- 289
- 1000
- 1000
- 1000
در باب ازدواج، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «در باب ازدواج»، جلسه سوم: غیرت یا تعصب، سال 1403
در دوران جاهلیت غیرت کممعنا بود، اساساً تدیّن غیرت میآورد، وگرنه تعصب است. در تعصب دیگر طرف به این موضوع کاری ندارد که این شخص شوهر دختر اوست یا خواستگار اوست یا نسبت به دختر او چشمچران است. کسی که تعصب دارد همه را یکطور میزند، ولی کسی که غیرت دارد اینطور نیست، میگوید حلالی داریم و حرامی، خطوط قرمزی داریم و شرایطی غیر از این، نسبت به آن چیزی که خدای متعال منع کرده است غیرت دارد نه نسبت آن چیزی که خدای متعال منع نفرموده است.
اگر دین باشد، اگر درواقع اصل غیرت روی توحید باشد، آنوقت انسان روی تمام آنچه که خدای متعال امر فرموده است غیرت پیدا میکند.
یعنی یک مؤمن نمیتواند تحمّل کند که هیچیک از اوامر الهی زیر پا برود، نه فقط نسبت به ناموس. اینطور نیست که آدمی لاابالی باشد و نسبت به ناموس غیرت داشته باشد، کسی که غیرتی است، نسبت به همهی دین غیرت دارد، یا بگو نسبت به همهی حقیقت غیرت دارد، به همهی آنچه که متعلق به خدای متعال است غیرت دارد، نسبت به انبیاء علیهم السلام هم غیرت دارد، اگر جایی ببیند خدای نکرده به حضرت یوسف علی نبیّنا و آله و علیه السلام جسارت میکنند هم نمیتواند تحمّل کند، یعنی اینطور نیست که فقط نسبت به ناموس خود غیرت داشته باشد.
غیرت، آن چیزی که در دین مدح شده است، یعنی ما غیر از خدا را ترجیح ندهیم، امر خدا را زیرپا نگذاریم، حریم ناموس مسلمان هم جزو همانهاست و یک چیز مستقلی نیست.
همانطور که نسبت به ولیّ خدا غیرت دارد، نسبت به زن مسلمان هم غیرت دارد، هر دو از این جهت که در اوامر الهی به اینها اهتمامی هست، و چون خدای متعال را حکیم و علیم و قدیر و رئوف و شکور و خیرمحض میداند، هر چیزی که خدای متعال بر آن تأکید کرده باشد، این شخص بر آن پافشاری میکند و برای او مهم است.
لذا مؤمن به همهی دستورات خدا اهتمام دارد.
در دوران جاهلیت غیرت کممعنا بود، اساساً تدیّن غیرت میآورد، وگرنه تعصب است. در تعصب دیگر طرف به این موضوع کاری ندارد که این شخص شوهر دختر اوست یا خواستگار اوست یا نسبت به دختر او چشمچران است. کسی که تعصب دارد همه را یکطور میزند، ولی کسی که غیرت دارد اینطور نیست، میگوید حلالی داریم و حرامی، خطوط قرمزی داریم و شرایطی غیر از این، نسبت به آن چیزی که خدای متعال منع کرده است غیرت دارد نه نسبت آن چیزی که خدای متعال منع نفرموده است.
اگر دین باشد، اگر درواقع اصل غیرت روی توحید باشد، آنوقت انسان روی تمام آنچه که خدای متعال امر فرموده است غیرت پیدا میکند.
یعنی یک مؤمن نمیتواند تحمّل کند که هیچیک از اوامر الهی زیر پا برود، نه فقط نسبت به ناموس. اینطور نیست که آدمی لاابالی باشد و نسبت به ناموس غیرت داشته باشد، کسی که غیرتی است، نسبت به همهی دین غیرت دارد، یا بگو نسبت به همهی حقیقت غیرت دارد، به همهی آنچه که متعلق به خدای متعال است غیرت دارد، نسبت به انبیاء علیهم السلام هم غیرت دارد، اگر جایی ببیند خدای نکرده به حضرت یوسف علی نبیّنا و آله و علیه السلام جسارت میکنند هم نمیتواند تحمّل کند، یعنی اینطور نیست که فقط نسبت به ناموس خود غیرت داشته باشد.
غیرت، آن چیزی که در دین مدح شده است، یعنی ما غیر از خدا را ترجیح ندهیم، امر خدا را زیرپا نگذاریم، حریم ناموس مسلمان هم جزو همانهاست و یک چیز مستقلی نیست.
همانطور که نسبت به ولیّ خدا غیرت دارد، نسبت به زن مسلمان هم غیرت دارد، هر دو از این جهت که در اوامر الهی به اینها اهتمامی هست، و چون خدای متعال را حکیم و علیم و قدیر و رئوف و شکور و خیرمحض میداند، هر چیزی که خدای متعال بر آن تأکید کرده باشد، این شخص بر آن پافشاری میکند و برای او مهم است.
لذا مؤمن به همهی دستورات خدا اهتمام دارد.
تاکنون نظری ثبت نشده است