- 4231
- 1000
- 1000
- 1000
نشست امام رضا (ع) و کرامت زن
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع "نشست امام رضا (ع) و کرامت زن"، سال 1393
اگر زن و مرد حقوق یکدیگر را بشناسند و احترام بگذارند، مشکلی پیش نمی آید. امام رضا (ع) می فرماید: حق در خانه دو طرفه است؛ چه بین زن و مرد و چه بین والدین و فرزندان.
خداوند در قرآن توصیه می کند که حتی اگر خواستید از یکدیگر جدا شوید هم با نیکی جدا شوید. ابوالقاسم فارسی درباره این آیه از امام رضا (ع) سوال کردند و گفتند: «اینکه به مردان گفته می شود که همسرانتان را برای خود نگاه دارید یعنی چه؟» امام رضا ع فرمودند: «حداقل مواجهه نیکو با زن این هاست: 1. هیچ کاری، حرفی و رفتاری که همسرت را آزار می دهد انجام نده. 2. مخارج زندگی را که تأمین می کنی، تحقیر نکن و منت نگذار.»
یکی از فلسفه های اصلی ازدواج تأمین نیاز جنسی است. نیاز جنسی زن با مرد کاملا متفاوت است؛ همچنین تفاوت های رفتاری بین زن و مرد بسیار زیاد است. واژه «نشوز» در مورد زن به معنی تخلف از وظیفه است. در مورد نشوز زن یک بخش حداقلی است و اگر زن به لحاظ جسمی و جنسی سالم است، اگر همسرش تقاضا دارد، زن نباید امتناع کند.
بعضی ها اذن شوهر را این گونه معنا می کنند و همیشه از شوهر طلبکار هستند و می گویند مرد نباید در مورد رفت و آمد زن سوال کند. این رفتارها غلط است و اعتماد خانواده را مخدوش می کند. برخی هم اذن همسر را «دیکتاتوری» معنی می کنند و احساس می کنند کنیز آورده اند. این رفتار از جانب زن ها هم وجود دارد و فکر می کنند مرد نوکر آن هاست.
یکی از مواردی که خیلی مورد تهاجم زن است بُعد باروری و فرزند پروری زن است که این را مانعی برای زن و آزادی های او می نامند و شأن و کرامت مادر و زن را هم پایین می آورند. مدیریت خانه و خانه داری بسیار مهم است؛ زیرا انسان های صالح و فاسد قبل از اینکه در جامعه تربیت شوند، در خانه و خانواده تربیت می شوند. کسی که خانه داری را تحقیر می کند، در واقع تمدن را تحقیر کرده است و نادان است. تمدن موفق تمدنی است که نتیجه اش خانواده های خوب و سالم باشد.
امام رضا (ع) می فرماید: «اگر بخواهم حقوق را طبقه بندی کنم، در رأس آن حقوق مادر را قرار می دهم.» امام رضا (ع) می خواهد برای حق مادر در بین همه حقوق اولویت قائل شود. زن فرزندش را با خودش حمل می کند؛ بطوری که هیچ کس هیچ فرد دیگری را حمل نمی کند. رَحِم و ارحام که زن است تجلی اسم رحمان خداوند است؛ زنی که مادر می شود تجلی هوالخالق است. مادر دشواری بارداری را بر خودش هموار می کند؛ وقتی که هیچ کس تحمل آن را ندارد. با چشم و گوش و تمام اعضا و جوارحش از فرزندش پاسداری می کند و از همه این سختی ها لذت می برد و از شادی فرزندش خرسند است.
خداوند در شریعت اسلام می فرماید که زن برای تأمین نیازهای خودش وظیفه ندارد کار کند. مقام مادری که خداوند برایش قرار داده است کاری مادام العمر است و هیچ کس نمی تواند زنی را مجبور به کار اقتصادی کند. این مسئولیت بر دوش مرد است. مسکن، لباس و غذا به عنوان نفقه شناخته می شود که مرد باید برای زن تأمین کند.
اگر زن و مرد حقوق یکدیگر را بشناسند و احترام بگذارند، مشکلی پیش نمی آید. امام رضا (ع) می فرماید: حق در خانه دو طرفه است؛ چه بین زن و مرد و چه بین والدین و فرزندان.
خداوند در قرآن توصیه می کند که حتی اگر خواستید از یکدیگر جدا شوید هم با نیکی جدا شوید. ابوالقاسم فارسی درباره این آیه از امام رضا (ع) سوال کردند و گفتند: «اینکه به مردان گفته می شود که همسرانتان را برای خود نگاه دارید یعنی چه؟» امام رضا ع فرمودند: «حداقل مواجهه نیکو با زن این هاست: 1. هیچ کاری، حرفی و رفتاری که همسرت را آزار می دهد انجام نده. 2. مخارج زندگی را که تأمین می کنی، تحقیر نکن و منت نگذار.»
یکی از فلسفه های اصلی ازدواج تأمین نیاز جنسی است. نیاز جنسی زن با مرد کاملا متفاوت است؛ همچنین تفاوت های رفتاری بین زن و مرد بسیار زیاد است. واژه «نشوز» در مورد زن به معنی تخلف از وظیفه است. در مورد نشوز زن یک بخش حداقلی است و اگر زن به لحاظ جسمی و جنسی سالم است، اگر همسرش تقاضا دارد، زن نباید امتناع کند.
بعضی ها اذن شوهر را این گونه معنا می کنند و همیشه از شوهر طلبکار هستند و می گویند مرد نباید در مورد رفت و آمد زن سوال کند. این رفتارها غلط است و اعتماد خانواده را مخدوش می کند. برخی هم اذن همسر را «دیکتاتوری» معنی می کنند و احساس می کنند کنیز آورده اند. این رفتار از جانب زن ها هم وجود دارد و فکر می کنند مرد نوکر آن هاست.
یکی از مواردی که خیلی مورد تهاجم زن است بُعد باروری و فرزند پروری زن است که این را مانعی برای زن و آزادی های او می نامند و شأن و کرامت مادر و زن را هم پایین می آورند. مدیریت خانه و خانه داری بسیار مهم است؛ زیرا انسان های صالح و فاسد قبل از اینکه در جامعه تربیت شوند، در خانه و خانواده تربیت می شوند. کسی که خانه داری را تحقیر می کند، در واقع تمدن را تحقیر کرده است و نادان است. تمدن موفق تمدنی است که نتیجه اش خانواده های خوب و سالم باشد.
امام رضا (ع) می فرماید: «اگر بخواهم حقوق را طبقه بندی کنم، در رأس آن حقوق مادر را قرار می دهم.» امام رضا (ع) می خواهد برای حق مادر در بین همه حقوق اولویت قائل شود. زن فرزندش را با خودش حمل می کند؛ بطوری که هیچ کس هیچ فرد دیگری را حمل نمی کند. رَحِم و ارحام که زن است تجلی اسم رحمان خداوند است؛ زنی که مادر می شود تجلی هوالخالق است. مادر دشواری بارداری را بر خودش هموار می کند؛ وقتی که هیچ کس تحمل آن را ندارد. با چشم و گوش و تمام اعضا و جوارحش از فرزندش پاسداری می کند و از همه این سختی ها لذت می برد و از شادی فرزندش خرسند است.
خداوند در شریعت اسلام می فرماید که زن برای تأمین نیازهای خودش وظیفه ندارد کار کند. مقام مادری که خداوند برایش قرار داده است کاری مادام العمر است و هیچ کس نمی تواند زنی را مجبور به کار اقتصادی کند. این مسئولیت بر دوش مرد است. مسکن، لباس و غذا به عنوان نفقه شناخته می شود که مرد باید برای زن تأمین کند.
کاربر مهمان
کاربر مهمان