display result search
منو
نور فاطمه سلام الله علیها، راهنمای انتظار

نور فاطمه سلام الله علیها، راهنمای انتظار

  • 1 تعداد قطعات
  • 33 دقیقه مدت قطعه
  • 7 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام مرتضی حائری با موضوع "نور فاطمه سلام الله علیها، راهنمای انتظار "، سال 1404


ائمه معصومین علیهم‌السلام فرموده‌اند: هر چه داریم، از مادرمان صدیقه طاهره داریم. در زیارت حضرت زهرا سلام‌الله علیها می‌خوانیم: وَ مِنْ نُورِکِ نُورُ الْأَئِمَّةِ. خدایا نور امامان را از نور فاطمه زهرا گرفته‌ای. حتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام که خود سرچشمه‌ی نور است، روزی سه بار از وجود فاطمه زهرا نور می‌گرفت. لذا وقتی کنار قبر پیامبر ایستاد و فرمود: السَلَامٌ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ، در فرازی جانسوز گفت: أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ؛ غمم جاودانه است. دیگر شب برای من روشن نیست و این آسمان نیلگون در نظرم زشت نموده شده است. این گویای آن است که آن کسی که از او نور می‌گرفت، صدیقه‌ی طاهره بود. خصوصاً وجود مقدس امام زمان علیه‌السلام پیوندی زیبا و ناگسستنی با مادر بزرگوارشان دارند. این پیوند در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم‌السلام به وضوح دیده می‌شود. به عنوان مثال: در سوره‌ی قدر: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: لَیْلَةُ الْقَدْرِ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللهُ. فاطمه زهرا سلام‌الله علیها لیلة‌القدر است و قدر، خداست. در پایان این سوره می‌فرماید: سَلَامٌ هِیَ حَتَّیٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ. این سلامتی و عافیت تا طلوع فجر که تعبیری از ظهور حضرت حجت است به برکت وجود فاطمه زهرا سلام‌الله علیها محقق می‌شود. در سوره‌ی بینه (آیه‌ی 5): وَ مَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَ یُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُوا الزَّکَاةَ وَ ذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ. امام باقر و امام صادق علیهماالسلام فرموده‌اند: مراد از دین القیمة یا دین امام قائم علیه‌السلام است، و یا خود حضرت زهرا سلام‌الله علیها که دین قیم و استوار، دین اوست. پس دینی که امام زمان می‌آورند، دین فاطمی است؛ دینی خالص، همراه با اقامه‌ی نماز و ایتاء زکات. در دعای ندبه که خود زیارتی خطاب به حضرت حجت است وقتی نام مبارک حضرت زهرا سلام‌الله علیها برده می‌شود، تحوّلی ایجاد می‌شود. ابتدا ما طالب امام هستیم و دنبال ایشان می‌گردیم؛ اما از آنجایی که می‌گوییم: عَجِّلْ فَرَجَ وَلِیِّکَ وَ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ و أَیْنَ ابْنُ فَاطِمَةَ، کم‌کم مخاطب ما خود حضرت می‌شوند. این نشان می‌دهد که اگر مشتاق دیدار امام زمان هستیم، باید به فاطمه زهرا سلام‌الله علیها متوسل شویم. بیان فضائل ایشان جاذبه‌ای ایجاد می‌کند که نظر امام زمان را به سوی ما جلب می‌نماید. امام زمان علیه‌السلام در توقیع شریف خود فرمودند: فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. برای من در دختر رسول الله الگو و اسوه‌ی نیکویی است. بزرگان تفسیر کرده‌اند که یعنی: من نیز مانند مادرم می‌توانستم با اشاره‌ای همه چیز را دگرگون کنم، اما همان‌گونه که او با بیان و استدلال مانند خطبه‌ی فدکیه راه را نشان داد و مجبور به اکراه نکرد، من نیز چنین خواهم کرد. برنامه‌ی اولیا همین است. آنان راه را نشان می‌دهند و ما باید با اختیار خود در مسیر حق گام برداریم. حضرت زهرا سلام‌الله علیها وارد میدان جهادی عظیمی شد. میدانی که در یک سوی آن نور الهی بود: اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ و در سوی دیگر، ظلمتِ کفر و نفاق: ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ. ایشان یک‌تنه در مقابل این موج عظیم ایستاد تا نور ولایت و امامت خاموش نشود. شجاعت، صبر، استقامت و خوف از خدا، او را به چنان قدرتی رسانده بود که از هیچ چیزی جز خدا نمی‌ترسید. امام زمان علیه‌السلام نیز در آستانه‌ی ظهور با دریایی از ظلمت‌ها مواجه است. از فرمایش ایشان لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فهمیده می‌شود که ایشان نیز با همان روحیه‌ی فاطمی به میدان می‌آیند. اگر ما می‌خواهیم منتظر واقعی و یار ایشان باشیم، باید رنگ و بوی فاطمی بگیریم. باید در پرتو محبت و تأسی به حضرت زهرا سلام‌الله علیها، خود را برای یاری حضرت حجت آماده کنیم. در این مجال، به مناسبت، یادی هم از بانوی وفا، حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها می‌کنیم. ایشان نیز اسوه‌ای از تأسی به فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بود. همان‌گونه که فاطمه زهرا همه‌ی هستی خود را فدای امام و ولایت کرد، فاطمه ام‌البنین نیز فرزندان رشید و جنگاوری تربیت کرد و همه را فدای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نمود. این الگویی است برای همه‌ی ما که باید فرزندانی تربیت کنیم که یاران راستین امام زمان عجل‌الله تعالی‌فرجه باشند. در پایان خطبه‌ی فدکیه، حضرت زهرا سلام‌الله علیها خطاب به دشمنان فرمود: فَاعْمَلُوا إِنَّا عَامِلُونَ وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ. ما نیز بیکار ننشسته‌ایم؛ ما منتظریم. انتظار فرج، به معنای دست روی دست گذاشتن نیست. بلکه به معنای عمل، جهاد، آماده‌سازی و تربیت نیرو برای ظهور آن آقاست. ما باید در عین انتظار، در میدان عمل و جهاد، به سبک فاطمی حاضر باشیم.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 33:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن