- 3137
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 68 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 68
إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِینَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، کسانى هستند که از او پیروى کردند و (نیز) این پیامبر و کسانى که (به او) ایمان آورده اند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است.
از این آیه معلوم مى شود که نسبت ایمانى، فراتر و محکم تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى که همفکر و هم خط و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیک تر از کسانى هستند که در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فکرى و اعتقادى از همدیگر جدایند. امام صادق (ع) به یکى از یاران با وفایش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند که شما از آل محمّد (ص) هستید. و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. رسول اکرم نیز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلّم ان منّا اهل البیت»
با اینکه آیه فرمود: نزدیک ترین مردم به ابراهیم، پیروان او هستند، لکن نام پیامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترین نمونه پیروى را در وجود حضرت محمّد (ص) مسلمانان، به دنیا نشان دهد.
در روایتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته» دوست و طرفدار محمّد (ص) کسى است که خدا را اطاعت کند، هرچند به لحاظ فامیلى از او دور باشد و دشمن پیامبر کسى است که خدا را نافرمانى کند، هرچند با پیامبر نسبت و نزدیکى داشته باشد.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «الذّین آمنوا» در آیه، امامان و پیروان آنها هستند.
پیام ها
1- پیوند مردم با رهبر، پیوند مکتبى است، نه پیوند قبیله اى، زبانى، منطقه اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»
2- ملاک قُرب به انبیا، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»
3- پیامبر اسلام و مسلمانان، در خط ابراهیم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بابراهیم... وهذا النّبى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِینَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه
همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، کسانى هستند که از او پیروى کردند و (نیز) این پیامبر و کسانى که (به او) ایمان آورده اند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است.
از این آیه معلوم مى شود که نسبت ایمانى، فراتر و محکم تر از نسبت خویشاوندى است و افرادى که همفکر و هم خط و هم هدف باشند، به همدیگر نزدیک تر از کسانى هستند که در ظاهر قوم و خویشند، ولى به لحاظ فکرى و اعتقادى از همدیگر جدایند. امام صادق (ع) به یکى از یاران با وفایش فرمود: «انتم واللّه من آل محمّد» به خدا سوگند که شما از آل محمّد (ص) هستید. و سپس آیه فوق را تلاوت فرمود. رسول اکرم نیز در مورد سلمان فارسى فرمودند: «سلّم ان منّا اهل البیت»
با اینکه آیه فرمود: نزدیک ترین مردم به ابراهیم، پیروان او هستند، لکن نام پیامبر اسلام و مسلمانان را جداگانه برد، تا بهترین نمونه پیروى را در وجود حضرت محمّد (ص) مسلمانان، به دنیا نشان دهد.
در روایتى آمده است: «انّ ولىّ محمّد مَن اطاع اللّه و انْ بَعُدتْ لَحمَته، و انّ عدوّ محمّد مَن عَصى اللّه و انْ قَرُبتْ قَرابته» دوست و طرفدار محمّد (ص) کسى است که خدا را اطاعت کند، هرچند به لحاظ فامیلى از او دور باشد و دشمن پیامبر کسى است که خدا را نافرمانى کند، هرچند با پیامبر نسبت و نزدیکى داشته باشد.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «الذّین آمنوا» در آیه، امامان و پیروان آنها هستند.
پیام ها
1- پیوند مردم با رهبر، پیوند مکتبى است، نه پیوند قبیله اى، زبانى، منطقه اى و نژادى. «انّ أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»
2- ملاک قُرب به انبیا، اطاعت از آنان است. «أولَى النّاس بابراهیم لَلّذین اتّبعوه»
3- پیامبر اسلام و مسلمانان، در خط ابراهیم و هم مرام و هم هدف با او هستند. «أولَى النّاس بابراهیم... وهذا النّبى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است