- 428
- 1000
- 1000
- 1000
معرفت نسبت به سیدالشهدا در کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مومنی با موضوع "معرفت نسبت سیدالشهدا در کلام پیامبر اکرم صلی الله"، جلسه هشتم: " امام حسین علیه السلام، کشتی نجات" ، سال 1403
در قرآن و روایات سخن از سفینه و کشتی به میان آمده است. در قرآن کریم اولین مورد در سوره هود است که بناست بلا و عذاب بر قوم نوح نازل شود و به حضرت نوح دستور داده شده است که کشتی بسازد و از هر جانداری جفتی در آن قرار دهد و از میان امت فقط کسانی که ایمان به نوح آوردن توانستند سوار کشتی شوند و حتی پسر نوح به جهت بیایمانی نتوانست سوار کشتی شود. کشتی فقط یک وسیله است و از عذاب ایمن خواهید بود اما نه به جهت این کشتی هست و ساخته شده است بلکه به این جهت که مشیت الهی چنین بوده است. کسانی میتوانند از این کشتی بهره ببرند که ایمان به نوح آورده باشند. دومین کشتی که در روایات از آن سخن به میان آمده است، کشتی پسر لقمان است. لقمان به پسرش فرمود: ای فرزندم این دنیا یک دریای ژرف و عمیق است و افراد زیادی در این دنیا غرق شدهاند. ملاک این است که ایمانت را حفظ کنی و بر اساس این ایمان سلوک کنی. در این دنیا افراد زیادی غرق شدهاند باید انسان بتواند برای خودش یک کشتی نجات پیدا کند و الا رسیدن به ساحل امن و آرامش ممکن نیست. غفلت در این دنیا موجب هلاکت و غرق شدن انسان میشود. دنیا مانند یک دریای عمیق است که انسان را غرق میکند. اعتماد به نفسی در دنیا درست است که در ذیل اعتماد به خدا بیاید و معلول آن باشد و الا اعتماد به نفس صرفاً یک امر کاذب است. کشتی دیگری که در روایات آمده است، کشتی اهل بیت است ما باید نسبت به اهل بیت محبت و معرفت داشته باشیم و محبت صرف کافی نیست. پیامبر در کلامی میفرمایند: مَثَل اهل بیت من مَثَل کشتی نوح است که هر کسی که سوار شود نجات پیدا میکند و هر کسی که سوار نشود غرق میشود. اما تنها کسانی میتوانند سوار بر کشتی اهل بیت شود که ایمان به اهل بیت داشته باشند. در روایات داریم که امام حسین علیه السلام کشتی نجات است و هر کسی که سوار بر این کشتی نجات شود به فلاح و رستگاری میرسد و نجات پیدا میکند.
در قرآن و روایات سخن از سفینه و کشتی به میان آمده است. در قرآن کریم اولین مورد در سوره هود است که بناست بلا و عذاب بر قوم نوح نازل شود و به حضرت نوح دستور داده شده است که کشتی بسازد و از هر جانداری جفتی در آن قرار دهد و از میان امت فقط کسانی که ایمان به نوح آوردن توانستند سوار کشتی شوند و حتی پسر نوح به جهت بیایمانی نتوانست سوار کشتی شود. کشتی فقط یک وسیله است و از عذاب ایمن خواهید بود اما نه به جهت این کشتی هست و ساخته شده است بلکه به این جهت که مشیت الهی چنین بوده است. کسانی میتوانند از این کشتی بهره ببرند که ایمان به نوح آورده باشند. دومین کشتی که در روایات از آن سخن به میان آمده است، کشتی پسر لقمان است. لقمان به پسرش فرمود: ای فرزندم این دنیا یک دریای ژرف و عمیق است و افراد زیادی در این دنیا غرق شدهاند. ملاک این است که ایمانت را حفظ کنی و بر اساس این ایمان سلوک کنی. در این دنیا افراد زیادی غرق شدهاند باید انسان بتواند برای خودش یک کشتی نجات پیدا کند و الا رسیدن به ساحل امن و آرامش ممکن نیست. غفلت در این دنیا موجب هلاکت و غرق شدن انسان میشود. دنیا مانند یک دریای عمیق است که انسان را غرق میکند. اعتماد به نفسی در دنیا درست است که در ذیل اعتماد به خدا بیاید و معلول آن باشد و الا اعتماد به نفس صرفاً یک امر کاذب است. کشتی دیگری که در روایات آمده است، کشتی اهل بیت است ما باید نسبت به اهل بیت محبت و معرفت داشته باشیم و محبت صرف کافی نیست. پیامبر در کلامی میفرمایند: مَثَل اهل بیت من مَثَل کشتی نوح است که هر کسی که سوار شود نجات پیدا میکند و هر کسی که سوار نشود غرق میشود. اما تنها کسانی میتوانند سوار بر کشتی اهل بیت شود که ایمان به اهل بیت داشته باشند. در روایات داریم که امام حسین علیه السلام کشتی نجات است و هر کسی که سوار بر این کشتی نجات شود به فلاح و رستگاری میرسد و نجات پیدا میکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است