- 1429
- 1000
- 1000
- 1000
موقعیت شناسی و تکلیف محوری حضرت زینب (س)
سخنرانی آیت الله سید احمد علم الهدی با موضوع "موقعیت شناسی و تکلیف محوری حضرت زینب (س)" ،سال 1400
وجود مقدس حضرت زینب (س) وقتی که متولد شدند قنداقه ایشان را به پیامبر اکرم (ص) دادند و پیامبر (ص) فرمودند: «این دختر دارای جلال و عظمت بالایی است و شبیه به خدیجه کبری (س) است و باید مورد احترام قرار گیرد.» و فرمودند: «نام این دختر را خدا باید تعیین کند، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد یا رسول الله خدا نام این دختر را زینب گذاشته به معنای زینت پدر.» این مسئله نسبت به تبیین شخصیت حضرت زینب (س) برای ما حائز اهمیت است؛ یکی جلالت و عظمت ایشان و دیگری اینکه این دختر زینت پدر است و این نشاندهنده عظمت پدر است. در واقع اگر ما مجموعه آنچه در سیره مبارکه زینب کبری (س) چه در شخصیت انقلابی و چه در شخصیت عبادی و فضیلتی این بانو را توجه کنیم، یک تابلوی به تمام معنا و کامل از این دو حقیقت است. از صدر اسلام در میان اصحاب پیامبر معروف بود که اسلام با دو قدرت پیشرفت کرده است، یکی ثروت خدیجه (س) و دیگری، شمشیر امیرالمومنین (ع). این دو خاصیت در شخصیت حضرت زینب کبری (س) نمایش داده شده است. خدیجه کبری (س) از روز اول هر آنچه داشت از ثروت در اختیار پیامبر قرار داد و پیامبر اسلام با آن ثروت اسلام را توسعه دادند، این واقعیت در شخصیت حضرت زینب (س) جلوه گر بود و همانگونه که خدیجه کبری (س) با تمام ظرفیت وجودی موجب پیشرفت اسلام شد. وجود مقدس حضرت زینب (س) هم عامل توسعه انقلاب مقدس عاشورا بود که در حقیقت حیات اسلام بستگی به این انقلاب داشت. زینب کبری (س) باعث شد این انقلاب عاشورا توسعه یابد آن هم نه در شکل شکست بلکه در شکل قدرت توسعه یافت. حضرت زینب (س) مانند حضرت خدیجه (س) که پناهگاه و حامی پیامبر بودند در کنار امام حسین (ع) بودند. زینب کبری (س) نمایشگاه عظمت امیرالمومنین بودند، اگر حضرت زینب (س) نبود عظمت و جلالت امیرالمومنین از بین میرفت. ولی حضرت زینب (س) با آن عظمت و جلالتی که در کاخ یزید از خود نشان داد جلال و عظمت امیرالمومنین را زنده کرد و یزید را در مقابل چشم همگان خوار و خفیف کرد.
وجود مقدس حضرت زینب (س) وقتی که متولد شدند قنداقه ایشان را به پیامبر اکرم (ص) دادند و پیامبر (ص) فرمودند: «این دختر دارای جلال و عظمت بالایی است و شبیه به خدیجه کبری (س) است و باید مورد احترام قرار گیرد.» و فرمودند: «نام این دختر را خدا باید تعیین کند، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد یا رسول الله خدا نام این دختر را زینب گذاشته به معنای زینت پدر.» این مسئله نسبت به تبیین شخصیت حضرت زینب (س) برای ما حائز اهمیت است؛ یکی جلالت و عظمت ایشان و دیگری اینکه این دختر زینت پدر است و این نشاندهنده عظمت پدر است. در واقع اگر ما مجموعه آنچه در سیره مبارکه زینب کبری (س) چه در شخصیت انقلابی و چه در شخصیت عبادی و فضیلتی این بانو را توجه کنیم، یک تابلوی به تمام معنا و کامل از این دو حقیقت است. از صدر اسلام در میان اصحاب پیامبر معروف بود که اسلام با دو قدرت پیشرفت کرده است، یکی ثروت خدیجه (س) و دیگری، شمشیر امیرالمومنین (ع). این دو خاصیت در شخصیت حضرت زینب کبری (س) نمایش داده شده است. خدیجه کبری (س) از روز اول هر آنچه داشت از ثروت در اختیار پیامبر قرار داد و پیامبر اسلام با آن ثروت اسلام را توسعه دادند، این واقعیت در شخصیت حضرت زینب (س) جلوه گر بود و همانگونه که خدیجه کبری (س) با تمام ظرفیت وجودی موجب پیشرفت اسلام شد. وجود مقدس حضرت زینب (س) هم عامل توسعه انقلاب مقدس عاشورا بود که در حقیقت حیات اسلام بستگی به این انقلاب داشت. زینب کبری (س) باعث شد این انقلاب عاشورا توسعه یابد آن هم نه در شکل شکست بلکه در شکل قدرت توسعه یافت. حضرت زینب (س) مانند حضرت خدیجه (س) که پناهگاه و حامی پیامبر بودند در کنار امام حسین (ع) بودند. زینب کبری (س) نمایشگاه عظمت امیرالمومنین بودند، اگر حضرت زینب (س) نبود عظمت و جلالت امیرالمومنین از بین میرفت. ولی حضرت زینب (س) با آن عظمت و جلالتی که در کاخ یزید از خود نشان داد جلال و عظمت امیرالمومنین را زنده کرد و یزید را در مقابل چشم همگان خوار و خفیف کرد.
تاکنون نظری ثبت نشده است