- 2083
- 1000
- 1000
- 1000
اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش نهم) - توحید و رستگاری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش نهم) - توحید و رستگاری
«لااله الا الله» شعار توحید بوده و انسان در هر زمان و مکانی قادر است که این ذکر را به زبان بیاورد به شکلی که حتی کسی متوجه آن نشود. نتیجه ی ایمان به این کلمه، رسیدن به رستگاری بوده و انسان را به عبودیت واقعی می رساند. فلاح به معنای کشاورز نیز از همین کلمه گرفته شده و انسان باید مانند یک کشاورز، ریشه های فکری اش را در راه رسیدن به خالق پرورش دهد. کشاورزان همه ی موانع برای رشد گیاه را دفع می کنند و انسان نیز باید چنین کند تا به توحید برسد.
به تعبیر دیگر توحید کنار زدن موانع است. کسانی که به دنبال هوا و هوس باشند نخواهند توانست که به یک موحد واقعی بدل شوند. هرگاه همه ی تعلقات کنار زده شدند آنگاه توحید خود را نشان خواهد داد. گاه انسان ها دوست دارند مورد ستایش قرار گیرند و دین در این رابطه به انسان هشدار می دهد که هر گاه خواستی ستایش بشوی به چیزی که از آن تو نیست، تو در معرض خطر هستی و باید مراقبت کنی.
در قرآن دو گناه ذکر شده که اگر به انجام آن علاقه نشان بدهی گناه تو افزون خواهد شد.
1. میل به ستایش شدن
2. میل به ریخته شدن آبروی انسان مؤمن، حتی اگر از زبان تو نباشد.
در بیان توحید هر چیز در سر جای خودش قرار دارد. برای مثال هیچ گاه نمی توان در تعریف و تمجید از یک عالم دین، او را در کنار امام زمان (عج) قرار داد. توحید باید ملموس باشد تا درک آن راحت تر انجام شود.
«لااله الا الله» شعار توحید بوده و انسان در هر زمان و مکانی قادر است که این ذکر را به زبان بیاورد به شکلی که حتی کسی متوجه آن نشود. نتیجه ی ایمان به این کلمه، رسیدن به رستگاری بوده و انسان را به عبودیت واقعی می رساند. فلاح به معنای کشاورز نیز از همین کلمه گرفته شده و انسان باید مانند یک کشاورز، ریشه های فکری اش را در راه رسیدن به خالق پرورش دهد. کشاورزان همه ی موانع برای رشد گیاه را دفع می کنند و انسان نیز باید چنین کند تا به توحید برسد.
به تعبیر دیگر توحید کنار زدن موانع است. کسانی که به دنبال هوا و هوس باشند نخواهند توانست که به یک موحد واقعی بدل شوند. هرگاه همه ی تعلقات کنار زده شدند آنگاه توحید خود را نشان خواهد داد. گاه انسان ها دوست دارند مورد ستایش قرار گیرند و دین در این رابطه به انسان هشدار می دهد که هر گاه خواستی ستایش بشوی به چیزی که از آن تو نیست، تو در معرض خطر هستی و باید مراقبت کنی.
در قرآن دو گناه ذکر شده که اگر به انجام آن علاقه نشان بدهی گناه تو افزون خواهد شد.
1. میل به ستایش شدن
2. میل به ریخته شدن آبروی انسان مؤمن، حتی اگر از زبان تو نباشد.
در بیان توحید هر چیز در سر جای خودش قرار دارد. برای مثال هیچ گاه نمی توان در تعریف و تمجید از یک عالم دین، او را در کنار امام زمان (عج) قرار داد. توحید باید ملموس باشد تا درک آن راحت تر انجام شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است