- 119
- 1000
- 1000
- 1000
فاطمه معصومه سلام الله علیها، بانوی مجاهد
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "فاطمه معصومه سلام الله علیها، بانوی مجاهد"، سال 1404
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از بس علما و دانشمندان اسلامی در طول تاریخ به او احترام گذاشته اند چنین حرم با عظمتی پیدا کرده است. دلیلش هم حقایق بسیار نورانی و مهمی است که گاهی از آن ها غفلت می کنیم. گاهی از شدت عظمت یک حقیقت به یکباره این حقیقت کم کم در دیده ها خوب به چشم نمی آید، گاهی از اوقات خورشید در طول روز دیده نمی شود در حالی که همه بهره مند از نور آن هستند. یکی از حقایقی که این حرم با عظمت به ما نشان می دهد که این احترام را عوام برای حضرت معصومه درست نکردن، این احترام را علمای بزرگ در طول تاریخ تشیع برای این حرم فراهم کردن که تأسی به کلماتی از ائمه معصومین علیهم السلام سلام کردند و توجه به زندگی نامه حضرت کردن که به این احترام رسیدند. حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمودند: زیارتنامه حضرت معصومه زیارت نامه عمومی امامزادگان نیست و برای خود زیارت مخصوص دارند. حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی و علامه فیلسوف عارف طباطبایی علی الله مقام الشریف و سایز بزرگواران آنچنان اینجا به عرض ارادت داشتند که عموم مردم فهمیدن اینجا حرم یک شخصیت بزرگ است و این بزرگواران تاسی کردند به کلمات امام جواد علیه السلام که فرمود: هر کسی زیارت کند عمه من را به قم بهشت برای او خواهد بود. امام رضا علیه السلام نیز در کلامی فرمودند: هر کسی حق حضرت معصومه را بشناسد و زیارت کند، برای او بهشت خواهد بود. علما هم به کلمات معصومین مثل امام موسی بن جعفر علیه السلام پرداختند، که امام موسی بن جعفر علیه السلام درباره حضرت معصومه فرمودند: فداها ابوها و این کلام از جانب یک معصوم نادر است که درباره فرزند خود این چنین بیان کند. این عظمت یک حقایقی را به ما منتقل می کند. یکی از اون حقایق بحث ارزش زن هست. حقیقت اسلام فرقی بین زن و مرد قائل نیست، بلکه اگر امامزاده ای زن باشد یا دختر باشد به سهولت ترجیح داده می شود بر همه برادران او از امام زادگان محترم و عظیم الشان. این خیلی حقیقت مهمی هست که زن جنس دوم و در رتبه دوم بعد از مرد که درجه یک باشد در اسلام نیست. هر کسی گفت ما می خواهیم از حق زن دفاع کنیم و باید زن محترم باشد و این آیا در اسلام هست یا نه؟ کسی نمی تواند ارزش گذاری زن در اسلام را انکار کند. امام رضا علیه السلام می فرماید: وقتی بلاها و فتنه ها به شما هجوم آورد بروید به سمت قم و اطراف قم. در اینجا قم فقط بحث خاکش نیست، بلکه به دلیل وجود حضرت معصومه است و به دلیل علما، که خود علما هم شاید به دلیل حضرت معصومه به اینجا پناه آورده اند. مثل روز روشن هست و مثل خورشید تابان احترام دین ما این اسلام شیعی ناب ما احترامش به زن. احترام به زن در دین ما واضح است. ولی ما اگر تا به زنان جامعه می رسیم، مباحث سلبی و منهیات دینی را یادآوری کنیم مثلا حجاب مبادا بی حجاب باشی پر بشه جامعه از بی حجابی، اثر عکس دارد.من بعید می دانم زنان مومن جامعه ما از حرمت گذاری جامعه نسبت به یک زن مومن راضی باشند، ممکن هست دم بر نیاورند ولی این خیلی از ضعفا را تشویق نمی کند. ما سبک زندگی و فرهنگ مان با این احترامی که برای حضرت معصومه سلام الله علیها قائلیم همخوانی ندارد. در جامعه شاید در اخلاق مردان مومن جامعه باید تجدید نظر کرد. پس بخش های ایجابی دین را هم باید کار کرد نه فقط بخش های سلبی دین را آن هم در ارتباط با موجود حساسی به نام زن که این حساسیتش و احساساتش از فضائل اوست که نباید در جامعه تحقیر بشود. احساساتی بودن زن بد نیست بلکه فضیلتی است که نسبت به مرد دارد، فقط باید این احساسات صرف امور درستی بشود. دشمن برای ما فکر کرده و کار کرده که فرهنگ جامعه را به اینجا می رساند که دفعه می بینید یک دختری تمایل به بی حجابی پیدا می کند. حضرت فاطمه معصومه ولو اینکه دختر هستند، چون کسی بودند که در کودکی علامه ای بودن در غیبت پدر مسائل مردم را پاسخ می گفتند و یک فقیهی بودن که همه فقها سر به آستان ایشان می گذارند. اینها همه یبانگر شأن و عظمت این بانوی محدثه و مفسر است. در تاریخ اسلام چهار مرتبه امامان ما در اوج حصر و محدودیت و شکنجه قرار گرفتند و دیگهرکاری ازشون بر نمی اومد، تبعید، اسارت و مظلومیت و غربت و خانه نشینی در هر چهار مرتبه چهار زن علمدار شدن برای نصرت دین. اولین امام علی بن ابی طالب علیه السلام. این شخصیت عظیم الشان بعد از رسول خدا وقتی دست هایش بسته شد فاطمه علمدار شد و علم به دوش کشید و نقشی ایفا کرد که ماند. اگر در جایی همه امامان ما حضور داشته باشند فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد بشوند تمام امامان ما در مقابل او می ایستند به احترام او. دفعه بعدی که امام ما مظلوم واقع شد علی بن الحسین دست های او را بسته بودند زینب علمداری کرد هم از خود امام و هم از راه امام سیدالشهدا اباعبدالله الحسین حفاظت کرد. اگر زین العابدین علیه السلام به شهادت نرسیدند چون علم در دست زینب بود. یک زن باز علمدار شد. بار سوم وقتی امام علی بن موسی الرضا این فاجعه عظما رخ داد که امام را به بهانه ولیعهدی به تبعید بردند در مرو، دیگر در مرکز اسلام می خواستند اثری از شیعه باقی نماند. با این تبعید دور فاطمه معصومه علمدار شد و این غوغایی که ایشان به پا کرد در نصرت امام که مامون مجبور شد ایشان را به شهادت برساند. زن نقشش اینجوری هست. وقتی مردان بزرگ جامعه کاری از آنها برنمیاید علمدار می شوند و موثر نقل و انتقال می دهند حقایق را و حقیقت نورانی دین را حفظ می کنند. بعد شما می بینید که امام هادی علیه السلام در اوج حصر و شکنجه قرار می گیرند، بانوی بزرگوار همسر گرامی ایشون علمدار می شوند و اون نقش را انتقال می دهند و اسرار امامت در اون کوران فتنه ها و تنگی روزگار که بر امامت روا داشته بودند دشمنان ملعون، ایشان با عظمت این وظیفه را نجام می دهند. نقش زن در تاریخ اسلام اینجوری هست. در آغاز هم که در غربت رسول خدا اگر بخواهیم اضافه کنیم، حضرت خدیجه خیلی پیامبر اکرم صلوات الله را یاری کردند. مهم ترین ویژگی ایشان در کنار علم ایشان که در آن روایت مشهوره که در کودکی جواب مسائل فقهی مردم را می دادند، جهاد ایشان است. این بانوی مجاهد اهل نصرت امام بودند و در این مسیر هم به شهادت رسیدند. حضرت فاطمه معصومه جهاد کردن جهاد به اضافه هجرت.
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از بس علما و دانشمندان اسلامی در طول تاریخ به او احترام گذاشته اند چنین حرم با عظمتی پیدا کرده است. دلیلش هم حقایق بسیار نورانی و مهمی است که گاهی از آن ها غفلت می کنیم. گاهی از شدت عظمت یک حقیقت به یکباره این حقیقت کم کم در دیده ها خوب به چشم نمی آید، گاهی از اوقات خورشید در طول روز دیده نمی شود در حالی که همه بهره مند از نور آن هستند. یکی از حقایقی که این حرم با عظمت به ما نشان می دهد که این احترام را عوام برای حضرت معصومه درست نکردن، این احترام را علمای بزرگ در طول تاریخ تشیع برای این حرم فراهم کردن که تأسی به کلماتی از ائمه معصومین علیهم السلام سلام کردند و توجه به زندگی نامه حضرت کردن که به این احترام رسیدند. حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمودند: زیارتنامه حضرت معصومه زیارت نامه عمومی امامزادگان نیست و برای خود زیارت مخصوص دارند. حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی و علامه فیلسوف عارف طباطبایی علی الله مقام الشریف و سایز بزرگواران آنچنان اینجا به عرض ارادت داشتند که عموم مردم فهمیدن اینجا حرم یک شخصیت بزرگ است و این بزرگواران تاسی کردند به کلمات امام جواد علیه السلام که فرمود: هر کسی زیارت کند عمه من را به قم بهشت برای او خواهد بود. امام رضا علیه السلام نیز در کلامی فرمودند: هر کسی حق حضرت معصومه را بشناسد و زیارت کند، برای او بهشت خواهد بود. علما هم به کلمات معصومین مثل امام موسی بن جعفر علیه السلام پرداختند، که امام موسی بن جعفر علیه السلام درباره حضرت معصومه فرمودند: فداها ابوها و این کلام از جانب یک معصوم نادر است که درباره فرزند خود این چنین بیان کند. این عظمت یک حقایقی را به ما منتقل می کند. یکی از اون حقایق بحث ارزش زن هست. حقیقت اسلام فرقی بین زن و مرد قائل نیست، بلکه اگر امامزاده ای زن باشد یا دختر باشد به سهولت ترجیح داده می شود بر همه برادران او از امام زادگان محترم و عظیم الشان. این خیلی حقیقت مهمی هست که زن جنس دوم و در رتبه دوم بعد از مرد که درجه یک باشد در اسلام نیست. هر کسی گفت ما می خواهیم از حق زن دفاع کنیم و باید زن محترم باشد و این آیا در اسلام هست یا نه؟ کسی نمی تواند ارزش گذاری زن در اسلام را انکار کند. امام رضا علیه السلام می فرماید: وقتی بلاها و فتنه ها به شما هجوم آورد بروید به سمت قم و اطراف قم. در اینجا قم فقط بحث خاکش نیست، بلکه به دلیل وجود حضرت معصومه است و به دلیل علما، که خود علما هم شاید به دلیل حضرت معصومه به اینجا پناه آورده اند. مثل روز روشن هست و مثل خورشید تابان احترام دین ما این اسلام شیعی ناب ما احترامش به زن. احترام به زن در دین ما واضح است. ولی ما اگر تا به زنان جامعه می رسیم، مباحث سلبی و منهیات دینی را یادآوری کنیم مثلا حجاب مبادا بی حجاب باشی پر بشه جامعه از بی حجابی، اثر عکس دارد.من بعید می دانم زنان مومن جامعه ما از حرمت گذاری جامعه نسبت به یک زن مومن راضی باشند، ممکن هست دم بر نیاورند ولی این خیلی از ضعفا را تشویق نمی کند. ما سبک زندگی و فرهنگ مان با این احترامی که برای حضرت معصومه سلام الله علیها قائلیم همخوانی ندارد. در جامعه شاید در اخلاق مردان مومن جامعه باید تجدید نظر کرد. پس بخش های ایجابی دین را هم باید کار کرد نه فقط بخش های سلبی دین را آن هم در ارتباط با موجود حساسی به نام زن که این حساسیتش و احساساتش از فضائل اوست که نباید در جامعه تحقیر بشود. احساساتی بودن زن بد نیست بلکه فضیلتی است که نسبت به مرد دارد، فقط باید این احساسات صرف امور درستی بشود. دشمن برای ما فکر کرده و کار کرده که فرهنگ جامعه را به اینجا می رساند که دفعه می بینید یک دختری تمایل به بی حجابی پیدا می کند. حضرت فاطمه معصومه ولو اینکه دختر هستند، چون کسی بودند که در کودکی علامه ای بودن در غیبت پدر مسائل مردم را پاسخ می گفتند و یک فقیهی بودن که همه فقها سر به آستان ایشان می گذارند. اینها همه یبانگر شأن و عظمت این بانوی محدثه و مفسر است. در تاریخ اسلام چهار مرتبه امامان ما در اوج حصر و محدودیت و شکنجه قرار گرفتند و دیگهرکاری ازشون بر نمی اومد، تبعید، اسارت و مظلومیت و غربت و خانه نشینی در هر چهار مرتبه چهار زن علمدار شدن برای نصرت دین. اولین امام علی بن ابی طالب علیه السلام. این شخصیت عظیم الشان بعد از رسول خدا وقتی دست هایش بسته شد فاطمه علمدار شد و علم به دوش کشید و نقشی ایفا کرد که ماند. اگر در جایی همه امامان ما حضور داشته باشند فاطمه زهرا سلام الله علیها وارد بشوند تمام امامان ما در مقابل او می ایستند به احترام او. دفعه بعدی که امام ما مظلوم واقع شد علی بن الحسین دست های او را بسته بودند زینب علمداری کرد هم از خود امام و هم از راه امام سیدالشهدا اباعبدالله الحسین حفاظت کرد. اگر زین العابدین علیه السلام به شهادت نرسیدند چون علم در دست زینب بود. یک زن باز علمدار شد. بار سوم وقتی امام علی بن موسی الرضا این فاجعه عظما رخ داد که امام را به بهانه ولیعهدی به تبعید بردند در مرو، دیگر در مرکز اسلام می خواستند اثری از شیعه باقی نماند. با این تبعید دور فاطمه معصومه علمدار شد و این غوغایی که ایشان به پا کرد در نصرت امام که مامون مجبور شد ایشان را به شهادت برساند. زن نقشش اینجوری هست. وقتی مردان بزرگ جامعه کاری از آنها برنمیاید علمدار می شوند و موثر نقل و انتقال می دهند حقایق را و حقیقت نورانی دین را حفظ می کنند. بعد شما می بینید که امام هادی علیه السلام در اوج حصر و شکنجه قرار می گیرند، بانوی بزرگوار همسر گرامی ایشون علمدار می شوند و اون نقش را انتقال می دهند و اسرار امامت در اون کوران فتنه ها و تنگی روزگار که بر امامت روا داشته بودند دشمنان ملعون، ایشان با عظمت این وظیفه را نجام می دهند. نقش زن در تاریخ اسلام اینجوری هست. در آغاز هم که در غربت رسول خدا اگر بخواهیم اضافه کنیم، حضرت خدیجه خیلی پیامبر اکرم صلوات الله را یاری کردند. مهم ترین ویژگی ایشان در کنار علم ایشان که در آن روایت مشهوره که در کودکی جواب مسائل فقهی مردم را می دادند، جهاد ایشان است. این بانوی مجاهد اهل نصرت امام بودند و در این مسیر هم به شهادت رسیدند. حضرت فاطمه معصومه جهاد کردن جهاد به اضافه هجرت.


تاکنون نظری ثبت نشده است