیم.
اگر بخواهیم یک تحلیل جامعه شناختی از دوره پیامبر (ص) داشته باشیم، سوالی که مطرح می شود این است که چگونه شد که امّت پیامبر پس از وفات او به طور ناگهانی برگشتند؟ همه که سران نفاق نبودند. پیغمبر اکرم یک انگیزش و جوّ اجتماعی ایجاد کرد. جوّ گاهی به شکل موهوم است و گاهی به شکل واقعی و صحیح است و برای ترغیب و تحریک افراد به سوی کارهای خیر است. از اشکالات جوّ این است که موقت و سطحی است، پایدار نیست و عمق ندارد؛ به این معنا که افراد در مواقع سخت همچون جنگ از این فضا خارج می شوند و استقامت ندارند. این افراد دنباله رو هستند و نمی توانند رهبری کنند. بنابراین فاطمه زهرا (س) با سخنرانی خود و طرح سوالات انکاری در صدد تحریک افکار عمومی برآمدند تا وجدان مردم را بیدار کنند.
دشمنان اهل بیت مردم را به سوی جوّ موهوم تحریک می کردند در حالی که اهل بیت (ع) مردم را در جهت فضای تبلیغاتی که بر اساس حقیقت است سوق می دادند. پیامبر (ص) در مدت 15 سال اجازه جنگ نمی دادند، زیرا می دانستند که این افراد بر اساس جوّ و فضا در لشگر اسلام حضور دارند و در فضای جنگ استقامت ندارند.
کاربر مهمان