- 2332
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 20 سوره فتح
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فتح - آیه 20
وَعَدَکُمُ اللَّهُ مَغَانِمَ کَثِیرَةً تَأْخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَکُمْ هَذِهِ وَکَفَّ أَیْدِىَ النَّاسِ عَنکُمْ وَلِتَکُونَ آیَةً لِّلْمُؤْمِنِینَ وَیَهْدِیَکُمْ صِرَاطاً مُّسْتَقِیماً
ترجمه
خداوند، غنیمتهاى بسیارى به شما وعده داده است که آنها را خواهید گرفت، پس این (غنایم خیبر) را زودتر براى شما فراهم ساخت و دست مردم را از (تعرّض بر) شما بازداشت، تا براى مؤمنان نشانه (و عبرتى) باشد و شما را به راهى راست، هدایت کند.
در دو آیه قبل، به کسانى که با پیامبر بیعت کردند، وعده «فتح قریب» داد که به گفته برخى مفسّران، همچون طبرى، شیخ طوسى، زمخشرى، مراغى و طبرسى، مراد فتح خیبر است.
قلعه خیبر در حدود دویست کیلومترى مدینه بود با حصارهاى بلند و حدود ده هزار نفر یهودى در آن زندگى مىکردند و اطرافش کشاورزى داشتند. این قلعهى بسیار محکم، در سنگین و عجیبى داشت که چهل نفر آن را حرکت مىدادند.
از آنجایى که خیبر پایگاه دشمنان و لانه جاسوسى مخالفان اسلام شده بود، یک ماه پس از صلح حدیبیّه، مسلمانان به سراغ آنجا رفتند. ابتدا فرماندهى مسلمانان را کسانى به عهده داشتند که نتواستند کارى را از پیش ببرند، تا آنکه پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمود: فردا پرچم را به دست کسى خواهم داد که خدا و رسولش از او راضى هستند و او را دوست دارند و روز بعد پرچم را به دست امام علىعلیه السلام داد.
راهیابى به صراط مستقیم، بزرگترین نعمت و تفضل الهى است و خداوند همواره انسان را به آن سفارش کرده است و تمام مسلمانان و مؤمنان نیز باید در شبانه روز در حال نماز و مناجات از خداوند هدایت به آن راه را در خواست کنند. با اینکه خداوند به پیامبر اسلام مى فرماید: «انّک لمن المرسلین، على صراط مستقیم» تو از پیامبران و در راه مستقیم مى باشى؛ باز هم آن حضرت، مأمور است که در نمازهاى خود از خداوند هدایت به راه مستقیم را بخواهد و بگوید: «اهدنا الصّراط المستقیم»
با توجّه به اینکه نمازهاى نافله نیز بر پیامبر واجب بود و از 51 رکعت نماز واجب و مستحب، در 44 رکعت آن باید سوره حمد تلاوت و این درخواست مطرح شود، آنهم از جانب رسول خدایى که راه و عمل او از طرف خدا بیمه و تأمین شده، نشان دهنده خطر انحراف و لغزش در همه حالات انسان است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
پیام ها
1- در جنگ و جهاد، کسب غنیمت از دشمن، امرى مجاز و از وعده هاى الهى است. «وعدکم اللّه مغانم کثیرة»
2- گسترش و توسعه اقتصادى مسلمانان، نعمت و موهبتى الهى است و سبب ایجاد انگیزه مى شود. «وعدکم اللّه مغانم کثیرة»
3- آنچه مسلمانان در امثال خیبر، به عنوان غنایم به دست مى آوردند، تمام وعده هاى الهى نیست. «فعجّل لکم هذه»
4- عجله، در بعضى جاها پسندیده است. «فعجّل لکم هذه»
5 - غنایم، آنگاه گواراست که همراه با امنیّت باشد. «کفّ ایدى النّاس عنکم»
6- دست کشیدن دشمن از شما، یک نعمت الهى است. «کفّ ایدى النّاس عنکم»
7- حوادث و برخوردها را تلخ نپندارید، بلکه هر یک در جاى خود نشانه قدرتنمایى خداوند است. «لتکون آیة للمؤمنین»
8 - غنیمت، امنیّت و هدایت، پاداش مؤمنان است. «مغانم... کف ایدى... یهدیکم»
9- مال و ثروت، لغزشگاهى خطرناک است و لطف الهى زمانى است که ثروت همراه با هدایت باشد. «مغانم کثیرة... یهدیکم»
10- درخواست هدایت به راه مستقیم، همواره لازم است، حتّى بعد از بیعت با رسول خدا و پیروزى و کسب غنایم و رضاى خداوند. «و یهدیکم صراطا مستقیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَعَدَکُمُ اللَّهُ مَغَانِمَ کَثِیرَةً تَأْخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَکُمْ هَذِهِ وَکَفَّ أَیْدِىَ النَّاسِ عَنکُمْ وَلِتَکُونَ آیَةً لِّلْمُؤْمِنِینَ وَیَهْدِیَکُمْ صِرَاطاً مُّسْتَقِیماً
ترجمه
خداوند، غنیمتهاى بسیارى به شما وعده داده است که آنها را خواهید گرفت، پس این (غنایم خیبر) را زودتر براى شما فراهم ساخت و دست مردم را از (تعرّض بر) شما بازداشت، تا براى مؤمنان نشانه (و عبرتى) باشد و شما را به راهى راست، هدایت کند.
در دو آیه قبل، به کسانى که با پیامبر بیعت کردند، وعده «فتح قریب» داد که به گفته برخى مفسّران، همچون طبرى، شیخ طوسى، زمخشرى، مراغى و طبرسى، مراد فتح خیبر است.
قلعه خیبر در حدود دویست کیلومترى مدینه بود با حصارهاى بلند و حدود ده هزار نفر یهودى در آن زندگى مىکردند و اطرافش کشاورزى داشتند. این قلعهى بسیار محکم، در سنگین و عجیبى داشت که چهل نفر آن را حرکت مىدادند.
از آنجایى که خیبر پایگاه دشمنان و لانه جاسوسى مخالفان اسلام شده بود، یک ماه پس از صلح حدیبیّه، مسلمانان به سراغ آنجا رفتند. ابتدا فرماندهى مسلمانان را کسانى به عهده داشتند که نتواستند کارى را از پیش ببرند، تا آنکه پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمود: فردا پرچم را به دست کسى خواهم داد که خدا و رسولش از او راضى هستند و او را دوست دارند و روز بعد پرچم را به دست امام علىعلیه السلام داد.
راهیابى به صراط مستقیم، بزرگترین نعمت و تفضل الهى است و خداوند همواره انسان را به آن سفارش کرده است و تمام مسلمانان و مؤمنان نیز باید در شبانه روز در حال نماز و مناجات از خداوند هدایت به آن راه را در خواست کنند. با اینکه خداوند به پیامبر اسلام مى فرماید: «انّک لمن المرسلین، على صراط مستقیم» تو از پیامبران و در راه مستقیم مى باشى؛ باز هم آن حضرت، مأمور است که در نمازهاى خود از خداوند هدایت به راه مستقیم را بخواهد و بگوید: «اهدنا الصّراط المستقیم»
با توجّه به اینکه نمازهاى نافله نیز بر پیامبر واجب بود و از 51 رکعت نماز واجب و مستحب، در 44 رکعت آن باید سوره حمد تلاوت و این درخواست مطرح شود، آنهم از جانب رسول خدایى که راه و عمل او از طرف خدا بیمه و تأمین شده، نشان دهنده خطر انحراف و لغزش در همه حالات انسان است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
پیام ها
1- در جنگ و جهاد، کسب غنیمت از دشمن، امرى مجاز و از وعده هاى الهى است. «وعدکم اللّه مغانم کثیرة»
2- گسترش و توسعه اقتصادى مسلمانان، نعمت و موهبتى الهى است و سبب ایجاد انگیزه مى شود. «وعدکم اللّه مغانم کثیرة»
3- آنچه مسلمانان در امثال خیبر، به عنوان غنایم به دست مى آوردند، تمام وعده هاى الهى نیست. «فعجّل لکم هذه»
4- عجله، در بعضى جاها پسندیده است. «فعجّل لکم هذه»
5 - غنایم، آنگاه گواراست که همراه با امنیّت باشد. «کفّ ایدى النّاس عنکم»
6- دست کشیدن دشمن از شما، یک نعمت الهى است. «کفّ ایدى النّاس عنکم»
7- حوادث و برخوردها را تلخ نپندارید، بلکه هر یک در جاى خود نشانه قدرتنمایى خداوند است. «لتکون آیة للمؤمنین»
8 - غنیمت، امنیّت و هدایت، پاداش مؤمنان است. «مغانم... کف ایدى... یهدیکم»
9- مال و ثروت، لغزشگاهى خطرناک است و لطف الهى زمانى است که ثروت همراه با هدایت باشد. «مغانم کثیرة... یهدیکم»
10- درخواست هدایت به راه مستقیم، همواره لازم است، حتّى بعد از بیعت با رسول خدا و پیروزى و کسب غنایم و رضاى خداوند. «و یهدیکم صراطا مستقیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است