- 17
- 1000
- 1000
- 1000
ضرورت وجود مذهب، جلسه هشتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «ضرورت وجود مذهب»، جلسه هشتم: غربت دین، سال 1403
عنوان بحث «ضرورت وجود مذهب» است، یا اینکه وقتی شیعه هستیم، از جهت اعتقادی یعنی چه هستیم؟
عدهای بدنبال این هستند که بخاطر موضوعاتی، بخاطر حضور در جبههی حق… مثلاً میگویند اصل موضوع حضور در جبههی حق است و مابقی مسائل را رها کنید. ما هم مثال زدیم و عرض کردیم مثلاً پیمانِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای یاری کردن مظلومان و غریبها، با بعضی از مشرکان منصفی که به دنبال ظلم نبودند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم بعد از نبوّت خود به این پیمان افتخار میکرد؛ مسلماً این کار خیلی خوبی است، اما حضور آن بتپرست در جبههی حق، برای نجات خودش کافی نیست. این دو مقوله است، آن کار کارِ خوبی است، ولی لزوماً نجاتبخش نیست.
اینکه کسی در جبههی حقی قرار بگیرد، طبعاً در آن جبههی حق هم… جلسهی گذشته عرض کردیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قاعدتاً در آن پیمانی که داشتند، نفرمودند شما باید حتماً خداپرست شوید تا در پیمان ظلم نکردن با شما همراهی کنم؛ نه! هر کسی هستید، فعلاً ظلم نکنیم. این کار خوب است.
ان شاء الله هیچ بچهای در عالم گرسنه نباشد، بیایید یک کنوانسیون برای «منع گرسنگی کودکان» درست کنیم، این کار خوب است، در آن میان هم بحث دیگری نمیکنند، اما این موضوع برای اینکه این مسئله حق باشد کافی نیست، برای نجات کافی نیست. آن فقط در موضوع خودش کار خوبی است.
عرض کردیم برای رسیدن به حقیقت اسلام راهی لازم است، که آن راه معتبر باشد. بعداً عرض خواهیم کرد که این راه انحصار هم دارد، خود این راه موضوعیت دارد. بعد نمونه عرض کردیم.
الآن بیشتر به آن صدر اول کار داریم، گاهی هم به بعضی از رفتارهای خودمان حاشیه زدیم، اما اگر جلوتر برویم به خودمان هم خواهیم رسید، ولی ریشه آنجاست.
عنوان بحث «ضرورت وجود مذهب» است، یا اینکه وقتی شیعه هستیم، از جهت اعتقادی یعنی چه هستیم؟
عدهای بدنبال این هستند که بخاطر موضوعاتی، بخاطر حضور در جبههی حق… مثلاً میگویند اصل موضوع حضور در جبههی حق است و مابقی مسائل را رها کنید. ما هم مثال زدیم و عرض کردیم مثلاً پیمانِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای یاری کردن مظلومان و غریبها، با بعضی از مشرکان منصفی که به دنبال ظلم نبودند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم بعد از نبوّت خود به این پیمان افتخار میکرد؛ مسلماً این کار خیلی خوبی است، اما حضور آن بتپرست در جبههی حق، برای نجات خودش کافی نیست. این دو مقوله است، آن کار کارِ خوبی است، ولی لزوماً نجاتبخش نیست.
اینکه کسی در جبههی حقی قرار بگیرد، طبعاً در آن جبههی حق هم… جلسهی گذشته عرض کردیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قاعدتاً در آن پیمانی که داشتند، نفرمودند شما باید حتماً خداپرست شوید تا در پیمان ظلم نکردن با شما همراهی کنم؛ نه! هر کسی هستید، فعلاً ظلم نکنیم. این کار خوب است.
ان شاء الله هیچ بچهای در عالم گرسنه نباشد، بیایید یک کنوانسیون برای «منع گرسنگی کودکان» درست کنیم، این کار خوب است، در آن میان هم بحث دیگری نمیکنند، اما این موضوع برای اینکه این مسئله حق باشد کافی نیست، برای نجات کافی نیست. آن فقط در موضوع خودش کار خوبی است.
عرض کردیم برای رسیدن به حقیقت اسلام راهی لازم است، که آن راه معتبر باشد. بعداً عرض خواهیم کرد که این راه انحصار هم دارد، خود این راه موضوعیت دارد. بعد نمونه عرض کردیم.
الآن بیشتر به آن صدر اول کار داریم، گاهی هم به بعضی از رفتارهای خودمان حاشیه زدیم، اما اگر جلوتر برویم به خودمان هم خواهیم رسید، ولی ریشه آنجاست.
تاکنون نظری ثبت نشده است