- 914
- 1000
- 1000
- 1000
مصائب دینداری، جلسه چهاردهم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «مصائب دینداری»، جلسه چهاردهم، سال 1397
یکی از مسائل بسیار تلخ حادثه کربلا این است که کسانی که مقابل حضرت ایستادند و یا حضرت را یاری نکردند چند طیف هستند که یک طیف از آنها خیلی تلخ و ترسناک است.
یک طیف از اینها برای دنیا بود که این هم خیلی مهم و عبرت انگیز است. یک طیف از ترس و خطر حکومت و عدم امنیت خانواده اش آمده بودند. اینها معمولا کسانی بودند که خود را ملامت می کردند و از کم توفیقی خود دم می زدند.
اما یک گروهی بودند که وقتی از اینها دلیل نیامدن به کربلا و یاری نکردن امام را سوال می کردی می گفتند که ما به این راحتی جوگیر نمی شویم چرا که فکر و اندیشه ما کار می کند و چون دارای عقل هستیم اهل ظلم فساد نیستیم. این خیلی خطرناک است چرا که نمی گوید ای کاش بودم و تو را کمک و یاری می کردم. این قشر هم در میان کسانی که حضرت را یاری نکردن و هم کسانی که به مقابله با حضرت آمدند وجود دارند. جمع زیادی به تعبیر امام معصوم قربه الی الله امام را کشتند. به امام معصوم اتهام فساد زدند و این اتهام جا افتاد و مورد قبول واقع شد.
این خطر برای ما هم هست. هم ممکن است به خاطر دنیاطلبی، ترس، امنیت و... جبهه حق را رها کنیم و هم ممکن است انسان پس از مدتی دچار تردید شود.
یکی از مسائل بسیار تلخ حادثه کربلا این است که کسانی که مقابل حضرت ایستادند و یا حضرت را یاری نکردند چند طیف هستند که یک طیف از آنها خیلی تلخ و ترسناک است.
یک طیف از اینها برای دنیا بود که این هم خیلی مهم و عبرت انگیز است. یک طیف از ترس و خطر حکومت و عدم امنیت خانواده اش آمده بودند. اینها معمولا کسانی بودند که خود را ملامت می کردند و از کم توفیقی خود دم می زدند.
اما یک گروهی بودند که وقتی از اینها دلیل نیامدن به کربلا و یاری نکردن امام را سوال می کردی می گفتند که ما به این راحتی جوگیر نمی شویم چرا که فکر و اندیشه ما کار می کند و چون دارای عقل هستیم اهل ظلم فساد نیستیم. این خیلی خطرناک است چرا که نمی گوید ای کاش بودم و تو را کمک و یاری می کردم. این قشر هم در میان کسانی که حضرت را یاری نکردن و هم کسانی که به مقابله با حضرت آمدند وجود دارند. جمع زیادی به تعبیر امام معصوم قربه الی الله امام را کشتند. به امام معصوم اتهام فساد زدند و این اتهام جا افتاد و مورد قبول واقع شد.
این خطر برای ما هم هست. هم ممکن است به خاطر دنیاطلبی، ترس، امنیت و... جبهه حق را رها کنیم و هم ممکن است انسان پس از مدتی دچار تردید شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است