سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «تأثیر ربا بر جامعه»، سال 1402
در آخرین آیات سوره بقره که دررابطهبا انفاق نازل شده، بر انفاق در روز و شب، آشکارا و مخفی و کم یا زیاد و حتی هر آنچه خداوند متعال به انسان ارزانی داشته اعم از؛ انفاق اعتبار و آبرو، بیان و قلم و … تصریح شده است.
انفاق از چند جهت؛ زمانی، مکانی، نوع انسانها و… فراگیر است. قرآن کریم در آیه 274 سوره بقره میفرماید «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق میکنند، اجرشان با پروردگارشان است، نه بیمناک میشوند و نه غمگین.
خداوند در آیات 275 و 276 سوره بقره موضوع حرمت ربا را بیان فرموده است. با هیچکدام از گناهان بهاندازه ربا برخورد نشده است، ذات اقدس الهی ربا را جنگ با خدا مینامد.
موضوع ربا اختصاص به اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی حرام است و قرآن کریم در آیه 161 سوره نساء، ربا را یکی از کارهای ناپسند قوم یهود که از آن نهی شده بودند ذکر میکند. در قرآن کریم 8 آیه راجع به ربا نازل شده است.
ربا یکی از منابع درآمد مردم مکه پیش از اسلام بود. در آن زمان زنان، همسران و خانواده مکه شدیداً در معرض فحشا قرار داشت. با این که اکثر آیات احکام در مدینه نازل شده و آیات مکی نیز غالباً اعتقادی هستند؛ خداوند متعال در آیه 39 سوره روم که در مکه نازل شده، بر آثار سوء ربا تصریح نموده است.
آیات راجع به ربا دودسته و برخی ربا را نهی و برخی دیگر آن را حرام ذکر میکنند و آیات 275 و 276 سوره بقره نیز در بیان آثار منفی ربا هستند. این آیات شریفه تأثیرات ربا بر جامعه و بهنوعی فلسفه حرمت ربا را تشریح میکنند.
«یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» اگر کسی اهل ربا باشد، شیطان زده، مجنون و همچون انسان دیوانه عمل میکند. رباخوار تابع شیطان است و بهجای کار، تلاش و کارآفرینی، مردم را به بیچارگی و فقر سوق میدهد.
در آخرین آیات سوره بقره که دررابطهبا انفاق نازل شده، بر انفاق در روز و شب، آشکارا و مخفی و کم یا زیاد و حتی هر آنچه خداوند متعال به انسان ارزانی داشته اعم از؛ انفاق اعتبار و آبرو، بیان و قلم و … تصریح شده است.
انفاق از چند جهت؛ زمانی، مکانی، نوع انسانها و… فراگیر است. قرآن کریم در آیه 274 سوره بقره میفرماید «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» آنان که اموال خویش را در شب و روز، در پنهان و آشکار انفاق میکنند، اجرشان با پروردگارشان است، نه بیمناک میشوند و نه غمگین.
خداوند در آیات 275 و 276 سوره بقره موضوع حرمت ربا را بیان فرموده است. با هیچکدام از گناهان بهاندازه ربا برخورد نشده است، ذات اقدس الهی ربا را جنگ با خدا مینامد.
موضوع ربا اختصاص به اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی حرام است و قرآن کریم در آیه 161 سوره نساء، ربا را یکی از کارهای ناپسند قوم یهود که از آن نهی شده بودند ذکر میکند. در قرآن کریم 8 آیه راجع به ربا نازل شده است.
ربا یکی از منابع درآمد مردم مکه پیش از اسلام بود. در آن زمان زنان، همسران و خانواده مکه شدیداً در معرض فحشا قرار داشت. با این که اکثر آیات احکام در مدینه نازل شده و آیات مکی نیز غالباً اعتقادی هستند؛ خداوند متعال در آیه 39 سوره روم که در مکه نازل شده، بر آثار سوء ربا تصریح نموده است.
آیات راجع به ربا دودسته و برخی ربا را نهی و برخی دیگر آن را حرام ذکر میکنند و آیات 275 و 276 سوره بقره نیز در بیان آثار منفی ربا هستند. این آیات شریفه تأثیرات ربا بر جامعه و بهنوعی فلسفه حرمت ربا را تشریح میکنند.
«یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ» اگر کسی اهل ربا باشد، شیطان زده، مجنون و همچون انسان دیوانه عمل میکند. رباخوار تابع شیطان است و بهجای کار، تلاش و کارآفرینی، مردم را به بیچارگی و فقر سوق میدهد.
تاکنون نظری ثبت نشده است