- 233
- 1000
- 1000
- 1000
قیام به قسط؛ وظیفه همگانی
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "قیام به قسط؛ وظیفه همگانی"، سال 1404
یکی از آیات عجیب قرآن درباره هدف رسالت پیامبر اکرم این آیه است.لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ. ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانى و میزان (شناسایىِ حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند; و آهن را آفریدیم که در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است، تا مشخص شود چه کسى خدا و پیامبرانش را یارى مى کند بى آن که او را ببیند; خداوند توانا و شکست ناپذیر است. در جامعه ما هم با اینکه جامعه بسیار پیشتازی است در ایمان به رسول خدا و این اسلام ناب که حضرت امام نامیدن نوع اسلامی که در ایران اسلامی موجب این انقلاب و شکوفایی شد ولی این آیه درست به ظاهر فهم نشده است. این آیه از آیات رئیسه قرآن هست. در راس بیان هدف رسالت انبیا این آیه است ما پیامبرانی را با نشانه های آشکار فرستادیم، نشانه هایی که نشان می دهد ایشان پیامبر هستند یا در خوبی خود او آنچنان نشانه ها در هم تنیده هست و تجلی پیدا کرده که نیاز به دلیلی ندارد یا با معجزاتی این بیانات آمده و رسالت این انبیا را روشن کرده است. ما همراه این پیامبران هم کتاب فرستادیم که معلوم هست به هم میزان فرستادیم. میزان ممکن هست شامل قوانینی شود که در مقام اجرای این کتاب جامعه نیاز دارد. ممکن هست شامل بخشی از معنای مهم کتاب باشد که آمده تا جامعه را نظم بدهد و ممکن هست اشاره حتی به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام داشته باشد به عنوان مصداق اتم و اکبر، کما اینکه ایشان میزان اعمال هستند در روز قیامت. به هر حال میزان تنظیم کننده زندگی و روابط اجتماعی است. ما این ها را فرستادیم تا مردم برای اجرای قسط قیام کنند، یعنی نه اینکه ما این ها را فرستادیم مردم بروند دین دار شوند و هر کسی برود در لاک فردیت خودش و شروع بکند به دینداری کردن. ما پیامبران و کتاب و میزان را فرستادیم تا مردم برای برقراری قسط در جامعه قیام کنند. هدف ارسال رسولان، قیام قسط برای جامعه می شود. قسط یعنی تقسیم عادلانه ثروت ها توزیع شود. زندگی عادلانه با قسط در اختیار مردم قرار بگیرد. دیگر کسی به کسی ظلم نکند و امکانات متناسب و عادلانه توزیع بشود. کسی کسی را تحت فشار قرار ندهد. انسان ها راحت بتوانند زندگی کنند و هر کسی بتواند استعدادی که دارد را شکوفا بکند. پس ما کتاب و میزان را نفرستادیم و انبیا را مبعوث نکردیم به رسالت تا هر کسی برود برای خودش دینداری بکند، بلکه فرستادیم که مردم بیایند یک مسئولیت اجتماعی را بپذیرند و آن قیام به قسط است. خدا پیامبران و کتاب و میزان و قوانین اداری جامعه را نفرستاده است که فقط انبیا و اولیا خدا آن را اجرا کنند و مردم کاری نداشته باشند برای انجام دادن. ما تصور می کنیم انبیا الهی آمدند ما را نجات بدهند اما مسئولیت نجات دادن ما به عهده انبیا الهی فقط نیست، بله انبیا الهی هم سهم خودشان را دارند و اوصیا هم همین طور و جانشینان پیامبران هم همین طور اما یک سهمی از مسئولیت به عهده پیامبر است و وصی او و امام او و امام جامعه که جانشین اوست. ولی قیام به قسط کار همه مردم است. امام زمان عجل الله همان طور که در همه جهان قسط و عدل برقرار می کنند، برای شما هم منافع شما را تامین خواهد کرد. جامعه ایده آل از نظر اسلام جامعه ایست که مردم خودشان همه کارها را انجام می دهند. مقام معظم رهبری هم یه بار فرمودند که مردم سالاری دینی به این نیست که فقط مردم بروند پای صندوق های رای و رئیس جمهور و نماینده شهر و نماینده شورای شهری انتخاب بکنند. وقتی مردم اداره همه امور خودشان را خودشان به عهده گرفتند آن وقت مردم سالاری دینی تحقق پیدا می کند. جامعه ایده آل اسلامی رازش در همین یک کلمه است. مردم باید خودشان اقدام کنند از ظرفیت های موجود، کار خودشان را گسترش بدهند. پس ما پیامبران را فرستادیم و کتاب را فرستادیم و میزان هم فرستادیم و هدف همه این ها را بیان می کند که هم پیامبر فرستادیم، هم کتاب، هم میزان هر سه را فرستادیم تا مردم مان را اجرا کنند تا مردم از پیامبر یاد بگیرند که چگونه عمل بکنند. هرکسی مسلمان شد مسئولیت اجتماعی بر عهده اش قرار می گیرد. مسلمانی که به نماز خوندن نیست بلکه نماز مقدمه است برای این مسئولیت پذیری اجتماعی. دین یک تمدنی انسانی با مشارکت حداکثری افراد جامعه درست می کند. دین یعنی زندگی درست، زندگی کریمانه و مسئولانه دین. دین یعنی تک تک انسان ها به اوج کرامت برسند. پس پیامبر مبعوث شده، کتاب نازل شده، قوانین دینی تعیین شده برای اینکه ما مردم قیام به قسط کنیم.
یکی از آیات عجیب قرآن درباره هدف رسالت پیامبر اکرم این آیه است.لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ. ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانى و میزان (شناسایىِ حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند; و آهن را آفریدیم که در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است، تا مشخص شود چه کسى خدا و پیامبرانش را یارى مى کند بى آن که او را ببیند; خداوند توانا و شکست ناپذیر است. در جامعه ما هم با اینکه جامعه بسیار پیشتازی است در ایمان به رسول خدا و این اسلام ناب که حضرت امام نامیدن نوع اسلامی که در ایران اسلامی موجب این انقلاب و شکوفایی شد ولی این آیه درست به ظاهر فهم نشده است. این آیه از آیات رئیسه قرآن هست. در راس بیان هدف رسالت انبیا این آیه است ما پیامبرانی را با نشانه های آشکار فرستادیم، نشانه هایی که نشان می دهد ایشان پیامبر هستند یا در خوبی خود او آنچنان نشانه ها در هم تنیده هست و تجلی پیدا کرده که نیاز به دلیلی ندارد یا با معجزاتی این بیانات آمده و رسالت این انبیا را روشن کرده است. ما همراه این پیامبران هم کتاب فرستادیم که معلوم هست به هم میزان فرستادیم. میزان ممکن هست شامل قوانینی شود که در مقام اجرای این کتاب جامعه نیاز دارد. ممکن هست شامل بخشی از معنای مهم کتاب باشد که آمده تا جامعه را نظم بدهد و ممکن هست اشاره حتی به حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام داشته باشد به عنوان مصداق اتم و اکبر، کما اینکه ایشان میزان اعمال هستند در روز قیامت. به هر حال میزان تنظیم کننده زندگی و روابط اجتماعی است. ما این ها را فرستادیم تا مردم برای اجرای قسط قیام کنند، یعنی نه اینکه ما این ها را فرستادیم مردم بروند دین دار شوند و هر کسی برود در لاک فردیت خودش و شروع بکند به دینداری کردن. ما پیامبران و کتاب و میزان را فرستادیم تا مردم برای برقراری قسط در جامعه قیام کنند. هدف ارسال رسولان، قیام قسط برای جامعه می شود. قسط یعنی تقسیم عادلانه ثروت ها توزیع شود. زندگی عادلانه با قسط در اختیار مردم قرار بگیرد. دیگر کسی به کسی ظلم نکند و امکانات متناسب و عادلانه توزیع بشود. کسی کسی را تحت فشار قرار ندهد. انسان ها راحت بتوانند زندگی کنند و هر کسی بتواند استعدادی که دارد را شکوفا بکند. پس ما کتاب و میزان را نفرستادیم و انبیا را مبعوث نکردیم به رسالت تا هر کسی برود برای خودش دینداری بکند، بلکه فرستادیم که مردم بیایند یک مسئولیت اجتماعی را بپذیرند و آن قیام به قسط است. خدا پیامبران و کتاب و میزان و قوانین اداری جامعه را نفرستاده است که فقط انبیا و اولیا خدا آن را اجرا کنند و مردم کاری نداشته باشند برای انجام دادن. ما تصور می کنیم انبیا الهی آمدند ما را نجات بدهند اما مسئولیت نجات دادن ما به عهده انبیا الهی فقط نیست، بله انبیا الهی هم سهم خودشان را دارند و اوصیا هم همین طور و جانشینان پیامبران هم همین طور اما یک سهمی از مسئولیت به عهده پیامبر است و وصی او و امام او و امام جامعه که جانشین اوست. ولی قیام به قسط کار همه مردم است. امام زمان عجل الله همان طور که در همه جهان قسط و عدل برقرار می کنند، برای شما هم منافع شما را تامین خواهد کرد. جامعه ایده آل از نظر اسلام جامعه ایست که مردم خودشان همه کارها را انجام می دهند. مقام معظم رهبری هم یه بار فرمودند که مردم سالاری دینی به این نیست که فقط مردم بروند پای صندوق های رای و رئیس جمهور و نماینده شهر و نماینده شورای شهری انتخاب بکنند. وقتی مردم اداره همه امور خودشان را خودشان به عهده گرفتند آن وقت مردم سالاری دینی تحقق پیدا می کند. جامعه ایده آل اسلامی رازش در همین یک کلمه است. مردم باید خودشان اقدام کنند از ظرفیت های موجود، کار خودشان را گسترش بدهند. پس ما پیامبران را فرستادیم و کتاب را فرستادیم و میزان هم فرستادیم و هدف همه این ها را بیان می کند که هم پیامبر فرستادیم، هم کتاب، هم میزان هر سه را فرستادیم تا مردم مان را اجرا کنند تا مردم از پیامبر یاد بگیرند که چگونه عمل بکنند. هرکسی مسلمان شد مسئولیت اجتماعی بر عهده اش قرار می گیرد. مسلمانی که به نماز خوندن نیست بلکه نماز مقدمه است برای این مسئولیت پذیری اجتماعی. دین یک تمدنی انسانی با مشارکت حداکثری افراد جامعه درست می کند. دین یعنی زندگی درست، زندگی کریمانه و مسئولانه دین. دین یعنی تک تک انسان ها به اوج کرامت برسند. پس پیامبر مبعوث شده، کتاب نازل شده، قوانین دینی تعیین شده برای اینکه ما مردم قیام به قسط کنیم.


تاکنون نظری ثبت نشده است