- 450
- 1000
- 1000
- 1000
هنر آزاد اندیشی، جلسۀ هشتم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "هنر آزاد اندیشی"، جلسۀ هشتم: "اهمیت اصل آزاداندیشی "، سال 1403
غالباً در جامعه ما تصور میشود که مفهوم آزادی یک مفهوم وارداتی است و صحبت کردن مسلمانان در مورد آزادی قدری منفعلانه است، اما باید تا حدی این اشتباه را برطرف کنیم. بهترین مواضع را در مورد آزادی دین دارد. آنچه که خیلی با اهمیت است این است که آزادی در مقام اندیشه خیلی مهم است، چرا که مقدمهای است برای آزادی انسان و جامعه. جامعهای که میخواهد مستقل و آزاد باشد، باید افرادش مستقل باشند و تربیت دینی چنین تربیتی است. انسان برای حفظ استقلال و آزادی خودش باید یک جمله رفتارهای دینی را انجام دهد. ولی این گونه نیست که آزادی محدود به دین شود. دین فقط مقررات را میگوید که دوتا کار میکند؛ یک، آزادی انسان را تضمین میکند. دوم، آزادی دیگر افراد در جامعه را تامین میکند. پس ما میتوانیم وقتی از آزادی صحبت میکنیم دستورات دینی را هم وسط بیاوریم. قوانین شرعی برای حفظ آزادی است. ولایت هم جامعه را برای تامین آزادی مدیریت میکند. پس ولایت میشود مدیر تامین و تضمین کننده آزادی. خود مفهوم آزادی مقدسترین مفهوم ماست. قداست مفهوم آزادی به این است که منجر به حفظ کرامت انسان میشود و وجه دوم آن این است که رهایی انسان از بندگی طاغوت را رقم میزند. آزادی یعنی احترام گذاشتن به قداست اصل وجودی انسان. دین مطابق با فطرت انسانی است. آزادی در دین ما یعنی اجازه بدهیم فطرت انسان به شکوفایی برسد. نسبت دین و آزادی اینگونه است که دین برنامه شکوفایی انسان در فضای آزادی است و نقش ولایت مدیریت این چنین فضایی است. آزادی مهمترین نیاز بشر است و هر فضیلتی بدون آزادی بیارزش میشود و دین تنها تضمین کننده آزادی انسان است. بهترین شیوه حکمرانی، قدرت گرفتن مردم است. قدرت گرفتن مردم نه در دستهبندی احزاب بلکه در شبکههای منسجم اجتماعی. دین دو هدف دارد، یکی آزادی انسان دوم تلنگر میزند تا فطرت انسان را بیدار کند. بعد از اینکه انسان به آزاد اندیشی رسید میتواند به سایر مراحل آزادی هم برسد.
غالباً در جامعه ما تصور میشود که مفهوم آزادی یک مفهوم وارداتی است و صحبت کردن مسلمانان در مورد آزادی قدری منفعلانه است، اما باید تا حدی این اشتباه را برطرف کنیم. بهترین مواضع را در مورد آزادی دین دارد. آنچه که خیلی با اهمیت است این است که آزادی در مقام اندیشه خیلی مهم است، چرا که مقدمهای است برای آزادی انسان و جامعه. جامعهای که میخواهد مستقل و آزاد باشد، باید افرادش مستقل باشند و تربیت دینی چنین تربیتی است. انسان برای حفظ استقلال و آزادی خودش باید یک جمله رفتارهای دینی را انجام دهد. ولی این گونه نیست که آزادی محدود به دین شود. دین فقط مقررات را میگوید که دوتا کار میکند؛ یک، آزادی انسان را تضمین میکند. دوم، آزادی دیگر افراد در جامعه را تامین میکند. پس ما میتوانیم وقتی از آزادی صحبت میکنیم دستورات دینی را هم وسط بیاوریم. قوانین شرعی برای حفظ آزادی است. ولایت هم جامعه را برای تامین آزادی مدیریت میکند. پس ولایت میشود مدیر تامین و تضمین کننده آزادی. خود مفهوم آزادی مقدسترین مفهوم ماست. قداست مفهوم آزادی به این است که منجر به حفظ کرامت انسان میشود و وجه دوم آن این است که رهایی انسان از بندگی طاغوت را رقم میزند. آزادی یعنی احترام گذاشتن به قداست اصل وجودی انسان. دین مطابق با فطرت انسانی است. آزادی در دین ما یعنی اجازه بدهیم فطرت انسان به شکوفایی برسد. نسبت دین و آزادی اینگونه است که دین برنامه شکوفایی انسان در فضای آزادی است و نقش ولایت مدیریت این چنین فضایی است. آزادی مهمترین نیاز بشر است و هر فضیلتی بدون آزادی بیارزش میشود و دین تنها تضمین کننده آزادی انسان است. بهترین شیوه حکمرانی، قدرت گرفتن مردم است. قدرت گرفتن مردم نه در دستهبندی احزاب بلکه در شبکههای منسجم اجتماعی. دین دو هدف دارد، یکی آزادی انسان دوم تلنگر میزند تا فطرت انسان را بیدار کند. بعد از اینکه انسان به آزاد اندیشی رسید میتواند به سایر مراحل آزادی هم برسد.
تاکنون نظری ثبت نشده است