- 409
- 1000
- 1000
- 1000
مقاومت، چراغی در تاریکی تاریخ انبیا،10(پایان)
سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی با موضوع"مقاومت، چراغی در تاریکی تاریخ انبیا"، جلسه دهم: اثر شهوترانی بر جهاد، سال 1404
بحث بر سر موانع جهاد مبارزه و مقاومت بود و خلاصه بحث در یک جمله این شد که چه ویژگی هایی اگر داشته باشیم هیچ وقت نمی توانیم در لشکر حسین بن علی قرار بگیریم؟ خداوند در سوره مبارکه اعراف آیه 17 می فرماید: ثم لاتینهم من بین یدیه و من خلفم و ان ایمانم و ان شمالم. ابلیس به خدا عرضه می دارد، من این انسان را فریبش می دهم از رو به رو، از پشت سر، از طرف راست و از طرف چپ یعنی می گوید من انسان را محاصره خواهم کرد. امام باقر علیه السلام می فرمایند: این کلماتی که ابلیس به کار برده هر کدام یک معنایی داشت و این که گفت من از مقابل حمله می کنم منظورش این بود که در ذهن مردم قیامت و آخرت را برایش به فراموشی می سپارم، قیامت را فراموش خواهد کرد. این که گفت من از پشت سر حمله می کنم منظورش این بود که ثروت اندوزی را برایش جلوه می دهم مال دنیا براش خیلی پر جاذبه خواهد شد. این که گفت من از سمت راست حمله می کنم به معنای این بود که شبهات را در ذهن او پررنگ می کنم و او را با شبهات درگیر خواهم کرد. اما اینکه گفت از سمت چپ حمله می کنم یعنی شهوات را بر او غالب خواهم کرد. شهوات رو برای او پر جاذبه قرار می دهم. کسی که بی بند و بار شد نمی تواند جهاد بکند. روحیه جهاد برای انسان های فاسد و فاجر و عیاش نیست، این روحیه از آنها ها گرفته خواهد شد. کسی که تمام عمرش را در بی بند وباری سپری کرده این وقتی ندای هل من ناصر ینصرنی امام را هم که بشنود جری تر می شود، برخی از افراد که در کربلا بودند این ها آدم های بی بند و باری شده بودند. برخی از این ها مشروب خور شده بودند توی جنگ های مختلفی که امیرالمومنین داشتند این افراد دیگه نمی تونستند در رکاب علی بجنگند. بعد از واقعه کربلا هم که دیگه به اوج خودش رسید دیگه با حاکمی مثل یزید امت اسلام هم مثل او شده بود.هرچقدر شهوت توی جامعه گسترش پیدا کند، انسان های فاسد و فاجر بیشتر می توانند زمام امور رو به دست بگیرند. هر چقدر فسق و فجور بیشتر بشه ظالمین راحت تر می توانند، آن سرزمین های اسلامی رو غصب بکنند. شیطان از همین مسیر بی بندوباری بیچاره می کند انسان را و بی بندوباری روحیه مقاومت را از انسان خواهد گرفت. کسی که این جور گناه ها رو زیاد انجام می دهد، این شخص زمانی که ندای جبهه حق بلند بشه حاضر نیست بیاد و جهاد انجام بدهد.
بحث بر سر موانع جهاد مبارزه و مقاومت بود و خلاصه بحث در یک جمله این شد که چه ویژگی هایی اگر داشته باشیم هیچ وقت نمی توانیم در لشکر حسین بن علی قرار بگیریم؟ خداوند در سوره مبارکه اعراف آیه 17 می فرماید: ثم لاتینهم من بین یدیه و من خلفم و ان ایمانم و ان شمالم. ابلیس به خدا عرضه می دارد، من این انسان را فریبش می دهم از رو به رو، از پشت سر، از طرف راست و از طرف چپ یعنی می گوید من انسان را محاصره خواهم کرد. امام باقر علیه السلام می فرمایند: این کلماتی که ابلیس به کار برده هر کدام یک معنایی داشت و این که گفت من از مقابل حمله می کنم منظورش این بود که در ذهن مردم قیامت و آخرت را برایش به فراموشی می سپارم، قیامت را فراموش خواهد کرد. این که گفت من از پشت سر حمله می کنم منظورش این بود که ثروت اندوزی را برایش جلوه می دهم مال دنیا براش خیلی پر جاذبه خواهد شد. این که گفت من از سمت راست حمله می کنم به معنای این بود که شبهات را در ذهن او پررنگ می کنم و او را با شبهات درگیر خواهم کرد. اما اینکه گفت از سمت چپ حمله می کنم یعنی شهوات را بر او غالب خواهم کرد. شهوات رو برای او پر جاذبه قرار می دهم. کسی که بی بند و بار شد نمی تواند جهاد بکند. روحیه جهاد برای انسان های فاسد و فاجر و عیاش نیست، این روحیه از آنها ها گرفته خواهد شد. کسی که تمام عمرش را در بی بند وباری سپری کرده این وقتی ندای هل من ناصر ینصرنی امام را هم که بشنود جری تر می شود، برخی از افراد که در کربلا بودند این ها آدم های بی بند و باری شده بودند. برخی از این ها مشروب خور شده بودند توی جنگ های مختلفی که امیرالمومنین داشتند این افراد دیگه نمی تونستند در رکاب علی بجنگند. بعد از واقعه کربلا هم که دیگه به اوج خودش رسید دیگه با حاکمی مثل یزید امت اسلام هم مثل او شده بود.هرچقدر شهوت توی جامعه گسترش پیدا کند، انسان های فاسد و فاجر بیشتر می توانند زمام امور رو به دست بگیرند. هر چقدر فسق و فجور بیشتر بشه ظالمین راحت تر می توانند، آن سرزمین های اسلامی رو غصب بکنند. شیطان از همین مسیر بی بندوباری بیچاره می کند انسان را و بی بندوباری روحیه مقاومت را از انسان خواهد گرفت. کسی که این جور گناه ها رو زیاد انجام می دهد، این شخص زمانی که ندای جبهه حق بلند بشه حاضر نیست بیاد و جهاد انجام بدهد.


تاکنون نظری ثبت نشده است