- 700
- 1000
- 1000
- 1000
راه رسیدن به وادی ایمن، جلسه هشتم
سخنرانی از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «راه رسیدن به وادی ایمن»، جلسه هشتم، سوره سبأ و رسیدن به امنیت باطنی و ظاهری، سال 1398
در مورد تاویل و تفسیر قرآن باید دقت کرد که فهم از آیات نیاز به مقدمات دارد که یکی از این مقدمات اولوالالباب بودن است و صرف تفسیر خواندن انسان را به فهم آیات نمی رساند. در واقع نسبت ظاهر با باطن قرآن مثل نسبت مثل و ممثل است و اگر انسان مثل را فهمید ممثل را هم می فهمد. برای این فهم ها انسان باید صاحب خرد شود و نشانه های الهی را دنبال کند.
در ادامه بحث امنیت و تاویل آیات، ایشان اشاره می کنند که دو تاویل برای این آیات هست. یکی این که اگر کسی به سمت بیت الله الحرام می رود ولی در واقع رو به امام می رود و می خواهد به امام برسد، این انسان سیرش در وادی امن است ولو در ظاهر خطری هم او را تهدید کند. دومین تأویل هم این است که اگر کسی رو به امام بیاورد، ما هم بین او و امام یک قرای ظاهره ای قرار داده ایم که معارف ما از طریق این قرای ظاهره و این حمله علم امام به آن ها می رسد و اگر انسان بنشیند سر سفره معارف اهل بیت، این وادی، وادی امن است.
یکی از نکاتی که در قرآن توضیح داده شده این هست که آیات الهی و فهم آیات الهی نیاز به یک مقدماتی دارد. این طور نیست که همه بتوانند از آیات خدا بهره مند بشوند. آیات قرآن فراوان است از نشانه های الهی که هر کدام اسراری را برای انسان آشکار می کنند، این نشانه ها در عالم هست و ما شب و روز با این آیات مواجهیم منتها اینطور نیست که به صرف مواجه شدن انسان با آیات خدا او از آن ها عبرت بگیرد و تحولی در او پیدا شود، بلکه باید یک زمینه هایی وجود داشته باشد که گاهی ملاحظه کرده اید. خدای متعال می فرماید که این آیات نشانه هستند برای کسانی که اهل ذکرند.
در مورد تاویل و تفسیر قرآن باید دقت کرد که فهم از آیات نیاز به مقدمات دارد که یکی از این مقدمات اولوالالباب بودن است و صرف تفسیر خواندن انسان را به فهم آیات نمی رساند. در واقع نسبت ظاهر با باطن قرآن مثل نسبت مثل و ممثل است و اگر انسان مثل را فهمید ممثل را هم می فهمد. برای این فهم ها انسان باید صاحب خرد شود و نشانه های الهی را دنبال کند.
در ادامه بحث امنیت و تاویل آیات، ایشان اشاره می کنند که دو تاویل برای این آیات هست. یکی این که اگر کسی به سمت بیت الله الحرام می رود ولی در واقع رو به امام می رود و می خواهد به امام برسد، این انسان سیرش در وادی امن است ولو در ظاهر خطری هم او را تهدید کند. دومین تأویل هم این است که اگر کسی رو به امام بیاورد، ما هم بین او و امام یک قرای ظاهره ای قرار داده ایم که معارف ما از طریق این قرای ظاهره و این حمله علم امام به آن ها می رسد و اگر انسان بنشیند سر سفره معارف اهل بیت، این وادی، وادی امن است.
یکی از نکاتی که در قرآن توضیح داده شده این هست که آیات الهی و فهم آیات الهی نیاز به یک مقدماتی دارد. این طور نیست که همه بتوانند از آیات خدا بهره مند بشوند. آیات قرآن فراوان است از نشانه های الهی که هر کدام اسراری را برای انسان آشکار می کنند، این نشانه ها در عالم هست و ما شب و روز با این آیات مواجهیم منتها اینطور نیست که به صرف مواجه شدن انسان با آیات خدا او از آن ها عبرت بگیرد و تحولی در او پیدا شود، بلکه باید یک زمینه هایی وجود داشته باشد که گاهی ملاحظه کرده اید. خدای متعال می فرماید که این آیات نشانه هستند برای کسانی که اهل ذکرند.
تاکنون نظری ثبت نشده است