- 704
- 1000
- 1000
- 1000
عبرت آموزی و شناخت از جریان های فتنه
سخنرانی از حجت الاسلام علی سعیدی با موضوع «عبرت آموزی و شناخت از جریان های فتنه»، سال 1400
مسئله فتنه تنها مختص انقلاب اسلامی ما نیست بلکه در طول تاریخ اسلام فتنههای بسیاری در برهههای زمانی مختلف به وقوع پیوسته است. چرا غالب فتنهها در انقلابهای توحیدی شکل میگیرد؟ این امر به خاطر ماهیت ضد استکباری و کفرستیزی این حرکتها است. از آنجا که انقلابهای توحیدی روحیه استکباری ستیزی دارد بنابراین بهطور طبیعی و قهری با طیف وسیعی از دشمنیها نیز مواجه میشود.
در هر انقلاب توحیدی، محوریت رهبری الهی است؛ این انقلاب باید مراحل بسترسازی، پیروزی، استقرار، انتقال و استمرار را به سلامت طی کند تا به سرانجام برسد.
در انقلاب اسلامی بسترسازی مناسب برای پیروزی انقلاب ایجاد شد و بعد از آن حکومت جمهوری اسلامی استقرار پیدا کرد و امام خمینی(ره) تمام ساختارها و نهادها را در جامعه ایجاد کردند.
مرحله بعدی انتقال رهبری بود که این امر نیز به بهترین شکل بعد از رحلت امام خمینی(ره) به رهبری بعدی انتقال پیدا کرد و امروز بعد از گذشت سی و دو سال از این انتقال، انقلاب اسلامی در حال استمرار اهدافش است.
هرچند رهبری الهی، شرط قطعی هر انقلاب توحیدی است ولی نقش مردم نیز در این زمینه بسیار تعیین کننده و اساسی و حضور مردم به مثابه یکی از اضلاع این مثلث است.
ملت ایران در مرحله بسترسازی پا به پای امام راحل(ره) حرکت کردند و پس از آن نیز پشت سر رهبری ایستادند و امروز که بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب هنوز هم آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی پایبند هستند.
قرآن کریم به فتنههایی که انقلابهای توحیدی دچار آن شدهاند اشاره کرده است که از جمله این فتنهها فتنه بعلم بعورا، فتنه سامری و فتنه قارون در انقلاب موسی بن عمران است.
البته عکسالعمل مردم در برابر این فتنهها متفاوت بوده است به عنوان مثال مردم در برابر فتنه سامری انفعال نشان دادند و تسلیم فتنه گران شدند.
امت اسلامی نیز در زمان حیات نبی مکرم اسلام(ص) دچار فتنههای بسیاری از جمله فتنه توطئه ترور پیامبر(ص)، فتنه مسجد ضرار و... شدند و بعد از رحلت ایشان نیز فتنههایی همچون جمل دامنگیر امت اسلامی شد.
در انقلاب اسلامی نیز ما در هر دهه با یک بحران و فتنه مواجه هستیم. در دهه اول فتنه بنی صدر، فتنه منافقین و در دهه دوم انقلاب فتنه کوی دانشگاه را داشتیم که اوج این فتنهها فتنه سال 88 بود که این فتنه ابعاد مختلفی داشت و دشمن درصدد استحاله انقلاب برآمده بود.
اما امت انقلاب اسلامی ایران در این برهه از زمان نیز مثل همیشه بیدار بود و در حماسه 9 دی به میدان آمد و با حضور در صحنه این فتنه دشمن را نیز خنثی کردند. در سال 98 نیز دشمن درصدد فتنهگری برآمد ولی خوشبختانه بازهم با بیداری مردم ایران این فتنه نیز به ثمر نرسید.
یکی از عبرتهایی که میتوانیم از فتنهها بگیریم حضور چهرههای باسابقه در فتنهها است که تشخیص فتنهگران در اینجا کار بسیار سختی است.
در فتنه 88 کسانی دست به فتنه و آشوب زدند که روزگاری یار و یاور امام راحل(ره) بودند و سابقه مبارزات انقلابی داشتند. بنابراین باید توجه داشته باشیم هرکسی که انقلابی بوده و سابقه خوبی در انقلاب دارد به معنای این نیست که انقلابی باقی مانده باشد.
دومین پیچیدگی فتنه که برای همه ما میتواند عبرتآموز باشد، ماهیت آن است. در جنگ سخت دشمن با توپ و تانک وارد صحنه نبرد میشود ولی در جنگ نرم آرام و خزنده است. فتنه همیشه اینگونه است. فتنه سامری نیز یک فتنه نرم افزاری بود.
مسئله فتنه هشتاد و هشت یک جنگ نرم افزاری بود. البته ممکن است فتنه نرم افزاری، کمکم تبدیل به جنگ سخت افزاری و اردوکشی خیابانی، آتش زدن بانکها و اغتشاش در خیابانها تبدیل شود ولی خطرش بازهم آرام و خزنده است.
یکی دیگر از پیچیدگیهای فتنه اغواگری آن است؛ گاهی فتنه خواص و گاهی نخبگان را به زمین میزند و گاهی هم مردم را تحت تأثیر قرار میدهد و زمانی هم احزاب و گروههای سیاسی را به انحراف میکشاند.
یکی دیگر از ویژگیهای فتنه قابل تکرار بودن آن است. فتنه مدل و ساز و کار دشمن برای براندازی انقلابهای الهی است که در گذشته وجود داشته الان هم موجود است و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
این انقلاب علی رغم همه تلاشهای دشمن برای براندازی آن بیش از چهل سال استمرار دارد و امید است با بیداری و بصیرت به انقلاب و حکومت آخرین ذخیره الهی متصل شود.
مسئله فتنه تنها مختص انقلاب اسلامی ما نیست بلکه در طول تاریخ اسلام فتنههای بسیاری در برهههای زمانی مختلف به وقوع پیوسته است. چرا غالب فتنهها در انقلابهای توحیدی شکل میگیرد؟ این امر به خاطر ماهیت ضد استکباری و کفرستیزی این حرکتها است. از آنجا که انقلابهای توحیدی روحیه استکباری ستیزی دارد بنابراین بهطور طبیعی و قهری با طیف وسیعی از دشمنیها نیز مواجه میشود.
در هر انقلاب توحیدی، محوریت رهبری الهی است؛ این انقلاب باید مراحل بسترسازی، پیروزی، استقرار، انتقال و استمرار را به سلامت طی کند تا به سرانجام برسد.
در انقلاب اسلامی بسترسازی مناسب برای پیروزی انقلاب ایجاد شد و بعد از آن حکومت جمهوری اسلامی استقرار پیدا کرد و امام خمینی(ره) تمام ساختارها و نهادها را در جامعه ایجاد کردند.
مرحله بعدی انتقال رهبری بود که این امر نیز به بهترین شکل بعد از رحلت امام خمینی(ره) به رهبری بعدی انتقال پیدا کرد و امروز بعد از گذشت سی و دو سال از این انتقال، انقلاب اسلامی در حال استمرار اهدافش است.
هرچند رهبری الهی، شرط قطعی هر انقلاب توحیدی است ولی نقش مردم نیز در این زمینه بسیار تعیین کننده و اساسی و حضور مردم به مثابه یکی از اضلاع این مثلث است.
ملت ایران در مرحله بسترسازی پا به پای امام راحل(ره) حرکت کردند و پس از آن نیز پشت سر رهبری ایستادند و امروز که بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب هنوز هم آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی پایبند هستند.
قرآن کریم به فتنههایی که انقلابهای توحیدی دچار آن شدهاند اشاره کرده است که از جمله این فتنهها فتنه بعلم بعورا، فتنه سامری و فتنه قارون در انقلاب موسی بن عمران است.
البته عکسالعمل مردم در برابر این فتنهها متفاوت بوده است به عنوان مثال مردم در برابر فتنه سامری انفعال نشان دادند و تسلیم فتنه گران شدند.
امت اسلامی نیز در زمان حیات نبی مکرم اسلام(ص) دچار فتنههای بسیاری از جمله فتنه توطئه ترور پیامبر(ص)، فتنه مسجد ضرار و... شدند و بعد از رحلت ایشان نیز فتنههایی همچون جمل دامنگیر امت اسلامی شد.
در انقلاب اسلامی نیز ما در هر دهه با یک بحران و فتنه مواجه هستیم. در دهه اول فتنه بنی صدر، فتنه منافقین و در دهه دوم انقلاب فتنه کوی دانشگاه را داشتیم که اوج این فتنهها فتنه سال 88 بود که این فتنه ابعاد مختلفی داشت و دشمن درصدد استحاله انقلاب برآمده بود.
اما امت انقلاب اسلامی ایران در این برهه از زمان نیز مثل همیشه بیدار بود و در حماسه 9 دی به میدان آمد و با حضور در صحنه این فتنه دشمن را نیز خنثی کردند. در سال 98 نیز دشمن درصدد فتنهگری برآمد ولی خوشبختانه بازهم با بیداری مردم ایران این فتنه نیز به ثمر نرسید.
یکی از عبرتهایی که میتوانیم از فتنهها بگیریم حضور چهرههای باسابقه در فتنهها است که تشخیص فتنهگران در اینجا کار بسیار سختی است.
در فتنه 88 کسانی دست به فتنه و آشوب زدند که روزگاری یار و یاور امام راحل(ره) بودند و سابقه مبارزات انقلابی داشتند. بنابراین باید توجه داشته باشیم هرکسی که انقلابی بوده و سابقه خوبی در انقلاب دارد به معنای این نیست که انقلابی باقی مانده باشد.
دومین پیچیدگی فتنه که برای همه ما میتواند عبرتآموز باشد، ماهیت آن است. در جنگ سخت دشمن با توپ و تانک وارد صحنه نبرد میشود ولی در جنگ نرم آرام و خزنده است. فتنه همیشه اینگونه است. فتنه سامری نیز یک فتنه نرم افزاری بود.
مسئله فتنه هشتاد و هشت یک جنگ نرم افزاری بود. البته ممکن است فتنه نرم افزاری، کمکم تبدیل به جنگ سخت افزاری و اردوکشی خیابانی، آتش زدن بانکها و اغتشاش در خیابانها تبدیل شود ولی خطرش بازهم آرام و خزنده است.
یکی دیگر از پیچیدگیهای فتنه اغواگری آن است؛ گاهی فتنه خواص و گاهی نخبگان را به زمین میزند و گاهی هم مردم را تحت تأثیر قرار میدهد و زمانی هم احزاب و گروههای سیاسی را به انحراف میکشاند.
یکی دیگر از ویژگیهای فتنه قابل تکرار بودن آن است. فتنه مدل و ساز و کار دشمن برای براندازی انقلابهای الهی است که در گذشته وجود داشته الان هم موجود است و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
این انقلاب علی رغم همه تلاشهای دشمن برای براندازی آن بیش از چهل سال استمرار دارد و امید است با بیداری و بصیرت به انقلاب و حکومت آخرین ذخیره الهی متصل شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است