- 4459
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 96 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 96
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَکَّةَ مُبَارَکاً وَهُدىً لِّلْعَلَمِینَ
ترجمه
همانا اوّلین که براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که مایه برکت و هدایت جهانیان است.
«بَکّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است.
یکى از ایرادهاى بنىاسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس که هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله خود قرار داده اند. این آیه در پاسخ آنان مى فرماید: کعبه از روز نخستین، اوّلین خانه عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است.
امام صادق (ع) با توجّه به جمله «اوّل بیت» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه گرد آن جمع شده اند، پس حقّ اولویّت با کعبه است و لذا براى توسعه مسجدالحرام مى توان خانه هاى اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد.
تفسیر المیزان مى گوید: روایات «دَحوُ الارض»بسیار است و هیچ دلیل علمى که مغایر آن باشد، پیدا نشده و با قرآن نیز مخالفتى ندارد.
حضرت على (ع) در نهج البلاغه خطبه 192 مى فرماید: خداوند تمام مردم را از آدم (ع) تا آخرین نفر با همین سنگ هاى کعبه آزمایش مى کند. امام باقر (ع) فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح (ع) نیز دور همین کعبه، حج انجام داده اند. در قرآن، از کعبه تعابیر متعدّدى شده است.
پیام ها
1- کعبه، اوّلین خانهاى است که براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بیت وضع للناس»
2- سابقه تاریخى معابد، یکى از ملاک هاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بیت وضع...»
3- خیر و برکت کعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلکه براى همگان است. «وضع للناس»
4- مردمى بودن براى کعبه، یک ارزش است. «وضع للناس»
5 - کعبه، مایه هدایت مردم است. «هدى للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَکَّةَ مُبَارَکاً وَهُدىً لِّلْعَلَمِینَ
ترجمه
همانا اوّلین که براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که مایه برکت و هدایت جهانیان است.
«بَکّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است.
یکى از ایرادهاى بنىاسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت المقدّس که هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله خود قرار داده اند. این آیه در پاسخ آنان مى فرماید: کعبه از روز نخستین، اوّلین خانه عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است.
امام صادق (ع) با توجّه به جمله «اوّل بیت» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه گرد آن جمع شده اند، پس حقّ اولویّت با کعبه است و لذا براى توسعه مسجدالحرام مى توان خانه هاى اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد.
تفسیر المیزان مى گوید: روایات «دَحوُ الارض»بسیار است و هیچ دلیل علمى که مغایر آن باشد، پیدا نشده و با قرآن نیز مخالفتى ندارد.
حضرت على (ع) در نهج البلاغه خطبه 192 مى فرماید: خداوند تمام مردم را از آدم (ع) تا آخرین نفر با همین سنگ هاى کعبه آزمایش مى کند. امام باقر (ع) فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح (ع) نیز دور همین کعبه، حج انجام داده اند. در قرآن، از کعبه تعابیر متعدّدى شده است.
پیام ها
1- کعبه، اوّلین خانهاى است که براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بیت وضع للناس»
2- سابقه تاریخى معابد، یکى از ملاک هاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بیت وضع...»
3- خیر و برکت کعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلکه براى همگان است. «وضع للناس»
4- مردمى بودن براى کعبه، یک ارزش است. «وضع للناس»
5 - کعبه، مایه هدایت مردم است. «هدى للعالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است