- 2784
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف - آیه 21
وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
ترجمه
و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را یاد کن، آنگاه که قومش را در منطقه احقاف هشدار داد. در حالى که پیش از او و پس از او هشدار دهندگانى آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستید که من از عذاب روز بزرگ بر شما مىترسم.
«احقاف» از «حقف» به معناى شن روان، نام منطقه اى شنزار و رملخیز در جنوب عربستان بین یمن، عمان و عدن است که محل سکونت قوم عاد بوده است.
تعبیر به برادر که در مورد پیامبرانى همچون صالح و شعیب و هود آمده است.حضرت هود «اخا عاد»، یا به خاطر وابستگى فامیلى این پیامبران با قوم خود بوده و یا به خاطر انگیزه و سوز برادرانه پیامبران براى هدایت مردم است.
در تفسیر نورالثقلین مىخوانیم: در زمان معتصم عباسى، براى دسترسى به آب، چاهى را در منطقه بطائنیه عراق حفر کردند. با آنکه چاه عمیقى کندند امّا به آب نرسید و آن را رها کردند. در زمان متوکل باز به حفر چاه پرداختند تا به تخته سنگى سخت رسیدند. هنگامى که آن را شکستند، ناگهان باد سردى وزید و عده اى را هلاک کرد. این حادثه عجیب را از امام هادىعلیه السلام سؤال کردند، آن حضرت فرمود: آنجا سرزمین احقاف و قوم مشرک هود بوده که با وزیدن باد سردى به هلاکت رسیدند.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ گذشتگان و یادآورى حوادث مهم تاریخى، مایه درس و عبرت است. «واذکر...»
2- انبیا با مردم برخورد برادرانه داشتند. «اخا عاد»
3- در بیان تاریخ، مقدّمات بیهوده را حذف و راز و رمز حرکتها و رشدها و سقوط ها را مطرح کنیم. «و اذکر... اذ انذر...»
4- شیوه انبیا در برابر منحرفان، هشدار است. «اذ انذر»
5 - اولین مخاطب انبیا، اطرافیان و قوم خودشان بودند. «قومه»
6- شرایط سخت جغرافیایى و محیطى، مانع کار انبیا نبوده است. «بالاحقاف»
7- از سنّتهاى خداوند، فرستادن پیامبران متعدّد بوده است. «خلت النذر من بین یدیه و من خلفه»
8 - سرلوحه کار انبیا، دعوت به یکتاپرستى است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
9- بهترین راه دعوت، تذکر به پیامد اعمال و آینده نگرى است. «انى اخاف علیکم عذاب یوم عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاذْکُرْ أَخَا عَادٍ إِذْ أَنذَرَ قَوْمَهُ بِالْأَحْقَافِ وَقَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ
ترجمه
و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را یاد کن، آنگاه که قومش را در منطقه احقاف هشدار داد. در حالى که پیش از او و پس از او هشدار دهندگانى آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستید که من از عذاب روز بزرگ بر شما مىترسم.
«احقاف» از «حقف» به معناى شن روان، نام منطقه اى شنزار و رملخیز در جنوب عربستان بین یمن، عمان و عدن است که محل سکونت قوم عاد بوده است.
تعبیر به برادر که در مورد پیامبرانى همچون صالح و شعیب و هود آمده است.حضرت هود «اخا عاد»، یا به خاطر وابستگى فامیلى این پیامبران با قوم خود بوده و یا به خاطر انگیزه و سوز برادرانه پیامبران براى هدایت مردم است.
در تفسیر نورالثقلین مىخوانیم: در زمان معتصم عباسى، براى دسترسى به آب، چاهى را در منطقه بطائنیه عراق حفر کردند. با آنکه چاه عمیقى کندند امّا به آب نرسید و آن را رها کردند. در زمان متوکل باز به حفر چاه پرداختند تا به تخته سنگى سخت رسیدند. هنگامى که آن را شکستند، ناگهان باد سردى وزید و عده اى را هلاک کرد. این حادثه عجیب را از امام هادىعلیه السلام سؤال کردند، آن حضرت فرمود: آنجا سرزمین احقاف و قوم مشرک هود بوده که با وزیدن باد سردى به هلاکت رسیدند.
پیام ها
1- آشنایى با تاریخ گذشتگان و یادآورى حوادث مهم تاریخى، مایه درس و عبرت است. «واذکر...»
2- انبیا با مردم برخورد برادرانه داشتند. «اخا عاد»
3- در بیان تاریخ، مقدّمات بیهوده را حذف و راز و رمز حرکتها و رشدها و سقوط ها را مطرح کنیم. «و اذکر... اذ انذر...»
4- شیوه انبیا در برابر منحرفان، هشدار است. «اذ انذر»
5 - اولین مخاطب انبیا، اطرافیان و قوم خودشان بودند. «قومه»
6- شرایط سخت جغرافیایى و محیطى، مانع کار انبیا نبوده است. «بالاحقاف»
7- از سنّتهاى خداوند، فرستادن پیامبران متعدّد بوده است. «خلت النذر من بین یدیه و من خلفه»
8 - سرلوحه کار انبیا، دعوت به یکتاپرستى است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
9- بهترین راه دعوت، تذکر به پیامد اعمال و آینده نگرى است. «انى اخاف علیکم عذاب یوم عظیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است