- 657
- 1000
- 1000
- 1000
تسبیح موجودات - بخش دهم
سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع " تسبیح موجودات " - بخش دهم
همه موجودات تسبیح خداوند را می گویند اما تسبیح موجودات تکوینی بوده و تسبیح انسان تشریعی است. تشریعی به معنای دعوت از سوی انبیا و اولیا است. موجودات با تسبیح خود حمد و سپاس خدواند را می گویند و او را از هر عیب و نقصی پاک می دانند. با توجه به آیات و روایات همه موجودات دارای شعور هستند و این به طور کامل به اثبات رسیده است. وحی به انسان همان الهام قلبی است که یا برای دور کردن خطر است و یا برای منفعت رساندن. خدا در قرآن بارها به این امر اشاره کرده که برخی امور را به انسان الهام می کند.
انبیا و اولیا الهی به خاطر معرفت بالایی که داشتند در مقابل خدا خود را تحقیر می کردند و از خود و رفتار و اعمالشان راضی نمی شدند. خدا تسبیح را خود به انسان یاد داده و موجودات دیگر چون مراتبی از شعور را دارا هستند به زبان و بیان خود حمد خدا را می گویند. انسان با دانستن این مسائل و با آگاهی از این آفرینش بی عیب و نقص باید به معرفت برسد و دست پر به وی خدا برود نه با نقص و نادانی.
همه موجودات تسبیح خداوند را می گویند اما تسبیح موجودات تکوینی بوده و تسبیح انسان تشریعی است. تشریعی به معنای دعوت از سوی انبیا و اولیا است. موجودات با تسبیح خود حمد و سپاس خدواند را می گویند و او را از هر عیب و نقصی پاک می دانند. با توجه به آیات و روایات همه موجودات دارای شعور هستند و این به طور کامل به اثبات رسیده است. وحی به انسان همان الهام قلبی است که یا برای دور کردن خطر است و یا برای منفعت رساندن. خدا در قرآن بارها به این امر اشاره کرده که برخی امور را به انسان الهام می کند.
انبیا و اولیا الهی به خاطر معرفت بالایی که داشتند در مقابل خدا خود را تحقیر می کردند و از خود و رفتار و اعمالشان راضی نمی شدند. خدا تسبیح را خود به انسان یاد داده و موجودات دیگر چون مراتبی از شعور را دارا هستند به زبان و بیان خود حمد خدا را می گویند. انسان با دانستن این مسائل و با آگاهی از این آفرینش بی عیب و نقص باید به معرفت برسد و دست پر به وی خدا برود نه با نقص و نادانی.
تاکنون نظری ثبت نشده است