- 2389
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 43 - 45 سوره الرحمن
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره الرحمن- آیه 43 - 45
هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِى یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ
یَطُوفُونَ بَیْنَهَا وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
این است جهنّمى که تبهکاران آن را انکار مى کردند.
میان آتش و آب داغ و سوزان در حرکتند.
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
«حمیم» به معناى آب داغ است و کلمه «حمّام»، هم خانواده آن است. «آن» به معناى مایعى است که در نهایت سوزندگى باشد.
تکذیب بهشت و جهنّم و باور نداشتن قیامت، از جمله عوامل دوزخى شدن انسان است. چنانکه در سوره مدّثر نیز یکى از دلایل ورود به دوزخ، تکذیب قیامت بیان شده است. «ما سلککم فى سقر، قالوا لم نک من المصلّین... و کنّا نکذّب بیوم الدین»
بهشتیان محور طوافند و خادمان بهشتى با ظرفهاى بهشتى دور آنان مى گردند؛
«یطوف علیهم ولدان مخلّدون» نوجوانانى جاودان (در شکوه و طراوت) پیوسته گرداگرد آنان مى چرخند.
«یطاف علیهم بصحاف من ذهب و اکواب» ظرفهاى غذا و جام هاى طلایى (نوشیدنىهاى پاکیزه) گرداگرد آنان گردانده مى شود.
«یطاف علیهم بکأس من معین» قدحهاى لبریز گرداگردشان چرخانده مى شود.
«یطاف علیهم بآنیة من فضّة و أکواب کانت قواریرا» ظرفهاى سیمین و قدحهاى بلورین دور آنان چرخانده مى شود.
ولى دوزخیان باید ذلیلانه دور دوزخ و آب سوزان بگردند. «یطوفون بینها و بین حمیم آن»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
پیام ها
1- مجرمان جزاى آنچه را پیوسته انکار مى کنند، خواهند دید. «هذه جهنّم»
2- جرم و گناه، زمینه تکذیب قیامت است. «یکذّب بها المجرمون»
3- دوزخیان از (شدت ترس و وحشت و عطش و پیداکردن راه گریز) به دور عذاب مى گردند. «یطوفون بینها و بین حمیم آن»
4- عدل الهى و کیفر دادن مجرم از نعمتهاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّکما تکذّبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِى یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ
یَطُوفُونَ بَیْنَهَا وَ بَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ
فَبِأَىِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ
ترجمه
این است جهنّمى که تبهکاران آن را انکار مى کردند.
میان آتش و آب داغ و سوزان در حرکتند.
پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
«حمیم» به معناى آب داغ است و کلمه «حمّام»، هم خانواده آن است. «آن» به معناى مایعى است که در نهایت سوزندگى باشد.
تکذیب بهشت و جهنّم و باور نداشتن قیامت، از جمله عوامل دوزخى شدن انسان است. چنانکه در سوره مدّثر نیز یکى از دلایل ورود به دوزخ، تکذیب قیامت بیان شده است. «ما سلککم فى سقر، قالوا لم نک من المصلّین... و کنّا نکذّب بیوم الدین»
بهشتیان محور طوافند و خادمان بهشتى با ظرفهاى بهشتى دور آنان مى گردند؛
«یطوف علیهم ولدان مخلّدون» نوجوانانى جاودان (در شکوه و طراوت) پیوسته گرداگرد آنان مى چرخند.
«یطاف علیهم بصحاف من ذهب و اکواب» ظرفهاى غذا و جام هاى طلایى (نوشیدنىهاى پاکیزه) گرداگرد آنان گردانده مى شود.
«یطاف علیهم بکأس من معین» قدحهاى لبریز گرداگردشان چرخانده مى شود.
«یطاف علیهم بآنیة من فضّة و أکواب کانت قواریرا» ظرفهاى سیمین و قدحهاى بلورین دور آنان چرخانده مى شود.
ولى دوزخیان باید ذلیلانه دور دوزخ و آب سوزان بگردند. «یطوفون بینها و بین حمیم آن»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
پیام ها
1- مجرمان جزاى آنچه را پیوسته انکار مى کنند، خواهند دید. «هذه جهنّم»
2- جرم و گناه، زمینه تکذیب قیامت است. «یکذّب بها المجرمون»
3- دوزخیان از (شدت ترس و وحشت و عطش و پیداکردن راه گریز) به دور عذاب مى گردند. «یطوفون بینها و بین حمیم آن»
4- عدل الهى و کیفر دادن مجرم از نعمتهاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّکما تکذّبان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است