- 3179
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 و 30 سوره محمد
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره محمد - آیه 29 و 30
أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ
وَلَوْ نَشَآءُ لَأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِیمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ
ترجمه
آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى (نفاق و کفر) است، پنداشته اند که خداوند هیچ وقت کینه ها و حسادتشان را آشکار نخواهد کرد؟
و اگر بخواهیم آنان را به تو مى نمایانیم، آنگاه ایشان را به سیمایشان مى شناسى و در شیوه و آهنگ کلامشان نیز آنان را خواهى شناخت و خداوند (ظاهر و باطن) کارهایتان را مى داند.
«ضَغن» به معناى کینه شدید است.
حضرت على مى فرماید: هر کس چیزى را به راز در دل نگه دارد، در لابلاى سخنان و در چهرهاش نمایان مى شود.
هنگامى که رسول خدا در غدیر خم، حضرت على را به جانشینى خود منصوب کرد، بعضى گفتند: محمّد در بالا بردن بازوى پسر عمویش (از تعصّب فامیلى و فامیل مدارى) کوتاهى نمى کند. آنگاه این آیات نازل شد.
پیام ها
1- سوء استفاده از ستّاریت خداوند عملى منافقانه و بیمار دلى است. «أم حسب»
2- رسوایى گنهکاران مخصوص قیامت نیست، بلکه در دنیا نیز امکان رسوائى هست. «ام... ان لن یخرج اللّه اضغانهم»
3- با افشاگرى، منافقان را رسوا و خواب خوش را از آنان بگیریم. «ولو نشاء لاریناکهم...»
4- حسادت و کینه، از عوامل بروز بیمارى نفاق و دورویى است. «فى قلوبهم مرض... أضغانهم»
5 - خلق و خوى درونى انسان، در قیافه و چهره تأثیر گذار است و سیماى انسان تا حدود زیادى بیانگر سیرت اوست. «فلعرفتهم بسیماهم»
6- نه فقط اصل سخن، بلکه لحن سخن نیز باید مؤدّبانه باشد. بىادبى منافقان در سخن گفتن، نفاق درونى آنان را آشکار مى سازد. «لتعرفنّهم فى لحن القول»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ
وَلَوْ نَشَآءُ لَأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِیمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ
ترجمه
آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى (نفاق و کفر) است، پنداشته اند که خداوند هیچ وقت کینه ها و حسادتشان را آشکار نخواهد کرد؟
و اگر بخواهیم آنان را به تو مى نمایانیم، آنگاه ایشان را به سیمایشان مى شناسى و در شیوه و آهنگ کلامشان نیز آنان را خواهى شناخت و خداوند (ظاهر و باطن) کارهایتان را مى داند.
«ضَغن» به معناى کینه شدید است.
حضرت على مى فرماید: هر کس چیزى را به راز در دل نگه دارد، در لابلاى سخنان و در چهرهاش نمایان مى شود.
هنگامى که رسول خدا در غدیر خم، حضرت على را به جانشینى خود منصوب کرد، بعضى گفتند: محمّد در بالا بردن بازوى پسر عمویش (از تعصّب فامیلى و فامیل مدارى) کوتاهى نمى کند. آنگاه این آیات نازل شد.
پیام ها
1- سوء استفاده از ستّاریت خداوند عملى منافقانه و بیمار دلى است. «أم حسب»
2- رسوایى گنهکاران مخصوص قیامت نیست، بلکه در دنیا نیز امکان رسوائى هست. «ام... ان لن یخرج اللّه اضغانهم»
3- با افشاگرى، منافقان را رسوا و خواب خوش را از آنان بگیریم. «ولو نشاء لاریناکهم...»
4- حسادت و کینه، از عوامل بروز بیمارى نفاق و دورویى است. «فى قلوبهم مرض... أضغانهم»
5 - خلق و خوى درونى انسان، در قیافه و چهره تأثیر گذار است و سیماى انسان تا حدود زیادى بیانگر سیرت اوست. «فلعرفتهم بسیماهم»
6- نه فقط اصل سخن، بلکه لحن سخن نیز باید مؤدّبانه باشد. بىادبى منافقان در سخن گفتن، نفاق درونى آنان را آشکار مى سازد. «لتعرفنّهم فى لحن القول»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است