- 27
- 1000
- 1000
- 1000
ما و حضرت ولی عصر(عج)، 3
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «ما و حضرت ولی عصر(عج)»، جلسه سوم: چه کسی منتظر است؟، سال 1404
از ختم نبوت به این بحث مربوط است، تا مباحث توحیدی به این بحث مربوط است، تا تکلیف ما در معنای امامت بین شیعیان به این بحث اختصاص دارد، درواقع این بحث یک بحث اصیل اعتقادی از جهت فکری است.
این بحث از جهت تربیتی، یکی از مهمترین موضوعات تربیتی جامعهی شیعه… اگر جامعهی شیعه چهار رکن مهم تربیت داشته باشد که مثلاً تولی و تبری و تقیه و انتظار است، یکی از چهار رکن تربیت جامعه ی شیعه، مسئله ی مهدویت و انتظار است. از جهت روحی و روانی، وجود پشت گرمی، منجی، غوث، غیاث، فریادرس، و جهات روانی هم مهم است. این بحث جهات گستردهای دارد، حساس هم هست.
جامعه ی ما نسبت به موضوع مهدویت، در خیلی از اوقات و در خیلی از جاها، انحراف فکری دارد. مسئله هم حساس است.
در ذهن ما مشهور است که انتظار یک فاجعه ای از اشتباهات ما یا دیگران است، در حالی که این موضوع به این اطلاق درست نیست. این یکی از دهها موضوع است.
عرض کردیم که جمله ی خواجه طوسی رضوان الله تعالی علیه که خیلی برای تشیع زحمت کشیده است، از بس قدر بوده است، اصل درنظر گرفته اند و جوانب دیگر را درنظر نگرفته اند، که «وُجُودُهُ لُطفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطفٌ آخَر»، که وارد معنی این موضوع نمیشوم، «وَ عَدَمُهُ مِنّا»، این جمله که «وَ عَدَمُهُ مِنّا»، به نظر بنده اصلاً نگاه ما را به مسئله ی مهدویت کج کرده است.
این بُعد که نبودِ فعلیِ امام زمان ارواحنا فداه گیرِ ماست، مقداری ما را دچار کج فهمی کرده است، در حالی که این یکی از دهها بُعد است و همه ی بحث نیست.
از ختم نبوت به این بحث مربوط است، تا مباحث توحیدی به این بحث مربوط است، تا تکلیف ما در معنای امامت بین شیعیان به این بحث اختصاص دارد، درواقع این بحث یک بحث اصیل اعتقادی از جهت فکری است.
این بحث از جهت تربیتی، یکی از مهمترین موضوعات تربیتی جامعهی شیعه… اگر جامعهی شیعه چهار رکن مهم تربیت داشته باشد که مثلاً تولی و تبری و تقیه و انتظار است، یکی از چهار رکن تربیت جامعه ی شیعه، مسئله ی مهدویت و انتظار است. از جهت روحی و روانی، وجود پشت گرمی، منجی، غوث، غیاث، فریادرس، و جهات روانی هم مهم است. این بحث جهات گستردهای دارد، حساس هم هست.
جامعه ی ما نسبت به موضوع مهدویت، در خیلی از اوقات و در خیلی از جاها، انحراف فکری دارد. مسئله هم حساس است.
در ذهن ما مشهور است که انتظار یک فاجعه ای از اشتباهات ما یا دیگران است، در حالی که این موضوع به این اطلاق درست نیست. این یکی از دهها موضوع است.
عرض کردیم که جمله ی خواجه طوسی رضوان الله تعالی علیه که خیلی برای تشیع زحمت کشیده است، از بس قدر بوده است، اصل درنظر گرفته اند و جوانب دیگر را درنظر نگرفته اند، که «وُجُودُهُ لُطفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطفٌ آخَر»، که وارد معنی این موضوع نمیشوم، «وَ عَدَمُهُ مِنّا»، این جمله که «وَ عَدَمُهُ مِنّا»، به نظر بنده اصلاً نگاه ما را به مسئله ی مهدویت کج کرده است.
این بُعد که نبودِ فعلیِ امام زمان ارواحنا فداه گیرِ ماست، مقداری ما را دچار کج فهمی کرده است، در حالی که این یکی از دهها بُعد است و همه ی بحث نیست.


تاکنون نظری ثبت نشده است