- 717
- 1000
- 1000
- 1000
جایگاه عاشورا در طرح امت سازی نبی اکرم(ص)، جلسه پنجم
سخنرانی از آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع «جایگاه عاشورا در طرح امت سازی نبی اکرم(ص)»، جلسه پنجم، سال 1399
می توان از آیات قرآن استفاده کرد که یک عواملی موجب فساد یا فساد اجتماعی می شود. اگر جامعه ای احساس استغنا از خدای متعال داشته باشد و انسان احساس کند که خودش دارایی هایی را کسب کرده و در دارایی های خودش به هرگونه که می خواهد حق دارد تصرف کند طبیعتا به دنبال این احساس، یک سری موازین و ترازوهای اجتماعی و ساختارهایی درست می کند؛ برای تصرفی که خودش می خواهد انجام دهد. وقتی این موازین و ساختارها عادلانه نبود و حتی به همان ها هم وفا نشد، طبیعتا یک فساد فراگیر پیدا می شود. در چنین جامعه ای کسی به حق خودش و آنچه که خدای متعال تقدیر کرده تا انسان در پایان به آن برسد، نمی رسد و قانع و راضی نیست.
وقتی انسان توحید را پذیرفت و بر اساس توحید روابط اجتماعی را تنظیم کرد و بر اساس تعهد به خدای متعال متعهد به آن موازین الهی هم بود عدل و قسط و صلاح در جامعه برقرار می شود.
مبدا فساد علو و برتری جویی است. اگر کسی نسبت به عبادالله و بندگان خدا احساس برتری جویی داشته باشد، این احساس موجب فساد چنین انسانی در جامعه می شود؛ چون دنبال منافع خودش است و منافع دیگران را فانی در منافع خودش می کند و بعد خودش را می خواهد قبله جامعه قرار دهد. چنین فردی می خواهد زندگی مردم به نحوی باشد که او را بپرستند.
می توان از آیات قرآن استفاده کرد که یک عواملی موجب فساد یا فساد اجتماعی می شود. اگر جامعه ای احساس استغنا از خدای متعال داشته باشد و انسان احساس کند که خودش دارایی هایی را کسب کرده و در دارایی های خودش به هرگونه که می خواهد حق دارد تصرف کند طبیعتا به دنبال این احساس، یک سری موازین و ترازوهای اجتماعی و ساختارهایی درست می کند؛ برای تصرفی که خودش می خواهد انجام دهد. وقتی این موازین و ساختارها عادلانه نبود و حتی به همان ها هم وفا نشد، طبیعتا یک فساد فراگیر پیدا می شود. در چنین جامعه ای کسی به حق خودش و آنچه که خدای متعال تقدیر کرده تا انسان در پایان به آن برسد، نمی رسد و قانع و راضی نیست.
وقتی انسان توحید را پذیرفت و بر اساس توحید روابط اجتماعی را تنظیم کرد و بر اساس تعهد به خدای متعال متعهد به آن موازین الهی هم بود عدل و قسط و صلاح در جامعه برقرار می شود.
مبدا فساد علو و برتری جویی است. اگر کسی نسبت به عبادالله و بندگان خدا احساس برتری جویی داشته باشد، این احساس موجب فساد چنین انسانی در جامعه می شود؛ چون دنبال منافع خودش است و منافع دیگران را فانی در منافع خودش می کند و بعد خودش را می خواهد قبله جامعه قرار دهد. چنین فردی می خواهد زندگی مردم به نحوی باشد که او را بپرستند.
تاکنون نظری ثبت نشده است