- 4989
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیه 15
قُلْ أَؤُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِّنْ ذَ لِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
بگو: آیا شمارا به بهتر از اینها (که محبوب شماست) خبر دهم؟ براى کسانى که تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهایى (بهشتى) است که از زیر (درختان) آن نهرها جارى است. براى همیشه در آنجا (بهرهمند) هستند و همسرانى پاک (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مىشود) و خداوند به حال بندگان بیناست.
در آخرین جمله از آیه قبل خواندیم که عاقبتِ نیک نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» این آیه سیمایى از بهشت نیکوکاران را ترسیم مى کند.
پیام ها
1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسه دنیا و آخرت دعوت کنیم. «قل أؤنبّئکم بخیر...»
2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند کجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا کجا؟ «ذلک متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئکم»
3- افراد با تقوا، شیفته زرق و برق دنیا نمى شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه قبل بکار رفته است.
4- ملاک رسیدن به نعمتهاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا»
5 - تشویق باید هماهنگ با خواسته هاى طبیعى و فطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین»
6- پاکدامنى و پاکیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة»
7- لذّت هاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه»
8 - ادّعاى تقوى را کم کنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ أَؤُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِّنْ ذَ لِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ
ترجمه
بگو: آیا شمارا به بهتر از اینها (که محبوب شماست) خبر دهم؟ براى کسانى که تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهایى (بهشتى) است که از زیر (درختان) آن نهرها جارى است. براى همیشه در آنجا (بهرهمند) هستند و همسرانى پاک (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مىشود) و خداوند به حال بندگان بیناست.
در آخرین جمله از آیه قبل خواندیم که عاقبتِ نیک نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» این آیه سیمایى از بهشت نیکوکاران را ترسیم مى کند.
پیام ها
1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقایسه دنیا و آخرت دعوت کنیم. «قل أؤنبّئکم بخیر...»
2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضایت خداوند کجا و لذائد موقّت و ناپایدار دنیا کجا؟ «ذلک متاع الحیوة الدنیا... قل أونبّئکم»
3- افراد با تقوا، شیفته زرق و برق دنیا نمى شوند. «متّقین» در این آیه، در مقابل «ناس» در آیه قبل بکار رفته است.
4- ملاک رسیدن به نعمتهاى آخرت، تقوى است. «للذین اتقوا»
5 - تشویق باید هماهنگ با خواسته هاى طبیعى و فطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدین»
6- پاکدامنى و پاکیزگى، برترین ارزش است. «أزواج مطهرة»
7- لذّت هاى متّقین تنها محدود به لذایذ مادّى نیست، رضایت الهى بالاترین لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه»
8 - ادّعاى تقوى را کم کنیم، خداوند بصیر و داناست. «واللّه بصیر بالعباد»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است