سخنرانی از حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی با موضوع «نگاهی تحلیلی به حدیث ثقلین»، سال 1399
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ
ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد.
حدیث ثقلین از راهبردی ترین احادیثی است که شیعه و سنی از خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند.
نقشه راهبردی که رسول خدا به امر الهی برای تداوم صحیح حرکت بشریت به سوی خدا بیان کرده اند. و آنچه که نقل کرده اند مورد اتفاق تمام مورخین است. رسول خدا فرمود «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی»
ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی میگذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد میشوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.
یک سوال اساسی و کلیدی در ذهن همه انسان ها هست که جواب های متفاوتی برای آن ارائه شده است. انسان برای رسیدن به سعادت کامل چه چیزی لازم دارد؟
یک نظریه می گوید برای رسیدن به این منظور قانون خوب کافی است. قانون کامل و جامع انسان را به سعادت می رساند. مجری و اجرا کننده قانون در این نظریه مهم نیست، مهم کامل و خوب بودن قانون است.
نظریه بعدی می گوید قانون کامل و خوب مهم نیست بلکه مجری باید خوب باشد. اگر مجری خوب نباشد، قانون کامل و خوب را هم هرگونه که بخواهد تعریف و اجرا می کند.
نظریه بعدی می گوید نه قانون خوب و نه مجری خوب به تنهایی کافی نیست. بلکه برای رسیدن به سعادت، هم قانون و هم مجری خوب لازم است.
مکتب انسان ساز اسلام هیچ یک از این سه نظریه را نمی پذیرد. چون خوب یک عنوان عام است که در چشم انداز انسان ها متفاوت است و هرکسی خوب را آنگونه که خود می پسندد معنا می کند. اسلام می گوید باید برای تعریف خوب بودن معیار وجود داشته باشد. بر اساس حدیث ثقلین جواب این سوال که انسان چگونه به سعادت می رسد در تفکر اسلامی شناخته می شود.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ
ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد.
حدیث ثقلین از راهبردی ترین احادیثی است که شیعه و سنی از خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند.
نقشه راهبردی که رسول خدا به امر الهی برای تداوم صحیح حرکت بشریت به سوی خدا بیان کرده اند. و آنچه که نقل کرده اند مورد اتفاق تمام مورخین است. رسول خدا فرمود «إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی»
ترجمه: من در میان شما دو چیز باقی میگذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد میشوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم.
یک سوال اساسی و کلیدی در ذهن همه انسان ها هست که جواب های متفاوتی برای آن ارائه شده است. انسان برای رسیدن به سعادت کامل چه چیزی لازم دارد؟
یک نظریه می گوید برای رسیدن به این منظور قانون خوب کافی است. قانون کامل و جامع انسان را به سعادت می رساند. مجری و اجرا کننده قانون در این نظریه مهم نیست، مهم کامل و خوب بودن قانون است.
نظریه بعدی می گوید قانون کامل و خوب مهم نیست بلکه مجری باید خوب باشد. اگر مجری خوب نباشد، قانون کامل و خوب را هم هرگونه که بخواهد تعریف و اجرا می کند.
نظریه بعدی می گوید نه قانون خوب و نه مجری خوب به تنهایی کافی نیست. بلکه برای رسیدن به سعادت، هم قانون و هم مجری خوب لازم است.
مکتب انسان ساز اسلام هیچ یک از این سه نظریه را نمی پذیرد. چون خوب یک عنوان عام است که در چشم انداز انسان ها متفاوت است و هرکسی خوب را آنگونه که خود می پسندد معنا می کند. اسلام می گوید باید برای تعریف خوب بودن معیار وجود داشته باشد. بر اساس حدیث ثقلین جواب این سوال که انسان چگونه به سعادت می رسد در تفکر اسلامی شناخته می شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است