- 3038
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 280 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 280
هر چند در این آیه سفارش شده که به بدهکار مهلت داده شود، ولى نباید بدهکار از این موضوع سوء استفاده کند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخیر کند، گناهکار است.
در حدیث آمده است: براى کسانى که بدون عذر، بدهى خود را نمى پردازند، گناهِ دزد نوشته مى شود. همچنان که براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهیدان ثبت مى شود. به هر روزى که به بدهکار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ، براى طلبکار ثبت مى شود.
گذشت از بدهکار نادار، براى شما بهتر است، زیرا:
الف: شاید فردا براى خود شما نیز این صحنه پیش آید.
ب: مال فراموش مى شود، ولى بخشیدن به نادار هرگز فراموش نمى شود.
ج: کسب رضایت دل محروم و رضاى خالق، از کسب درآمد به مراتب بهتر است.
در احکام فقهى آمده است: زندانى کردن بدهکار معذور، ممنوع است و در مواردى که شخص بدهکار واقعاً مالى نداشته باشد که بدهى خود راپرداخت کند، وظیفه حکومت اسلامى است که بدهى او را بپردازد.
پیام ها
1- اسلام، حامى مستضعفان است. «و ان کان ذوعسرة»
2- نه تنها ربا نگیرید، بلکه در گرفتن رأس المال و اصل سرمایه نیز مدارا کنید. «فنظرة الى میسرة»
3- اصل در زمانبندى براى بازپرداخت، توان بدهکار است. «فنظرة الى میسرة»
4- اجبار بدهکارى که توانایى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «ان کان ذو عسرة فنظرة»
5 - بخشیدن بدهکار فقیر، صدقه است. «وان تصدقوا خیر لکم»
6- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پیوند دارد. گرچه بازپس گیرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن و بخشیدنِ بدهکار باید مراعات شود. «فنظرة... تصدقوا»
7- محدودیّت انسان و ثروت دوستى او نمىگذارد که انسان به حقیقت ارزش ها و کمالات پى ببرد. «ان کنتم تعلمون»
منبع: پایگاه دری هایی از قرآن
هر چند در این آیه سفارش شده که به بدهکار مهلت داده شود، ولى نباید بدهکار از این موضوع سوء استفاده کند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخیر کند، گناهکار است.
در حدیث آمده است: براى کسانى که بدون عذر، بدهى خود را نمى پردازند، گناهِ دزد نوشته مى شود. همچنان که براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهیدان ثبت مى شود. به هر روزى که به بدهکار مهلت داده شود، پاداش صدقه همان مبلغ، براى طلبکار ثبت مى شود.
گذشت از بدهکار نادار، براى شما بهتر است، زیرا:
الف: شاید فردا براى خود شما نیز این صحنه پیش آید.
ب: مال فراموش مى شود، ولى بخشیدن به نادار هرگز فراموش نمى شود.
ج: کسب رضایت دل محروم و رضاى خالق، از کسب درآمد به مراتب بهتر است.
در احکام فقهى آمده است: زندانى کردن بدهکار معذور، ممنوع است و در مواردى که شخص بدهکار واقعاً مالى نداشته باشد که بدهى خود راپرداخت کند، وظیفه حکومت اسلامى است که بدهى او را بپردازد.
پیام ها
1- اسلام، حامى مستضعفان است. «و ان کان ذوعسرة»
2- نه تنها ربا نگیرید، بلکه در گرفتن رأس المال و اصل سرمایه نیز مدارا کنید. «فنظرة الى میسرة»
3- اصل در زمانبندى براى بازپرداخت، توان بدهکار است. «فنظرة الى میسرة»
4- اجبار بدهکارى که توانایى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «ان کان ذو عسرة فنظرة»
5 - بخشیدن بدهکار فقیر، صدقه است. «وان تصدقوا خیر لکم»
6- نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پیوند دارد. گرچه بازپس گیرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن و بخشیدنِ بدهکار باید مراعات شود. «فنظرة... تصدقوا»
7- محدودیّت انسان و ثروت دوستى او نمىگذارد که انسان به حقیقت ارزش ها و کمالات پى ببرد. «ان کنتم تعلمون»
منبع: پایگاه دری هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است