- 1247
- 1000
- 1000
- 1000
مردم کوفه، جلسه سوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «مردم کوفه»، جلسه سوم، سال 1394
دید ما نسبت به مردم کوفه یک دید غیر واقعی است، خیلی با حقیقت فاصله دارد. ما مردم کوفه را مردم قدّار فتنهگر دروغگوی دو دره باز میشناسیم. در حالی که همهی شهدا کربلا هم به جز یکی، دو نفر از غیر کوفه که یک پدر و پسر بصری هستند و چند تا غلام که خوب اینها برای کشورهای مختلف هستند و اهل البیت که حجازی هستند، یاران همه کوفی هستند. لذا شناخت مردم کوفه از جهات مختلف اهمّیّت دارد و اینکه چه شد که این طرفداران اینطور امام را واگذاشتند؟
به خصوص اینکه ما امروز میبینیم یعنی ما قبل از این واقعه غدیر را داریم، اینقدر راحت غدیر را کنار گذاشتند آدم شک میکند که نکند پیامبر واقعاً در غدیر نگفته است و آنقدر به خوبی ابا عبدالله الحسین علیه السّلام را تنها گذاشتند آدم خیال میکند لابد اینها نمیدانستند. امروز هم همینطور است هر چه تکرار میکنند آنهایی که اطاعت آنها بر دیگران واجب است، آنهایی که باید گوش بدهند، گوش نمیدهند و کار خود را میکنند. اگر ماجرای کوفه درست تحلیل بشود هم امروز را میتوانیم تحلیل بکنیم هم قبل از آن را. در واقع در تاریخ آن کسانی که اهل بحثهای تحلیلی تاریخ هستند، میگویند: امروز را خوب بررسی بکنید، علل و عوامل انسانی را دربیاورید، گذشته را درک میکنید، گذشته را بررسی بکنید، امروز را درک میکنید.
بحث خیلی نکات مهمّی هم میشود، مطرح کرد. از جمله اینکه آیا خود کوفیان امام حسین را دعوت کردند، بعد خود آنها هم او را کشتند؟ اینطور بود؟ این واقعیت نیست باید بحث بشود. آیا وقتی زینب کبری به شهر کوفه قدم گذاشت کوفیان هم مثل شامیها سنگ زدند؟ برای ما خیلی فرقی بین کوفه و شام نیست. اگر روی این موضوع کار نکرده باشیم، میگوییم کوفیها خیانت کردند، شامیها هم اگر میتوانستند همین خیانت را میکردند. این با واقعیت خیلی فاصله داشت و برای همین مایهی عبرت هم نیست. چون ما از اوّل مردم کوفه را یک عدّه غدّار فتنهگر دروغگوی نامرد قلمداد میکنیم و میگوییم ما هم که نامرد نیستیم، الحمدلله. در صورتی که اگر بدانیم اینها همان کسانی هستند که خیلی شبیه به ما هستند، گاهی اینقدر شبیه هستند که انسان از خود میترسد، بعد یک اتّفاقاتی افتاد که اینها تنها گذاشتند، آن وقت انسان احساس خطر میکند. مخصوصاً اینکه در جامعهی امروز ما هم خیلی نمونهی بارزی از آن میبینیم.
کوفه چه زمانی ساخته شده است؟ بعد از شهادت رسول خدا. پس بنابراین ما بحث را منقّح کردیم میخواهیم راجع به مردم کوفه حرف بزنیم، منتها إنشاءالله به بحثهای دقیق آن که رسیدیم من سعی میکنم با اشاره، شاید هم با تصریح آن روز را با امروزشما تطبیق بکنم، ببینید چقدر نزدیک است، مو نمیزند. یعنی هر کجا قرار باشد نفس انسان حاکم بشود، همیشه نفس انسان همین شکلی بوده است، دنبال شهوات بوده است. خصایص زیادی است، شاید دهها مورد شباهت عجیب داریم.
دید ما نسبت به مردم کوفه یک دید غیر واقعی است، خیلی با حقیقت فاصله دارد. ما مردم کوفه را مردم قدّار فتنهگر دروغگوی دو دره باز میشناسیم. در حالی که همهی شهدا کربلا هم به جز یکی، دو نفر از غیر کوفه که یک پدر و پسر بصری هستند و چند تا غلام که خوب اینها برای کشورهای مختلف هستند و اهل البیت که حجازی هستند، یاران همه کوفی هستند. لذا شناخت مردم کوفه از جهات مختلف اهمّیّت دارد و اینکه چه شد که این طرفداران اینطور امام را واگذاشتند؟
به خصوص اینکه ما امروز میبینیم یعنی ما قبل از این واقعه غدیر را داریم، اینقدر راحت غدیر را کنار گذاشتند آدم شک میکند که نکند پیامبر واقعاً در غدیر نگفته است و آنقدر به خوبی ابا عبدالله الحسین علیه السّلام را تنها گذاشتند آدم خیال میکند لابد اینها نمیدانستند. امروز هم همینطور است هر چه تکرار میکنند آنهایی که اطاعت آنها بر دیگران واجب است، آنهایی که باید گوش بدهند، گوش نمیدهند و کار خود را میکنند. اگر ماجرای کوفه درست تحلیل بشود هم امروز را میتوانیم تحلیل بکنیم هم قبل از آن را. در واقع در تاریخ آن کسانی که اهل بحثهای تحلیلی تاریخ هستند، میگویند: امروز را خوب بررسی بکنید، علل و عوامل انسانی را دربیاورید، گذشته را درک میکنید، گذشته را بررسی بکنید، امروز را درک میکنید.
بحث خیلی نکات مهمّی هم میشود، مطرح کرد. از جمله اینکه آیا خود کوفیان امام حسین را دعوت کردند، بعد خود آنها هم او را کشتند؟ اینطور بود؟ این واقعیت نیست باید بحث بشود. آیا وقتی زینب کبری به شهر کوفه قدم گذاشت کوفیان هم مثل شامیها سنگ زدند؟ برای ما خیلی فرقی بین کوفه و شام نیست. اگر روی این موضوع کار نکرده باشیم، میگوییم کوفیها خیانت کردند، شامیها هم اگر میتوانستند همین خیانت را میکردند. این با واقعیت خیلی فاصله داشت و برای همین مایهی عبرت هم نیست. چون ما از اوّل مردم کوفه را یک عدّه غدّار فتنهگر دروغگوی نامرد قلمداد میکنیم و میگوییم ما هم که نامرد نیستیم، الحمدلله. در صورتی که اگر بدانیم اینها همان کسانی هستند که خیلی شبیه به ما هستند، گاهی اینقدر شبیه هستند که انسان از خود میترسد، بعد یک اتّفاقاتی افتاد که اینها تنها گذاشتند، آن وقت انسان احساس خطر میکند. مخصوصاً اینکه در جامعهی امروز ما هم خیلی نمونهی بارزی از آن میبینیم.
کوفه چه زمانی ساخته شده است؟ بعد از شهادت رسول خدا. پس بنابراین ما بحث را منقّح کردیم میخواهیم راجع به مردم کوفه حرف بزنیم، منتها إنشاءالله به بحثهای دقیق آن که رسیدیم من سعی میکنم با اشاره، شاید هم با تصریح آن روز را با امروزشما تطبیق بکنم، ببینید چقدر نزدیک است، مو نمیزند. یعنی هر کجا قرار باشد نفس انسان حاکم بشود، همیشه نفس انسان همین شکلی بوده است، دنبال شهوات بوده است. خصایص زیادی است، شاید دهها مورد شباهت عجیب داریم.
تاکنون نظری ثبت نشده است