سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «بینش و بصیرت»، سال 1402
یکی از واژه هایی که در قرآن به کار رفته، واژه بصیرت است. نه بَصَر. جمع بصر می شود ابصار. اما جمع بصیرت می شود بصائر. ما در قرآن ابصار داریم، بصائر هم داریم.
قرآن در آیه 104 سوره انعام می فرماید «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ» آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، و من نگهبان شما نیستم.
بصر به چشم می گویند که در فارسی ما آن را به بینایی تعبیر می کنیم اما بصیرت به فهم می گویند که در فارسی از آن تعبیر به بینش می کنیم. بین بینایی و بینش فرق است. ممکن است خیلی ها بینا باشند اما دارای بینش نباشند. ممکن است خیلی ها هم بینش داشته باشند اما بینایی نداشته باشند. خیلی ها هم هر دو را دارند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از روزی که دعوت خود را شروع کرد با همین نگاه بینش و بصیرت آغاز کرد. در سوره یوسف صد آیه درباره داستان حضرت یوسف است. اما آن هفت هشت آیه پایانی این سوره به مانند یک پایان نامه و کتاب مهم است.
آیه 108 سوره یوسف این است:
قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ
بگو: طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم، و خدا را از شرک و شریک منزه دانم و هرگز به خدای یکتا شرک نیاورم.
یکی از واژه هایی که در قرآن به کار رفته، واژه بصیرت است. نه بَصَر. جمع بصر می شود ابصار. اما جمع بصیرت می شود بصائر. ما در قرآن ابصار داریم، بصائر هم داریم.
قرآن در آیه 104 سوره انعام می فرماید «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ» آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، و من نگهبان شما نیستم.
بصر به چشم می گویند که در فارسی ما آن را به بینایی تعبیر می کنیم اما بصیرت به فهم می گویند که در فارسی از آن تعبیر به بینش می کنیم. بین بینایی و بینش فرق است. ممکن است خیلی ها بینا باشند اما دارای بینش نباشند. ممکن است خیلی ها هم بینش داشته باشند اما بینایی نداشته باشند. خیلی ها هم هر دو را دارند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از روزی که دعوت خود را شروع کرد با همین نگاه بینش و بصیرت آغاز کرد. در سوره یوسف صد آیه درباره داستان حضرت یوسف است. اما آن هفت هشت آیه پایانی این سوره به مانند یک پایان نامه و کتاب مهم است.
آیه 108 سوره یوسف این است:
قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ
بگو: طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم، و خدا را از شرک و شریک منزه دانم و هرگز به خدای یکتا شرک نیاورم.
تاکنون نظری ثبت نشده است