- 1014
- 1000
- 1000
- 1000
مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی، جلسه یازدهم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی»، جلسه یازدهم، سال 1400
سقیفه باعث شد که باور عمومی به این سمت برود که مسئله اصلی بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، صرفا خلافت و جانشینی، و خلافت هم به معنای تقلیل یافته خودش به معنای حکومت است. کار به جایی رسید که در جامعه اسلامی افرادی شدند حکام اسلامی که اینها اولا علم نداشتند و چون علم نداشتند اجتهاد به رای فراوان و خطای زیاد داشتند و این فاجعه است برای کسی که به جای پیامبر آمده و بر جایگاه او تکیه داده است. به دلیل بی سوادی کسانی که به جای پیامبرآمدند، چون همه احکام تفصیلا فهم نشده و برای خیلی از احکام هنوز زمینه اجرا فراهم نشده جنایات زیادی صورت گرفت. جهاد فی سبیل الله در خیلی از مواقع تبدیل به جنگ های دوره جاهلیت به اسم اسلام شد. در مصرف بیت المال هم همینگونه بود که با توجیهات مختلف همراه بود.
انسان های جامعه خود را باید عادت می دادند به اینکه آن رسول خدا رفت و کسی هم جای او نیست و شرایط همین است و باید با این شرایط روزگار سپری کنید. این یکی از خطرات جدی روزگار ما هم هست. در دوران غیبت یکی از خطرات بزرگی که جامعه تشیع را به شدت تهدید می کند احساس کفایت است و این از بزرگترین خیانت های به تشیع است. هیچ چیزی در دوران غیبت نمی تواند اضطرار شیعه را از بین ببرد و هر چیزی را به عنوان جایگزین ارائه کنند، این به عنوان توطئه عمدی یا سهوی و یا خیانت بزرگ به حضرت حجت است.
هر شیعه ای در دوران غیبت باید بداند که در دوران غیبت باید همه وظایف خود را انجام دهد. هیچ حکمی تعطیل نیست و راس آن تشکیل حکومت اسلامی است. اما هیچ چیز جایگزین حضرت حجت نیست. مرجع تقلید برای احکام وظایف ما را مشخص می کند و ولی فقیه رفتارهای اجتماعی ما را مشخص می کند و ما هم قربت الی الله به دستورات آنها عمل می کنیم و ان شاء الله مأجور هم هستیم. ما از نظر عملی حیرت نداریم ولی از نظر فکری حیرت داریم و هیچ چیزی جایگزین اضطرار ما به وجود حضرت صاحب الامر نیست.
سقیفه باعث شد که باور عمومی به این سمت برود که مسئله اصلی بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، صرفا خلافت و جانشینی، و خلافت هم به معنای تقلیل یافته خودش به معنای حکومت است. کار به جایی رسید که در جامعه اسلامی افرادی شدند حکام اسلامی که اینها اولا علم نداشتند و چون علم نداشتند اجتهاد به رای فراوان و خطای زیاد داشتند و این فاجعه است برای کسی که به جای پیامبر آمده و بر جایگاه او تکیه داده است. به دلیل بی سوادی کسانی که به جای پیامبرآمدند، چون همه احکام تفصیلا فهم نشده و برای خیلی از احکام هنوز زمینه اجرا فراهم نشده جنایات زیادی صورت گرفت. جهاد فی سبیل الله در خیلی از مواقع تبدیل به جنگ های دوره جاهلیت به اسم اسلام شد. در مصرف بیت المال هم همینگونه بود که با توجیهات مختلف همراه بود.
انسان های جامعه خود را باید عادت می دادند به اینکه آن رسول خدا رفت و کسی هم جای او نیست و شرایط همین است و باید با این شرایط روزگار سپری کنید. این یکی از خطرات جدی روزگار ما هم هست. در دوران غیبت یکی از خطرات بزرگی که جامعه تشیع را به شدت تهدید می کند احساس کفایت است و این از بزرگترین خیانت های به تشیع است. هیچ چیزی در دوران غیبت نمی تواند اضطرار شیعه را از بین ببرد و هر چیزی را به عنوان جایگزین ارائه کنند، این به عنوان توطئه عمدی یا سهوی و یا خیانت بزرگ به حضرت حجت است.
هر شیعه ای در دوران غیبت باید بداند که در دوران غیبت باید همه وظایف خود را انجام دهد. هیچ حکمی تعطیل نیست و راس آن تشکیل حکومت اسلامی است. اما هیچ چیز جایگزین حضرت حجت نیست. مرجع تقلید برای احکام وظایف ما را مشخص می کند و ولی فقیه رفتارهای اجتماعی ما را مشخص می کند و ما هم قربت الی الله به دستورات آنها عمل می کنیم و ان شاء الله مأجور هم هستیم. ما از نظر عملی حیرت نداریم ولی از نظر فکری حیرت داریم و هیچ چیزی جایگزین اضطرار ما به وجود حضرت صاحب الامر نیست.
کاربر مهمان
کاربر مهمان