- 5638
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 67 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره - آیهی 67
نکتهها:
این سوره را به جهت این داستان، سوره بقره نامیده اند. فرمان ذبح گاو، در تورات به عنوان یک قانون قضایی مطرح شده است و خلاصه ی ماجرا از این قرار بوده که مقتولی در بین بنیاسرائیل پیدا شد که قاتل آن معلوم نبود. در میان قوم نزاع و درگیری شروع شد و هر قبیله، قتل را به طایفه و قبیلهای دیگر نسبت می داد و خود را تبرئه میکرد.
آنها برای داوری و حل مشکل، نزد حضرت موسی رفتند. موسی (ع) به آنها فرمود: خداوند دستور داده گاوی را ذبح کنید و قطعهای از بدن آنرا به مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل خود را معرّفی کند. آنها با شنیدن این جواب به موسی (ع) گفتند: آیا ما را مسخره میکنی؟ موسی گفت: مسخره کردن کار جاهلان است و من به خدا پناه میبرم که از جاهلان باشم.
در فرهنگ قرآن و روایات، جهل به معنای بی خردی است، نه نادانی. لذا کلمهی «جهل» در برابر «عقل» بکار میرود، نه در برابر علم. و چون مسخره کردن دیگران، نشانهی بیخردی است، حضرت موسی از آن به خدا پناه می برد.
پیام ها:
1- اگر فرمان خداوند، با ذهن و سلیقهی ما مطابق نیامد و راز آن را نفهمیدیم، نباید آنرا انکار کنیم. «اِنَّ اللّهَ یَأمُرُکُم... أتتّخذنا هزواً»
2- موسی (ع) دستور ذبح گاو را از سوی خدا معرّفی میکند تا بلکه رعایت ادب نموده و تسلیم شوند، ولی آنها باز بهانهگیری میکنند. «اِنَّ اللّهَ َیأمُرُکُم»
3- خداوند اگر اراده نماید، از به هم خوردن دو مرده، مرده ای زنده می شود. «تَذبَحوا بَقَرَة»
4- در کشتن گاو، تقدّس گاو کوبیده میشود. همانند بتشکنی ابراهیم (ع) و آتش زدن گوسالهی طلایی سامری. «تَذبَحوا بَقَرَةً»
5 - درجه ی ایمان مردم به پیامبرشان، از برخورد آنها در مقابل دستورات وی فهمیده می شود. «اتتّخذنا هزوا»
6- استعاذه و پناه بردن به خدا، یکی از راههای بیمه شدن است. عصمت انبیا در سایهی استعاذه و امثال آن است. «اعوذ...»
7- مسخره کردن، کار افراد جاهل و بی خرد است. «اَکونُ مِنَ الجاهِلین»
8 - جهل، خطری است که اولیای خدا، از آن به خدا پناه میبرند. «اَعوذِ بِاللَّه اَن اَکونَ من الجاهلین»
9- خداوند در یک ماجرا، توحید؛ قدرت نمایی خود، نبوّت؛ معجزه موسی (ع)، و معاد؛ زنده شدن مرده را به اثبات میرساند.
منبع: پایگاه درسهایی از قرآن
نکتهها:
این سوره را به جهت این داستان، سوره بقره نامیده اند. فرمان ذبح گاو، در تورات به عنوان یک قانون قضایی مطرح شده است و خلاصه ی ماجرا از این قرار بوده که مقتولی در بین بنیاسرائیل پیدا شد که قاتل آن معلوم نبود. در میان قوم نزاع و درگیری شروع شد و هر قبیله، قتل را به طایفه و قبیلهای دیگر نسبت می داد و خود را تبرئه میکرد.
آنها برای داوری و حل مشکل، نزد حضرت موسی رفتند. موسی (ع) به آنها فرمود: خداوند دستور داده گاوی را ذبح کنید و قطعهای از بدن آنرا به مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل خود را معرّفی کند. آنها با شنیدن این جواب به موسی (ع) گفتند: آیا ما را مسخره میکنی؟ موسی گفت: مسخره کردن کار جاهلان است و من به خدا پناه میبرم که از جاهلان باشم.
در فرهنگ قرآن و روایات، جهل به معنای بی خردی است، نه نادانی. لذا کلمهی «جهل» در برابر «عقل» بکار میرود، نه در برابر علم. و چون مسخره کردن دیگران، نشانهی بیخردی است، حضرت موسی از آن به خدا پناه می برد.
پیام ها:
1- اگر فرمان خداوند، با ذهن و سلیقهی ما مطابق نیامد و راز آن را نفهمیدیم، نباید آنرا انکار کنیم. «اِنَّ اللّهَ یَأمُرُکُم... أتتّخذنا هزواً»
2- موسی (ع) دستور ذبح گاو را از سوی خدا معرّفی میکند تا بلکه رعایت ادب نموده و تسلیم شوند، ولی آنها باز بهانهگیری میکنند. «اِنَّ اللّهَ َیأمُرُکُم»
3- خداوند اگر اراده نماید، از به هم خوردن دو مرده، مرده ای زنده می شود. «تَذبَحوا بَقَرَة»
4- در کشتن گاو، تقدّس گاو کوبیده میشود. همانند بتشکنی ابراهیم (ع) و آتش زدن گوسالهی طلایی سامری. «تَذبَحوا بَقَرَةً»
5 - درجه ی ایمان مردم به پیامبرشان، از برخورد آنها در مقابل دستورات وی فهمیده می شود. «اتتّخذنا هزوا»
6- استعاذه و پناه بردن به خدا، یکی از راههای بیمه شدن است. عصمت انبیا در سایهی استعاذه و امثال آن است. «اعوذ...»
7- مسخره کردن، کار افراد جاهل و بی خرد است. «اَکونُ مِنَ الجاهِلین»
8 - جهل، خطری است که اولیای خدا، از آن به خدا پناه میبرند. «اَعوذِ بِاللَّه اَن اَکونَ من الجاهلین»
9- خداوند در یک ماجرا، توحید؛ قدرت نمایی خود، نبوّت؛ معجزه موسی (ع)، و معاد؛ زنده شدن مرده را به اثبات میرساند.
منبع: پایگاه درسهایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است