سخنرانی حجت الاسلام علی فتحی با موضوع «سبک زندگی اسلامی»، جلسه پنجم: اکسیر حیاتبخش استغفار، سال 1404
در مکتب دین، سخن نه تنها پلی برای ارتباط، که نیرویی برای عبور از موانع حیات است. از گنجینه کلام امام سجاد علیه السلام درمییابیم که: «القول الحسن یثری المال»؛ یعنی گفتار نیکو، آن هنگام که با زبان نرم و روی گشاده توأم شود، مال و ثروت آدمی را فزونی میبخشد.
این تأثیر، حتی به ساحت شفای تن نیز راه مییابد. آیتالله حسنزاده آملی اشاره داشتهاند که چاره بسیاری از آلام و بیماریها، تنها در دارو خلاصه نمیشود، بلکه تدبیر نفسانی طبیب حازق و روحانیت کلام او، راه علاج است. کلام، مرهمی است که اضطراب را از دل میزداید.
در باب آرامشِ جان، پژوهشگری هلندی پس از سه سال کاوش در لفظ جلاله «الله»، به شگفتی دریافت که تکرار این واژه، حتی در کافرانی که از معنای آن بیخبرند، موجب تنظیم ضربان قلب و زوال اضطراب میگردد. و این سرّی است که در کلام وحی نهفته است: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (همانا با یاد خدا دلها آرام میگیرد). از جمله نغمههای آسمانی که سکینه را نازل میکند، تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) است. پیغمبر اکرم (ص) این جملات را، که لفظ «الله اکبر» را در خود جای داده، در کوران مشکلات زندگی، آرامشبخشتر و یاریرسانتر از هر وسیله دیگری دانستند.
اکسیر حیاتبخش استغفار
در میان گوهرهای اذکار، استغفار (طلب آمرزش)، مقامی بس والا دارد. اهل بیت علیهم السلام آن را «افضلترین شیء» در میان دعاها برشمردهاند. استغفار، نه تنها ستون گناهان را فرو میریزد، بلکه موانعی را که به واسطه نافرمانیها بر سر راه الطاف الهی (همچون رحمت، هدایت، توفیق و کمک در کارها) بستهاند، مرتفع میسازد. اگر استغفار درست و با شرایطش به انجام رسد، باب برکات الهی را به روی انسان میگشاید.
آیتالله بهجت (ره) با تأکید فراوان فرمودند: «استغفار، استغفار، استغفار؛ اگر بدانید چه گنجهایی در آن نهفته است». مقام معظم رهبری نیز سفارش نمودهاند که حتی برای رفع مشکلات اجتماعی و گشودن گرههای بینالمللی نیز باید به استغفار متمسک شد.
آثار و شروط استغفار
قرآن مجید (در سوره نوح) وعده داده است که استغفار، ثمراتی عظیم به بار میآورد: فرود آمدن باران و برکات معنوی، افزایش مال و اعطای فرزند. همچنین، ملتی که استغفار پیشه کند، از عذابها و بلایا (مانند سیل، زلزله و کرونا) مصون میماند و یا آن بلاها برطرف میشوند.
لیکن، این اکسیر نیازمند شرایطی است:
1. هنگام ذکر، قصد گناه در دل نباشد و انسان عزم بر جبران ظلمهای گذشته نهد.
2. ذکر باید بر زبان جاری گردد و نه صرفاً در دل حبس شود، یا در حین غفلت (مانند رانندگی یا تماشای تلویزیون) تکرار گردد.
امام علی (ع) در نهجالبلاغه با بیانی شیوا، حیرت خویش را آشکار میسازد: «در شگفتم از کسی که ناامید است، در حالی که استغفار را در اختیار دارد». پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: خداوند همه گناهکاران را میبخشد، مگر کسی که نمیخواهد بخشیده شود؛ و آن کس که روزی هفتاد بار برای استغفار همت نمیگمارد، عملاً از بخشش روی گردانده است.
سید بن طاووس و آیتالله مکارم شیرازی، ذکر «استغفرالله و اتوب الیه» را، که فاقد لفظ «ربی» است، مجرب و صحیحالسند دانستهاند. گفته شده است که تکرار سی هزار بار این ذکر با توجه، میتواند در مدت دو روز، حاجت انسان را برآورده سازد.
در مکتب دین، سخن نه تنها پلی برای ارتباط، که نیرویی برای عبور از موانع حیات است. از گنجینه کلام امام سجاد علیه السلام درمییابیم که: «القول الحسن یثری المال»؛ یعنی گفتار نیکو، آن هنگام که با زبان نرم و روی گشاده توأم شود، مال و ثروت آدمی را فزونی میبخشد.
این تأثیر، حتی به ساحت شفای تن نیز راه مییابد. آیتالله حسنزاده آملی اشاره داشتهاند که چاره بسیاری از آلام و بیماریها، تنها در دارو خلاصه نمیشود، بلکه تدبیر نفسانی طبیب حازق و روحانیت کلام او، راه علاج است. کلام، مرهمی است که اضطراب را از دل میزداید.
در باب آرامشِ جان، پژوهشگری هلندی پس از سه سال کاوش در لفظ جلاله «الله»، به شگفتی دریافت که تکرار این واژه، حتی در کافرانی که از معنای آن بیخبرند، موجب تنظیم ضربان قلب و زوال اضطراب میگردد. و این سرّی است که در کلام وحی نهفته است: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» (همانا با یاد خدا دلها آرام میگیرد). از جمله نغمههای آسمانی که سکینه را نازل میکند، تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) است. پیغمبر اکرم (ص) این جملات را، که لفظ «الله اکبر» را در خود جای داده، در کوران مشکلات زندگی، آرامشبخشتر و یاریرسانتر از هر وسیله دیگری دانستند.
اکسیر حیاتبخش استغفار
در میان گوهرهای اذکار، استغفار (طلب آمرزش)، مقامی بس والا دارد. اهل بیت علیهم السلام آن را «افضلترین شیء» در میان دعاها برشمردهاند. استغفار، نه تنها ستون گناهان را فرو میریزد، بلکه موانعی را که به واسطه نافرمانیها بر سر راه الطاف الهی (همچون رحمت، هدایت، توفیق و کمک در کارها) بستهاند، مرتفع میسازد. اگر استغفار درست و با شرایطش به انجام رسد، باب برکات الهی را به روی انسان میگشاید.
آیتالله بهجت (ره) با تأکید فراوان فرمودند: «استغفار، استغفار، استغفار؛ اگر بدانید چه گنجهایی در آن نهفته است». مقام معظم رهبری نیز سفارش نمودهاند که حتی برای رفع مشکلات اجتماعی و گشودن گرههای بینالمللی نیز باید به استغفار متمسک شد.
آثار و شروط استغفار
قرآن مجید (در سوره نوح) وعده داده است که استغفار، ثمراتی عظیم به بار میآورد: فرود آمدن باران و برکات معنوی، افزایش مال و اعطای فرزند. همچنین، ملتی که استغفار پیشه کند، از عذابها و بلایا (مانند سیل، زلزله و کرونا) مصون میماند و یا آن بلاها برطرف میشوند.
لیکن، این اکسیر نیازمند شرایطی است:
1. هنگام ذکر، قصد گناه در دل نباشد و انسان عزم بر جبران ظلمهای گذشته نهد.
2. ذکر باید بر زبان جاری گردد و نه صرفاً در دل حبس شود، یا در حین غفلت (مانند رانندگی یا تماشای تلویزیون) تکرار گردد.
امام علی (ع) در نهجالبلاغه با بیانی شیوا، حیرت خویش را آشکار میسازد: «در شگفتم از کسی که ناامید است، در حالی که استغفار را در اختیار دارد». پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند: خداوند همه گناهکاران را میبخشد، مگر کسی که نمیخواهد بخشیده شود؛ و آن کس که روزی هفتاد بار برای استغفار همت نمیگمارد، عملاً از بخشش روی گردانده است.
سید بن طاووس و آیتالله مکارم شیرازی، ذکر «استغفرالله و اتوب الیه» را، که فاقد لفظ «ربی» است، مجرب و صحیحالسند دانستهاند. گفته شده است که تکرار سی هزار بار این ذکر با توجه، میتواند در مدت دو روز، حاجت انسان را برآورده سازد.


تاکنون نظری ثبت نشده است