- 4132
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 269 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 269
«ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان ها «اولوا الالباب» نمى گویند، بلکه تنها به خردمندانى مى گویند که عقل خود را به کار گیرند و راه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند.
حکمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته اند که خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاکى و تقوى و تلاش عطا مى کند، تا آنان وسوسه هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
در روایات مى خوانیم: حکمت، معرفت و تفقّه در دین است. حکمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان کبیره است.
پیام ها
1- گرچه مال و ثروت خیر است، ولى خیرِ کثیر، داشتنِ دید و قدرت تشخیص است. کسانى که از آن خیر انفاق کنند به خیر کثیر مى رسند. «انفقوا...یؤتى الحکمة»
2- شیطان وعده فقر، و خداوند وعده مغفرت و فضل مى دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریک از این دو راه، حکمت لازم دارد. «یؤتى الحکمة»
3- همه دنیا متاع قلیل است، ولى حکمت خیر کثیر است. اگر همه امکانات مادّى فداى دست یابى به حکمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً کثیرا»
4- حکمت هدیه اى کلیدى و مادر همه خیرات است. هرکه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحکمة فقد اوتى خیراً کثیراً»
5 - هر کسى به ارزش حکمت پى نمى برد. «مایذّکّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تکیه مى کنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى کنند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان ها «اولوا الالباب» نمى گویند، بلکه تنها به خردمندانى مى گویند که عقل خود را به کار گیرند و راه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند.
حکمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته اند که خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاکى و تقوى و تلاش عطا مى کند، تا آنان وسوسه هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر کثیر است.
در روایات مى خوانیم: حکمت، معرفت و تفقّه در دین است. حکمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان کبیره است.
پیام ها
1- گرچه مال و ثروت خیر است، ولى خیرِ کثیر، داشتنِ دید و قدرت تشخیص است. کسانى که از آن خیر انفاق کنند به خیر کثیر مى رسند. «انفقوا...یؤتى الحکمة»
2- شیطان وعده فقر، و خداوند وعده مغفرت و فضل مى دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریک از این دو راه، حکمت لازم دارد. «یؤتى الحکمة»
3- همه دنیا متاع قلیل است، ولى حکمت خیر کثیر است. اگر همه امکانات مادّى فداى دست یابى به حکمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً کثیرا»
4- حکمت هدیه اى کلیدى و مادر همه خیرات است. هرکه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحکمة فقد اوتى خیراً کثیراً»
5 - هر کسى به ارزش حکمت پى نمى برد. «مایذّکّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تکیه مى کنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى کنند.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است