- 2198
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 10 سوره احقاف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره احقاف - آیه 10
قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِن کَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَکَفَرْتُم بِهِ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّن بَنِى إِسْرَا ءِیلَ عَلَى مِثْلِهِ فَآمَنَ وَاسْتَکْبَرْتُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ
ترجمه
بگو: اگر (این قرآن) از نزد خدا باشد و شما به آن کفر ورزید، در حالى که گواهى از بنى اسرائیل، بر همانند آن (یعنى تورات) گواهى داده و ایمان آورده، ولى شما (همچنان) تکبّر ورزیده اید، آیا (عاقبت کار را) دیده اید؟ همانا خداوند قوم ستمگر را هدایت نمى کند.
غرورزدایى در بسیارى از موارد، لازم است. چنانکه قرآن در جایى خطاب به مؤمنان مىفرماید: هر کس از شما از دین خود برگردد، خداوند دیگرانى را که از شما بهترند خواهد آورد. «یا أیّها الّذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتى اللّه بقوم یحبّهم و یحبّونه» و در جاى دیگر خطاب به زنان پیامبر مى فرماید: بهانه گیرى نکنید، اگر پیامبر شما را طلاق دهد، بهتر از شما نصیب او مى شود. «عسى ربّه اِن طلّقکنّ أن یُبدله أزواجاً خیراً منکنّ»
در این آیه نیز خطاب به مشرکان مکّه مى فرماید: پیش از شما، بنى اسرائیل بر حقانیّت تورات گواهى دادند و به آن ایمان آورده اند، اگر شما کفر ورزید و از پذیرش آن سر باز زنید، به قرآن ضربه اى نمى خورد، شما به فکر عاقبت کار خودتان باشید.
اکثر مفسّران گفته اند که مراد از «شاهد» در «شهد شاهد»، دانشمند معروف یهود، عبداللّه بن سلام مىباشد که در جمع یهودیان به حقانیّت اسلام و پیامبر اسلام شهادت داد.
پیام ها
1- انسان باید گاهى در روش و موضع گیرى هاى خود اندیشه کند، اگر مغرورانه نداى حقّى را نپذیرفته است، براى استکبار خود چه پاسخى خواهد داشت. «أرأیتم»
2- در گفتگو با مخالفان، بر عقاید خود تعصّب نشان ندهید تا زمینه براى بحثِ آزاد فراهم شود. با آنکه پیامبر یقین دارد که قرآن از سوى خداست، باز هم مى فرماید: «ان کان من عند اللّه»
3- از افرادى که در محیط انحرافى، خطشکن هستند، تجلیل کنیم. «و شهد شاهد»
4- ریشه کفر، استکبار است. «آمن و استکبرتم» (بجاى «کفرتم» مىفرماید: «استکبرتم»)
5 - ایجاد رقابت سالم میان افراد و گروهها در جهت رشد، یک ارزش است. «فآمن و استکبرتم» (آنان ایمان آوردند، شما تکبّر ورزیدید)
6- استکبار در برابر وحى و قرآن، ظلم است. «استکبرتم... القوم الظالمین»
7- ظلم، مانع بصیرت و سبب محروم شدن از الطاف الهى است. «انّ اللّه لا یهدى القوم الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِن کَانَ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَکَفَرْتُم بِهِ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّن بَنِى إِسْرَا ءِیلَ عَلَى مِثْلِهِ فَآمَنَ وَاسْتَکْبَرْتُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ
ترجمه
بگو: اگر (این قرآن) از نزد خدا باشد و شما به آن کفر ورزید، در حالى که گواهى از بنى اسرائیل، بر همانند آن (یعنى تورات) گواهى داده و ایمان آورده، ولى شما (همچنان) تکبّر ورزیده اید، آیا (عاقبت کار را) دیده اید؟ همانا خداوند قوم ستمگر را هدایت نمى کند.
غرورزدایى در بسیارى از موارد، لازم است. چنانکه قرآن در جایى خطاب به مؤمنان مىفرماید: هر کس از شما از دین خود برگردد، خداوند دیگرانى را که از شما بهترند خواهد آورد. «یا أیّها الّذین آمنوا من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتى اللّه بقوم یحبّهم و یحبّونه» و در جاى دیگر خطاب به زنان پیامبر مى فرماید: بهانه گیرى نکنید، اگر پیامبر شما را طلاق دهد، بهتر از شما نصیب او مى شود. «عسى ربّه اِن طلّقکنّ أن یُبدله أزواجاً خیراً منکنّ»
در این آیه نیز خطاب به مشرکان مکّه مى فرماید: پیش از شما، بنى اسرائیل بر حقانیّت تورات گواهى دادند و به آن ایمان آورده اند، اگر شما کفر ورزید و از پذیرش آن سر باز زنید، به قرآن ضربه اى نمى خورد، شما به فکر عاقبت کار خودتان باشید.
اکثر مفسّران گفته اند که مراد از «شاهد» در «شهد شاهد»، دانشمند معروف یهود، عبداللّه بن سلام مىباشد که در جمع یهودیان به حقانیّت اسلام و پیامبر اسلام شهادت داد.
پیام ها
1- انسان باید گاهى در روش و موضع گیرى هاى خود اندیشه کند، اگر مغرورانه نداى حقّى را نپذیرفته است، براى استکبار خود چه پاسخى خواهد داشت. «أرأیتم»
2- در گفتگو با مخالفان، بر عقاید خود تعصّب نشان ندهید تا زمینه براى بحثِ آزاد فراهم شود. با آنکه پیامبر یقین دارد که قرآن از سوى خداست، باز هم مى فرماید: «ان کان من عند اللّه»
3- از افرادى که در محیط انحرافى، خطشکن هستند، تجلیل کنیم. «و شهد شاهد»
4- ریشه کفر، استکبار است. «آمن و استکبرتم» (بجاى «کفرتم» مىفرماید: «استکبرتم»)
5 - ایجاد رقابت سالم میان افراد و گروهها در جهت رشد، یک ارزش است. «فآمن و استکبرتم» (آنان ایمان آوردند، شما تکبّر ورزیدید)
6- استکبار در برابر وحى و قرآن، ظلم است. «استکبرتم... القوم الظالمین»
7- ظلم، مانع بصیرت و سبب محروم شدن از الطاف الهى است. «انّ اللّه لا یهدى القوم الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است