"با عرض پوزش محتوای صوتی این پادکست تا نیمه آبان ماه 1404 در دسترس نمی باشد"
قسمت سوم از فصل اول روایت انسان؛ با کارشناسی حجت الاسلام محمدامین نخعی
«روایت انسان» روایت تقابل7500 ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنیاسرائیل؛ و از بنیاسرائیل تا بنیاسماعیل؛ و تا آخرالزمان.
فصل اول ؛ قسمت سوم:
- خلقت جسم آدم بر روی زمین و سیر روح او در عوالم بالا بود
- حقیقت تشکیل دهنده وجود آدم، روح اوست نه جسم
- نظرات مختلف عالمان و مفسران درباره بهشتی که آدم و حوا در ابتدا در آن سکونت داشته اند و پاسخ علامه طباطبایی به برخی از آنها
- خدا هم آدم و هم حوا را هر دو مورد خطاب قرار داده است که در بهشت ساکن شوید، به این درخت نزدیک نشوید و....
- حکماء درباره حقیقت آن درخت ممنوعه دو نظر مختلف داشته اند و علامه طباطبایی هم سکونت موقت آدم و حوا در آن بهشت برزخی را نوعی دوره آموزشی و مهیا شدن برای زندگی روی زمین دانسته چون اصلا آدم آفریده شده بود برای خلیفة اللهی بر زمین
- بلافاصله با دست زدن به درخت ممنوعه، هبوط آدم و حوا اتفاق افتاد و آدم بر روی کوه صفا و حوا بر روی کوه مروه در مکه بودند
- هبوط، مکانی نبود بلکه هبوط مکانتی و مقامی بود
- نزدیک شدن آدم به درخت ممنوعه طبق گفتار امام خمینی و برخی علمای دیگر، امری تکوینی بود نه اینکه معصیت برای او باشد چون هنوز شریعتی نیامده بود
- در قرآن ذکر شده که آدم و حوا به درگاه الهی رو آوردند و توبه کردند و کلمات به ایشان تلقی شد و سپس توبه ایشان پذیرفته شد اما منظور قرآن از توبه و کلمات و تلقی چیست؟
طبق روایات، جبرائیل از طرف خدا بر آدم نازل شد و حقیقت کلمات را که اسماء و نور مقدس پنج تن آل عبا (ع) بودند را به او آموزش داد و آدم با شنیدن روضه اباعبدالله(ع) گریست.
قسمت سوم از فصل اول روایت انسان؛ با کارشناسی حجت الاسلام محمدامین نخعی
«روایت انسان» روایت تقابل7500 ساله جریان حق و باطل برای جانشینی خدا بر زمین است: از عزازیل تا بنیاسرائیل؛ و از بنیاسرائیل تا بنیاسماعیل؛ و تا آخرالزمان.
فصل اول ؛ قسمت سوم:
- خلقت جسم آدم بر روی زمین و سیر روح او در عوالم بالا بود
- حقیقت تشکیل دهنده وجود آدم، روح اوست نه جسم
- نظرات مختلف عالمان و مفسران درباره بهشتی که آدم و حوا در ابتدا در آن سکونت داشته اند و پاسخ علامه طباطبایی به برخی از آنها
- خدا هم آدم و هم حوا را هر دو مورد خطاب قرار داده است که در بهشت ساکن شوید، به این درخت نزدیک نشوید و....
- حکماء درباره حقیقت آن درخت ممنوعه دو نظر مختلف داشته اند و علامه طباطبایی هم سکونت موقت آدم و حوا در آن بهشت برزخی را نوعی دوره آموزشی و مهیا شدن برای زندگی روی زمین دانسته چون اصلا آدم آفریده شده بود برای خلیفة اللهی بر زمین
- بلافاصله با دست زدن به درخت ممنوعه، هبوط آدم و حوا اتفاق افتاد و آدم بر روی کوه صفا و حوا بر روی کوه مروه در مکه بودند
- هبوط، مکانی نبود بلکه هبوط مکانتی و مقامی بود
- نزدیک شدن آدم به درخت ممنوعه طبق گفتار امام خمینی و برخی علمای دیگر، امری تکوینی بود نه اینکه معصیت برای او باشد چون هنوز شریعتی نیامده بود
- در قرآن ذکر شده که آدم و حوا به درگاه الهی رو آوردند و توبه کردند و کلمات به ایشان تلقی شد و سپس توبه ایشان پذیرفته شد اما منظور قرآن از توبه و کلمات و تلقی چیست؟
طبق روایات، جبرائیل از طرف خدا بر آدم نازل شد و حقیقت کلمات را که اسماء و نور مقدس پنج تن آل عبا (ع) بودند را به او آموزش داد و آدم با شنیدن روضه اباعبدالله(ع) گریست.
قطعات
-
عنوانزمانتعداد پخش


کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان