- 3169
- 1000
- 1000
- 1000
فرهنگ، ارزش ها و آموزه های غدیر
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با عنوان "فرهنگ، ارزش ها و آموزه های غدیر"
*مقدمه*
باید مشخص باشد که یادکرد اولیای الهی با چه هدفی صورت می گیرد؛ یعنی تا زمانی که هدف مشخص نباشد، روش کار هم مشخص نمی شود. همه ادیان و مذاهب مقدساتی برای خودشان دارند.
*فرهنگ و ارزش های غدیر*
بنابراین ما اگر یاد ائمه و اولیاء الهی را گرامی میداریم در واقع بخاطر زنجیره ای از کرامت ها و ارزش هاست که از نظر ما ایشان آن ارزش را نمایندگی کردند. ما بخاطر آن ارزش هایی که در تفکر علی و آل علی هست به آنها احترام می گذاریم و الّا علی با غیر علی برای ما فرقی نداشت. اگر فرهنگ غدیر به موقع در جهان اسلام حاکم می شد، جهان اسلام امروز دچار این ابتذال و انحطاط نبود و مسلمین سرنوشت دیگری داشتند. غدیر جزئی از پروژه بعثت بوده است و امامت علی و آل علی علیهم السلام رکن خاتمیت پیامبر بوده است. غدیر یک مسئله فرقه ای و شیعی نیست؛ بلکه مسئله ای انسانی و بشری است و احترامِ به آن، احترام به اخلاق، ادب، تواضع، زهد، حقیقت و عدالت است و این احترام و عشق نباید از مسیر خودش خارج شود. راز غدیر همین است که چطور می توان در دنیا بود و نبود و چطور می توان حاکم بود و کفش پاره به پا کرد.
*آموزه های غدیر*
غدیر مسئله امروز و طرحی برای فرداست. در فرهنگ غدیر از کسی سخن می گوئیم که در مقام قاضی و قضاوت، یک قاضی واقعی است و در عین حال در مقام خطابه و موعظه مانند یک شاعر و ادیب است. فرهنگ غدیر و سنت پیامبر به بشریت آموخت که می شود برای قدرت و سرمایه تلاش و برنامه ریزی کرد بدون اینکه آلوده شد و می شود قدرت متمرکز داشت ولی مستبد نبود. غدیر آمد تا بیاموزد که می شود تکلیف محور و شریعت خواه بود در عین حال برای کرامت انسان و حقوق بشر جنگید. غدیر به ما آموخت که می شود مدعی حکومت دینی و ولایت الهی شد و در عین حال از عادی ترین مردم خواست که بر حاکمان نظارت کنند و آن ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند. غدیر به ما آموخت که می شود اصول گرای جهادی و آرمان خواهِ استشهادی بود و در عین حال اهل عفو و مدارا و گذشت هم بود. غدیر نشان داد که می شود به اجرای شریعتِ خدا پایبند بود ولی در عین حال به مشارکت مردم توأمان معتقد بود.
*مقدمه*
باید مشخص باشد که یادکرد اولیای الهی با چه هدفی صورت می گیرد؛ یعنی تا زمانی که هدف مشخص نباشد، روش کار هم مشخص نمی شود. همه ادیان و مذاهب مقدساتی برای خودشان دارند.
*فرهنگ و ارزش های غدیر*
بنابراین ما اگر یاد ائمه و اولیاء الهی را گرامی میداریم در واقع بخاطر زنجیره ای از کرامت ها و ارزش هاست که از نظر ما ایشان آن ارزش را نمایندگی کردند. ما بخاطر آن ارزش هایی که در تفکر علی و آل علی هست به آنها احترام می گذاریم و الّا علی با غیر علی برای ما فرقی نداشت. اگر فرهنگ غدیر به موقع در جهان اسلام حاکم می شد، جهان اسلام امروز دچار این ابتذال و انحطاط نبود و مسلمین سرنوشت دیگری داشتند. غدیر جزئی از پروژه بعثت بوده است و امامت علی و آل علی علیهم السلام رکن خاتمیت پیامبر بوده است. غدیر یک مسئله فرقه ای و شیعی نیست؛ بلکه مسئله ای انسانی و بشری است و احترامِ به آن، احترام به اخلاق، ادب، تواضع، زهد، حقیقت و عدالت است و این احترام و عشق نباید از مسیر خودش خارج شود. راز غدیر همین است که چطور می توان در دنیا بود و نبود و چطور می توان حاکم بود و کفش پاره به پا کرد.
*آموزه های غدیر*
غدیر مسئله امروز و طرحی برای فرداست. در فرهنگ غدیر از کسی سخن می گوئیم که در مقام قاضی و قضاوت، یک قاضی واقعی است و در عین حال در مقام خطابه و موعظه مانند یک شاعر و ادیب است. فرهنگ غدیر و سنت پیامبر به بشریت آموخت که می شود برای قدرت و سرمایه تلاش و برنامه ریزی کرد بدون اینکه آلوده شد و می شود قدرت متمرکز داشت ولی مستبد نبود. غدیر آمد تا بیاموزد که می شود تکلیف محور و شریعت خواه بود در عین حال برای کرامت انسان و حقوق بشر جنگید. غدیر به ما آموخت که می شود مدعی حکومت دینی و ولایت الهی شد و در عین حال از عادی ترین مردم خواست که بر حاکمان نظارت کنند و آن ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند. غدیر به ما آموخت که می شود اصول گرای جهادی و آرمان خواهِ استشهادی بود و در عین حال اهل عفو و مدارا و گذشت هم بود. غدیر نشان داد که می شود به اجرای شریعتِ خدا پایبند بود ولی در عین حال به مشارکت مردم توأمان معتقد بود.
کاربر مهمان