- 13647
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیهی 28 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 28
کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَ تاً فَأَحْیَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ترجمه
چگونه به خداوند کافر مى شوید، درحالى که شما (اجسام بى روح و) مردگانى بودید که او شما را زنده کرد، سپس شما را مى میراند و بار دیگر شما را زنده مى کند، سپس به سوى او باز گردانده مى شوید.
بهترین راه خداشناسی، فکر در آفرینش خود و جهان است. حضرت ابراهیم (ع) در مقام اثبات خداوند به دیگران فرمود: (ربّی الّذی یحیی و یمیت) بقره، . پروردگار من کسی است که زنده می کند و می میراند. تفکّر در پدیده ی حیات و اندیشیدن در مسئله مرگ، انسان را متوجه میکند که اگر حیات از خود انسان بود، باید همیشگی باشد. چرا قبلاً نبود، بعداً پیدا شد و سپس گرفته می شود؟! خداوند میفرماید: اکنون که دیدید چگونه موجود بی جان، جاندار میشود، پس بدانید که زنده شدن مجدّد شما در روز قیامت نیز همینطور است.
پیام ها:
1- سؤال از عقل و فطرت، یکى از شیوه هاى تبلیغ و ارشاد است. «کَیفَ تَکفُرون...»
2- تفکّر در تحولات مرگ و حیات، بهترین دلیل بر اثبات وجود خداوند است. «کُنتُم امواتاً» خودشناسى مقدّمه خداشناسى است.
3- در بینش الهى، هدف از حیات و مرگ، تکامل و بازگشت به منبع کمال است. «ثُم الیه ترجُعون» مولوى در دفتر سوّم مثنوى مىگوید:
از جمادى مُردم و نامى شدم از نما مُردم ز حیوان سر زدم
مُردم از حیوانى و انسان شدم پس چه ترسم کِى ز مردن کم شدم
بار دیگر از ملک پرّان شوم آنچه در وَهم ناید آن شوم
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَیْفَ تَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَکُنْتُمْ أَمْوَ تاً فَأَحْیَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
ترجمه
چگونه به خداوند کافر مى شوید، درحالى که شما (اجسام بى روح و) مردگانى بودید که او شما را زنده کرد، سپس شما را مى میراند و بار دیگر شما را زنده مى کند، سپس به سوى او باز گردانده مى شوید.
بهترین راه خداشناسی، فکر در آفرینش خود و جهان است. حضرت ابراهیم (ع) در مقام اثبات خداوند به دیگران فرمود: (ربّی الّذی یحیی و یمیت) بقره، . پروردگار من کسی است که زنده می کند و می میراند. تفکّر در پدیده ی حیات و اندیشیدن در مسئله مرگ، انسان را متوجه میکند که اگر حیات از خود انسان بود، باید همیشگی باشد. چرا قبلاً نبود، بعداً پیدا شد و سپس گرفته می شود؟! خداوند میفرماید: اکنون که دیدید چگونه موجود بی جان، جاندار میشود، پس بدانید که زنده شدن مجدّد شما در روز قیامت نیز همینطور است.
پیام ها:
1- سؤال از عقل و فطرت، یکى از شیوه هاى تبلیغ و ارشاد است. «کَیفَ تَکفُرون...»
2- تفکّر در تحولات مرگ و حیات، بهترین دلیل بر اثبات وجود خداوند است. «کُنتُم امواتاً» خودشناسى مقدّمه خداشناسى است.
3- در بینش الهى، هدف از حیات و مرگ، تکامل و بازگشت به منبع کمال است. «ثُم الیه ترجُعون» مولوى در دفتر سوّم مثنوى مىگوید:
از جمادى مُردم و نامى شدم از نما مُردم ز حیوان سر زدم
مُردم از حیوانى و انسان شدم پس چه ترسم کِى ز مردن کم شدم
بار دیگر از ملک پرّان شوم آنچه در وَهم ناید آن شوم
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان