- 5969
- 1000
- 1000
- 1000
حکمت هایی از نهج البلاغه - ویژه ی شب دهم فاطمیه اول 1398
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا با موضوع حکمت هایی از نهج البلاغه - ویژه ی شب دهم فاطمیه اول 1398
در اخلاق نظری گفته شده که هر فضیلتی بین دو رذیلت قرار دارد. اگر از حد بگذرد اسراف است و اگر از این میزان کمتر شود تفریط است. برای مثال غیرت یک فضیلت است اما اگر در آن افراط و تفریط داشته باشیم، تبدیل به یک رذیلت می شود.
امام علی (ع) در بخشی از کتاب ارزشمند نهج البلاغه به قلب می پردازند. در نگاه اول قلب عجیب ترین عضو از بدن انسان است که کار پمپاژ خون را انجام می دهد. رگ های بسیاری به این قلب متصل هستند و قلب از طریق آنها با همه ی بدن ارتباط دارد. قلب در نگاه عمیق تر لطیفه ای ملکوتی است که از طریق آن معنویات و احساس فهمیده می شوند. به تعبیر دیگر قلب همان باطن انسان است.
در قلب انسان حکمت و غیر آن وجود دارد که می تواند به وسیله انسان بروز داده شود که اراده و اختیار آن به دست انسان است. انسانی که همواره از قلب خود مراقبت می کند می تواند فهم بهتری از حقایق داشته باشد و می تواند در مسیر درست قرار گیرد.
این انسان است که تصمیم می گیرد که قلب خود را جایگاه چه امور و مفاهیمی کند و چه بهره ای از این عضو حیاتی ببرد. عضوی که هم حیات مادی انسان را تضمین می کند و هم حیات معنوی او را ماهیت می بخشد.
در اخلاق نظری گفته شده که هر فضیلتی بین دو رذیلت قرار دارد. اگر از حد بگذرد اسراف است و اگر از این میزان کمتر شود تفریط است. برای مثال غیرت یک فضیلت است اما اگر در آن افراط و تفریط داشته باشیم، تبدیل به یک رذیلت می شود.
امام علی (ع) در بخشی از کتاب ارزشمند نهج البلاغه به قلب می پردازند. در نگاه اول قلب عجیب ترین عضو از بدن انسان است که کار پمپاژ خون را انجام می دهد. رگ های بسیاری به این قلب متصل هستند و قلب از طریق آنها با همه ی بدن ارتباط دارد. قلب در نگاه عمیق تر لطیفه ای ملکوتی است که از طریق آن معنویات و احساس فهمیده می شوند. به تعبیر دیگر قلب همان باطن انسان است.
در قلب انسان حکمت و غیر آن وجود دارد که می تواند به وسیله انسان بروز داده شود که اراده و اختیار آن به دست انسان است. انسانی که همواره از قلب خود مراقبت می کند می تواند فهم بهتری از حقایق داشته باشد و می تواند در مسیر درست قرار گیرد.
این انسان است که تصمیم می گیرد که قلب خود را جایگاه چه امور و مفاهیمی کند و چه بهره ای از این عضو حیاتی ببرد. عضوی که هم حیات مادی انسان را تضمین می کند و هم حیات معنوی او را ماهیت می بخشد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان