- 206
 - 1000
 - 1000
 - 1000
 
زیارت امام رضا علیه السلام محور اقامه تشیع
							
                              سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «زیارت امام رضا علیه السلام محور اقامه تشیع»، سال 1404
یکی از بزرگترین عباداتی که ائمه علیهم السلام ما را به آن دعوت کرده اند زیارت است. از زیارت معصومین علیهم السلام گرفته تا زیارت امام زادگان بزرگوار مانند حضرت معصومه سلام الله علیها که ائمه ما را دعوت به زیارت کرده اند.
فضایلی که برای زیارت ذکر شده برای کمتر عبادتی ذکر شده است. زیارت سید الشهدا علیه السلام و امام رضا علیه السلام با حج، آزادکردن عبد، جهاد در راه خدا و شهادت مقایسه شده است و در روایات نقل شده است کسی که شب عاشورا به زیارت امام حسین علیه السلام برود مانند کسی است که همراه اباعبدالله علیه السلام در خون خود قلتیده و به شهادت رسیده و در روایت دیگری فرمودند اگر کسی امام حسین علیهالسلام را در روز عرفه زیارت کند مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در روایتی فرمودند اگر کسی زیارت فرزندم علی بن موسی علیه السلام در آن سرزمین دور برود ثواب 70 حج، بلکه 700 حج و بلکه 70 هزار حج مقبوله دارد و سپس فرمودند اگر کسی یک شب در نزد امام رضا علیه السلام بیتوته کند مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
حرم ائمه علیهم السلام مُلک و ملکوت دارد. روح حرم، امام هستند و اگر کسی ملکوت حرم را ببیند ثواب زیارتش بالا می رود و به جایی می رسد که خدا را در آیینه امام زیارت می کند.
در عالم آخرت وقتی صحنه قیامت برپا می شود از امت اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه بر عرش نشسته اند و سپس به زائران ائمه هم به آنها در مقام عرش ملحق می شوند و امام کاظم علیه السلام فرمودند در بین زائران صحنه قیامت بالاترین مقام برای زائران امام هشتم است و در روایت دیگری هم از امام جواد علیه السلام سؤال شد زیارت جدتان سید الشهدا علیه السلام ثواب بیشتری دارد یا زیارت پدرتان علی بن موسی الرضا علیه السلام حضرت فرمودند زیارت پدرم.
از بعد از امام رضا علیه السلام هیچ انشعابی در شیعیان ایجاد نشده است. از برکت هجرت امام رضا علیه السلام و معارفی که توسط ایشان منتشر شد دیگر انشعابی در شیعه ایجاد نشد؛ با این که علمای بزرگی در زمان امام رضا علیه السلام بودند و خداوند از شیعه امتحان بسیار سختی گرفت و 4 امام به ظاهر خردسال را امام قرار داد ولی این باعث نشد که انشعاب جدیدی در شیعه ایجاد شود.
زیارت امام رضا علیه السلام محور اقامه تشیع است. زیارت از اعمالی است که با آن دین اقامه می شود؛ لذا ثواب آن ثواب اقامه دین است؛ زیارت یعنی ملاقات با خدا و ممکن است انسان جوری امام را زیارت کند که مقام عرشی امام را زیارت کند و آنوقت خدا را در آیینه امام زیارت کرده است.
انسان که وارد حرم می شود گویی از دری از درهای خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد بهشت شده است. زیارت تجدید عهد با امام است؛ لذا باید تابع امام باشیم و خوب به حرف امام گوش دهیم و با امام در عالم راه برویم.
در زیارتی که برای امام رضا علیه السلام از امام هادی علیه السلام نقل شده است که باید هنگام خروج از خانه بایستیم و بگوییم «بسم الله و بالله و الی الله والی بن رسول الله، حسبی الله، توکلتُ الی الله، اللهم الیک قَصَدتُ و ما عندک اَرَدتُ» یعنی در زیارت اولا با استعانت از خدا به سمت خدا و از وادی فرزند رسول خدا هجرت می کنیم و خدا کفایت می کند و توکل ما فقط به خداوند است بنابراین در حرکت به سمت امام در حقیقت مقصد خدا است و اراده ما چیزی است که در محضر خداست.
						
					یکی از بزرگترین عباداتی که ائمه علیهم السلام ما را به آن دعوت کرده اند زیارت است. از زیارت معصومین علیهم السلام گرفته تا زیارت امام زادگان بزرگوار مانند حضرت معصومه سلام الله علیها که ائمه ما را دعوت به زیارت کرده اند.
فضایلی که برای زیارت ذکر شده برای کمتر عبادتی ذکر شده است. زیارت سید الشهدا علیه السلام و امام رضا علیه السلام با حج، آزادکردن عبد، جهاد در راه خدا و شهادت مقایسه شده است و در روایات نقل شده است کسی که شب عاشورا به زیارت امام حسین علیه السلام برود مانند کسی است که همراه اباعبدالله علیه السلام در خون خود قلتیده و به شهادت رسیده و در روایت دیگری فرمودند اگر کسی امام حسین علیهالسلام را در روز عرفه زیارت کند مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در روایتی فرمودند اگر کسی زیارت فرزندم علی بن موسی علیه السلام در آن سرزمین دور برود ثواب 70 حج، بلکه 700 حج و بلکه 70 هزار حج مقبوله دارد و سپس فرمودند اگر کسی یک شب در نزد امام رضا علیه السلام بیتوته کند مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
حرم ائمه علیهم السلام مُلک و ملکوت دارد. روح حرم، امام هستند و اگر کسی ملکوت حرم را ببیند ثواب زیارتش بالا می رود و به جایی می رسد که خدا را در آیینه امام زیارت می کند.
در عالم آخرت وقتی صحنه قیامت برپا می شود از امت اسلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه بر عرش نشسته اند و سپس به زائران ائمه هم به آنها در مقام عرش ملحق می شوند و امام کاظم علیه السلام فرمودند در بین زائران صحنه قیامت بالاترین مقام برای زائران امام هشتم است و در روایت دیگری هم از امام جواد علیه السلام سؤال شد زیارت جدتان سید الشهدا علیه السلام ثواب بیشتری دارد یا زیارت پدرتان علی بن موسی الرضا علیه السلام حضرت فرمودند زیارت پدرم.
از بعد از امام رضا علیه السلام هیچ انشعابی در شیعیان ایجاد نشده است. از برکت هجرت امام رضا علیه السلام و معارفی که توسط ایشان منتشر شد دیگر انشعابی در شیعه ایجاد نشد؛ با این که علمای بزرگی در زمان امام رضا علیه السلام بودند و خداوند از شیعه امتحان بسیار سختی گرفت و 4 امام به ظاهر خردسال را امام قرار داد ولی این باعث نشد که انشعاب جدیدی در شیعه ایجاد شود.
زیارت امام رضا علیه السلام محور اقامه تشیع است. زیارت از اعمالی است که با آن دین اقامه می شود؛ لذا ثواب آن ثواب اقامه دین است؛ زیارت یعنی ملاقات با خدا و ممکن است انسان جوری امام را زیارت کند که مقام عرشی امام را زیارت کند و آنوقت خدا را در آیینه امام زیارت کرده است.
انسان که وارد حرم می شود گویی از دری از درهای خانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد بهشت شده است. زیارت تجدید عهد با امام است؛ لذا باید تابع امام باشیم و خوب به حرف امام گوش دهیم و با امام در عالم راه برویم.
در زیارتی که برای امام رضا علیه السلام از امام هادی علیه السلام نقل شده است که باید هنگام خروج از خانه بایستیم و بگوییم «بسم الله و بالله و الی الله والی بن رسول الله، حسبی الله، توکلتُ الی الله، اللهم الیک قَصَدتُ و ما عندک اَرَدتُ» یعنی در زیارت اولا با استعانت از خدا به سمت خدا و از وادی فرزند رسول خدا هجرت می کنیم و خدا کفایت می کند و توکل ما فقط به خداوند است بنابراین در حرکت به سمت امام در حقیقت مقصد خدا است و اراده ما چیزی است که در محضر خداست.


تاکنون نظری ثبت نشده است