- 159
- 1000
- 1000
- 1000
نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی، جلسه هجدهم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی»، جلسه هجدهم، سال 1402
قدرت برای انسان مطلوب است، از آن بالاتر انسانها از ضعف نفرت دارند. منتها این قصه چند عمل دارد. یک، خیلیها نمیدانند ریشه قدرت ایمان است. ریشه قدرت، ثروت، موقعیتهای موقت اجتماعی و امور دیگر نیست. مردم به دلیل اینکه عجله دارند، «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ» آدمها چون از عجله آفریده شدهاند، شتابزده مصادیق قدرت را اشتباه میگیرند. شتابزده به راههای غلطی میروند برای کسب قدرت. از سر جهل و بیدقتی خود متوجه نمیشوند که منشأ قدرت اصلی ایمان است. این یک عامل مهم است که موجب میشود آدمها سراغ ایمان نیایند.
مثلاً فکر میکنند اگر ثروتمند شدند قدرتمند هم میشوند. یا مثلاً فکر میکنند صرف علم برای آنها همه طور قدرتی را فراهم میکند. از امور دیگری برای پرورش شخصیت خودشان به صورت جامع غفلت میکنند. لذا میبینی یک عالم دانشمندی است در یک موضوع خاصی ولی به شدت مثلاً در تحلیل سیاسی ضعیف است. در تصمیمگیریهای زندگی خانوادگی خود ضعیف است. در اداره روحیه خودش ضعیف است. مثلاً به من گفتند فلان آدم باسواد، حالا من عناوین را نمیگویم بیاحترامی به نوع این دوستان نشود، دچار افسردگی شده است. اگر میشود شما یک صحبتی کنید خب درجه علمی ایشان خیلی بالا است ولی علم اینجا به داد او نمیرسد. این تربیت نکردن همهجانبه شخصیت هست یعنی نداشتن قدرت و تصور کردن اینکه قدرت در بخشی میتواند به دست بیاید. نه، همهجانبه باید باشد یعنی از همه جهت باید روی شخصیت انسان کار شود تا انسان به قدرت برسد. و البته باز سرچشمه آن ایمان است. پس عامل اصلی این است که آدمها خبر ندارند ایمان منشأ قدرت است و ابزار دیگر یا قدرت موقت است یا قدرت پوشالی است یا قدرت تکبعدی است و ضعفهای دیگر که باقی مانده است یک روزی غلبه میکند. این عامل اول. عامل دوم این است که انسانها قدرت را میخواهند و از آن طرف از ضعف هم بدشان میآید ولی راحتطلبی اجازه نمیدهد انسان همت کند به سراغ قدرت برود. جنگ بین راحت و قدرت انسان را بیچاره میکند. به تعبیر دیگر کنار راحتطلبی میتوانیم ترس بگذاریم. شما بعضی وقتها برای اینکه قدرتمند شوی باید ترسهای خودت را دور بریزی. دوباره ترسی که با ایمان برطرف میشود، روزهای اول که در مورد ایمان میخواستیم صحبت کنیم ترس انسان را ضعیف میکند. یعنی شما هر چه به ترستان بیشتر بهاء بدهید ضعیفتر میشوید و آنهایی که میخواهند شما ضعیف شوید از ضعف شما حسن سوءاستفاده را به عمل میآورند.
قدرت برای انسان مطلوب است، از آن بالاتر انسانها از ضعف نفرت دارند. منتها این قصه چند عمل دارد. یک، خیلیها نمیدانند ریشه قدرت ایمان است. ریشه قدرت، ثروت، موقعیتهای موقت اجتماعی و امور دیگر نیست. مردم به دلیل اینکه عجله دارند، «خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ» آدمها چون از عجله آفریده شدهاند، شتابزده مصادیق قدرت را اشتباه میگیرند. شتابزده به راههای غلطی میروند برای کسب قدرت. از سر جهل و بیدقتی خود متوجه نمیشوند که منشأ قدرت اصلی ایمان است. این یک عامل مهم است که موجب میشود آدمها سراغ ایمان نیایند.
مثلاً فکر میکنند اگر ثروتمند شدند قدرتمند هم میشوند. یا مثلاً فکر میکنند صرف علم برای آنها همه طور قدرتی را فراهم میکند. از امور دیگری برای پرورش شخصیت خودشان به صورت جامع غفلت میکنند. لذا میبینی یک عالم دانشمندی است در یک موضوع خاصی ولی به شدت مثلاً در تحلیل سیاسی ضعیف است. در تصمیمگیریهای زندگی خانوادگی خود ضعیف است. در اداره روحیه خودش ضعیف است. مثلاً به من گفتند فلان آدم باسواد، حالا من عناوین را نمیگویم بیاحترامی به نوع این دوستان نشود، دچار افسردگی شده است. اگر میشود شما یک صحبتی کنید خب درجه علمی ایشان خیلی بالا است ولی علم اینجا به داد او نمیرسد. این تربیت نکردن همهجانبه شخصیت هست یعنی نداشتن قدرت و تصور کردن اینکه قدرت در بخشی میتواند به دست بیاید. نه، همهجانبه باید باشد یعنی از همه جهت باید روی شخصیت انسان کار شود تا انسان به قدرت برسد. و البته باز سرچشمه آن ایمان است. پس عامل اصلی این است که آدمها خبر ندارند ایمان منشأ قدرت است و ابزار دیگر یا قدرت موقت است یا قدرت پوشالی است یا قدرت تکبعدی است و ضعفهای دیگر که باقی مانده است یک روزی غلبه میکند. این عامل اول. عامل دوم این است که انسانها قدرت را میخواهند و از آن طرف از ضعف هم بدشان میآید ولی راحتطلبی اجازه نمیدهد انسان همت کند به سراغ قدرت برود. جنگ بین راحت و قدرت انسان را بیچاره میکند. به تعبیر دیگر کنار راحتطلبی میتوانیم ترس بگذاریم. شما بعضی وقتها برای اینکه قدرتمند شوی باید ترسهای خودت را دور بریزی. دوباره ترسی که با ایمان برطرف میشود، روزهای اول که در مورد ایمان میخواستیم صحبت کنیم ترس انسان را ضعیف میکند. یعنی شما هر چه به ترستان بیشتر بهاء بدهید ضعیفتر میشوید و آنهایی که میخواهند شما ضعیف شوید از ضعف شما حسن سوءاستفاده را به عمل میآورند.
تاکنون نظری ثبت نشده است